معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ:
رسانه ملی برای پخش «تولیدات فرهنگی پلیس» هزینه های گزافی طلب می‌کند
جبارزاده گفت: مسئولان رسانه ملی برای پخش تولیدات فرهنگی پلیس از ما هزینه های گزافی طلب می کنند و تا کنون هیچ گونه برنامه ای برای فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی نداشته است.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری شبستان، شهروندان تهرانی هر روز در تردد روزانه خود شاهد این هستند که پلیس موتور سیکلت هایی را که فاقد کلاه ایمنی بوده و یا پلاک آنها مخدوش است را نگه می دارند و در بعضی مواقع موتور سیکلت ها را توقیف و به پارکینگ انتقال می دهند که بعضا افراد را با مشکلاتی مواجه کرده است. در همین زمینه گفتگویی باسرهنگ مسعود جبارزاده،معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ انجام داده ایم که می خوانید.

 

 آیا پلیس باید برای انتقال خودروها و موتور سیکلت های توفقی به پارکینگ از رانندگان کرایه دریافت  می کند؟

حمل موتور سیکلت های توقیفی هم توسط پلیس راهور تهران بزرگ و هم  کلانتری ها صورت می گیرد و هر کدام از اینها مبلغی را برای حمل وسیله نقلیه دریافت می کنند ولی مبلغ کرایه کلانتری ها کمی بیشتر از پلیس راهور است ضمن اینکه  در حال حاضر دریافت 25 هزار تومان کرایه مبلغ بالایی نیست.

 

نظارت شما  بر روی خودروها و موتور سیکلت های توقیفی جهت حفاظت( اعتراض رانندگان جهت خالی کردن باک بنزین سرقت لوازم داخل خودرو) چگونه است؟

اعتراض آنها مربوط به پارکینگ مربوطه  است و ارتباطی به پلیس ندارد، معترضان باید به «سازمان خودروی یاس» واقع در بزرگراه یادگار امام(ره)  پادگان ارتش مراجعه و مراتب اعتراض خود را جهت رسیدگی اعلام کنند فقط بخش بازرسی این شرکت می تواند پاسخگو باشد و ارتباطی به پلیس راهور ندارد.

 

برای کاهش تخلفات و تصادفات فوتی موتور سیکلت سواران در سال جاری چه اقداماتی انجام دادید؟

با توجه به اینکه به یک سری از تخلفات موتور سوران در جامعه توجهی نمی شد و آنها هم خود رعایت نمی کردند لذا ما طرحی تحت عنوان «طرح طاهر» را به اجرا گذاشتیم که یکی از برنامه ها و اهداف محوری این طرح ،کاهش تصادفات به ویژه با اولویت موتور سیکلت سواران بود، طبیعی است تصادفات و فوتی های موتور سواران در جامعه بیشتر به چشم می خورد بر همین اساس ما هم سعی کردیم ،بیشتر برخورد و اعمال قانون کنیم یکی از تخلافات مهم آنها عدم استفاده از کلاه ایمنی است که با شدت و جدیت بیشتری در حال پیگیری هستیم.

 

آیا آماری از تصادفات فوتی موتور سیکلت سواران در سال جاری داردید؟

آمار تصادفات فوتی موتورسیکلت سوران در سال جاری بین 2 تا 3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 

با توجه به اینکه چندین سال است  که پلیس با موتوسواران فاقد کلاه ایمنی با شدت برخورد می کند آیا استفاده از کلاه ایمنی در جامعه نهادینه شده است؟

خیر، متاسفانه هنوز استفاده از کلاه ایمنی در جامعه نهادینه نشده است، این امر دلایل مختلفی دارد، لازمه نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه ،همکاری و مساعدت سازمان های مربوطه از جمله سازمان های بیمه گر است که نقش به سزایی در این زمینه دارند، جلسات متعددی  با سازمان های بیمه در این زمینه داشتیم ولی متاسفانه هیچ گاه به نتیجه  مطلوبی دست نیافتیم. 60 درصد فوتی های موتور سواران به دلیل ضربه به سر است و از سوی دیگر 40 درصد فوتی های شهر تهران را هم موتور سیکلت سوران تشکیل می دهند این عدد، عدد قابل قبولی است.

