خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹

الخميس ٧ جمادى الثانية ١٤٤٢

Thursday, January 21, 2021

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۹/۹/۲۶ - ۱۳:۱۲ شناسه خبر : ۱۰۰۴۲۴۲
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد؛
نقش منابع مرجع و دانش‌نامه‌ها در انتقال فرهنگ و تمدن به جهان
حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد با بیان این که انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی بدون داشتن منابع مرجع غنی ممکن نیست، گفت: منابع مرجع منابعی هستند که اطلاعات زبده ای از اطلاعات تمدنی در مدلی جهانی و شناخته شده ارائه می دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «محمدهادی یعقوب نژاد» در نشست علمی مجازی «شاخص های پژوهش در منابع مرجع» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 26 آذر) از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد،   با اشاره به معنا  چیستی منابع مرجع اظهار داشت: عمدتا گفته شده است که منبع مرجع، کتاب است در حالی که منبع مرجع برای پاسخ به سؤالاتی از بخش هایی از آن استفاده می‌شود به علاوه این که لازم نیست کتاب باشد.

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: ذات منبع مرجع این طور است که کل آن خوانده نمی‌شود و در اهمیت این منابع همین بس که ما امروز نمی توانیم در عرصه تمدنی جهان حاضر شویم مگر این که دانشنامه ها، دائرة المعارف ها، فرهنگ نامه و اصطلاح نامه هایی را حوزه های مختلف داشته باشیم.

 

وی با اشاره به جایگاه منابع مرجع در دانش و پژوهش خاطرنشان ساخت: منابع مرجع در اصل دانش و عنصر دانش خیلی نقش ایفا می‌کند و در حقیقت تولید منابع مرجع نشانه پویایی علم است چون شما وقتی دانشنامه ای می نویسید نمی توانید وارد عرصه های علمی کم اهمیت و نابالغ وارد شوید به عبارت دیگر علومی تبدیل به منبع مرجع می‌شود که به درجه ای از بلوغ رسیده باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یعقوب نژاد افزود: وقتی منبع مرجعی تولید می‌شود، نشان می دهد که علم به مرحله ای از پویایی رسیده و در زنجیره تولید علم اگر بخواهیم بر اساس تقدم و تأخر انتشار نگاه کنیم، منابع مرجع همیشه آخرین زنجیره هستد چون بین طرح موضوع جدید و تولید منبع مرجع همیشه فاصله زیادی است، بنابراین اگر بخواهیم زنجیره علم را تکمیل کنیم و دانش را به رشد و کمال برسانیم باید منابع مرجع برای آن بنویسیم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از مهمترین نقش ها و تأثیراتی که منابع مرجع در دانش ها دارند این است که در مسیر تمدن سازی هستند، چون تولید و گسترش علوم و تمدن و انتقال آن در پرتو اندیشه، تفکر، نگارش و پژوهش ممکن است و منابع مرجع منابعی هستند که اطلاعات زبده ای از اطلاعات تمدنی در مدلی جهانی و شناخته شده ارائه می دهند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با اشاره به این که منابع مرجع ترجمه شده و به انتقال فرهنگ کمک می‌کند، گفت: این منابع مرجع هستند که به حفظ دانش مکتوب مدد می رساند و در آخر می‌توان به نقش منابع مرجع در پژوهش اشاره کرد که باید گفت این منابع در فرایند تحقیق حضور دارد و همیشه رد پای این منابع در تمام گام های تحقیق دیده می‌شود چون پژوهشگران از آنها بهره می برند و اساسا پژوهش درست و اساسی بدون نگاه به منابع مرجع ممکن نیست.

پایان پیام/694

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در گفتگو با شبستان عنوان شد؛

طرح ملی «ایران قوی» مطالبه رهبری را به گفتمان عمومی تبدیل می کند

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی گفت: یکی از برکات طرح هایی همچون طرح «ایران قوی» این است که مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره لزوم اقتدار ملی را به گفتمان عمومی تبدیل می کند.

اخبار برگزیده شبستان