 

سازمان های بیمه می توانند با اتخاذ سیاست های تشویقی یا اهداء کلاه های ایمنی استاندارد به موتور سوارن نقش مهمی در کاهش تصادفات فوتی این قشر داشته باشند.با توجه به اینکه یک تعدای از این موتور سواران جزء افراد بی بضاعت خانواده هستند و از این طریق ارتزاق می کنند لذا سیاست های تشویقی بیمه ها می تواند هم در جهت کاهش تصادفات فوتی آنها و هم در بهبود معیشت خانواده های این قشر زحمت کش داشته باشند.مشکل دیگر،خود شرکت های تولید موتور سیکلت است، با توجه به اینکه نگاه این شرکت ها فقط نگاه انتفاعی و سودبری است، متاسفانه هیچ گاه در این زمینه کمکی نکردند در حالی که اگر بخواهند می توانند این کار خداچسندانه را انجام دهند.

 

شما عملکرد صدا سیما را در فرهنگ سازی چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه رسانه های مکتوب تمام تلاش خود را در خصوص فرهنگ سازی انجام دادنند ،رادیو هم در این زمینه اقدامات خوبی  داشته است ولی متاسفانه رسانه ملی باید در خصوص فرهنگ سازی تلاش و برنامه های بیشتری ارایه دهد،حتی قوانین و دستورالعمل هایی برای رسانه ملی لحاظ شده است که باید برنامه ویژه برای فرهنگ سازی داشته باشد ولی تا کنون ما شاهد هیچ گونه کمکی از سوی مسولان سیما نبودیم آنها حتی برای پخش تولیدات فرهنگی پلیس از ما هزینه های گزافی دریافت می کنند  لذا این مسایل از جمله عوامل مهم در عدم فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی و سایر رفتارهای انظباطی و ترافیکی در جامعه است.

 

بیشتر موتورسواران به دلیل قیمت بالای کلاه ایمنی استاندارد نمی توانند آن را تهیه کنند به نظر شما چکار باید انجام داد؟

بله قیمت یک کلاه ایمنی بیش از 600 هزار تومان است و یکی از دلایل عدم استقبال موتور سواران هم همین مساله است وگرنه جان انسان برایش  عزیز است لذا اگر قیمت ها مناسب باشد ،بیشتر راکبان از کلاه ایمنی استفاده می کنند براین اشاعه این فرهنگ در جامعه باید همه دستگاه های مربوطه همکاری کنند باز هم عرض می کنم ،بیمه ها نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند، توجه داشته باشید به ازای هر فوتی خسارت های زیادی به بیمه وارد می شود ولی مسولیت اجتماعی خیلی مهمتر از این مساله است.

 

اگر ما بتوانیم فیلم ها و کلیپ های فرهنگی  دو یا سه دقیقه ای تهیه و از طریق رسانه ملی پخش کنیم تا تبعات ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی را به جامعه نشان دهیم تاثیرات خوبی در کاهش تلفات خواهیم داشت ولی متاسفانه هم از یک سو هزینه بالایی را می طلبد و هم بیمه تا کنون همکاری و کمکی با ما نداشته است.

 

سال گذشته چه تعداد موتوسوار جان خود را از دست دادنند؟

40 درصد فوتی های تصادفات شهر تهران را موتوسیکلت سواران تشکیل می دهند که سال گذشته 270 نفر از موتور سواران در تصادفات جان باختند.در حال حاضر عبور از چراغ قرمز برای موتور سواران 200 هزار تومان جریمه دارد.

شهلا رکینی

 

چاپ خبر