خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱

الأحد ٢٠ شوّال ١٤٤٣

Sunday, May 22, 2022

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۱۰:۳۱ شناسه خبر : ۱۱۳۷۲۴۶
استاد حوزه علمیه؛
وصیت نامه سیاسی حضرت زهرا (س) یک برائت جهانی نسبت به جریان خلافت و سقیفیه بود
حجت‌الاسلام رفیعی گفت: با دفن شبانه و پنهان بودن قبر آن حضرت مشروعیت سقیفیه و خلافت زیر سوال رفت؛ در واقع وصیت نامه سیاسی یک برائت جهانی نسبت به جریان خلافت و سقیفیه بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه در مسجد امام خمینی بازار تهران به سخنرانی پرداخته و در خصوص راه دستیابی به شناخت شخصیت حضرت زهرا (س) گفت: قرآن کریم و کلام خدا اولین منبع برای شناخت آن حضرت است. در این زمینه آیات متعددی از کلام خدا به طور مستقیم و غیر مستقیم به خصوصیات حضرت فاطمه (س) پرداخته است. مهمترین آنها آیه تطهیر و آیه هل اتی است. همچنین می توان به کتاب «١٣۵ نور فاطمه (س) در قرآن» تالیف مرحوم علی اکبر صاحبی اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه در خصوص منبع دوم که پیامبر اکرم (ص) است، اظهار داشت: روایات متعددی درباره حضرت زهرا (س) از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است. همچنین بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) اشرف فضایل را حضرت زهرا (س) معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام رفیعی با استناد به کتاب «کافی» تالیف مرحوم کلینی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) حضرت جبریل (ع) در مدت ٧۵ روز تا شهادت حضرت زهرا (س) برای عرض تسلیت و آرامش به دیدار او می آمدند. در واقع تمامی اخباری که حضرت جبرئیل از جمله خبر از پیامبر اسلام (ص) در عالم بزرخ، اطلاع از سرگذشت ١٢ امام معصوم (ع) و غیره می دادند تبدیل به مصحف فاطمه (س) شده است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روایات اهل بیت (ع) سومین منبع برای شناخت حضرت زهرا (س) است، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که تمامی ١٢ امام معصوم (ع) درباره اش حدیث و روایت دارند این است که امام زمان (عج) حضرت فاطمه (س) را الگوی خود می دانستند.

 

وی گفت: کلمات دانشمندان مسلمانان و غیرمسلمان درباره حضرت فاطمه (س) به عنوان منبع چهارم برای شناخت حضرت فاطمه (س) است. کتابهای متعددی درباره شخصیت ایشان تالیف شده است. حضرت زهرا (س) از همه جهت نسبت به زنهای عالم ترجیح و برتری دارند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به سلوک و زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان منبع پنجم اظهار داشت: کتاب «زنان اهل بیت (ع)» تالیف احمد خلیل جمعه در این کتاب مطرح شده است هر کسی می خواهد او را بشناسد باید پیامبر اسلام (ص) را بشناسد. ایشان آیینه تمام قد پدرشان بودند.

 

وی در خصوص وصایای حضرت زهرا (س) ادامه داد: ایشان دارای سه وصیت نامه شامل وصیت مالی، وصیت شخصی، وصیت سیاسی بودند. وصیت مالی واگذاری باغ‌های ٧ گانه به امیرمومنان امام علی (ع) و غیره بود. در وصیت نامه شخصی چگونگی دفن، پنهان بودن قبر و قرآن خواندن بر مزار آن حضرت بود.

 

وی در پایان با اشاره به وصیت نامه سیاسی حضرت زهرا (س) خاطر نشان کرد: با دفن شبانه و پنهان بودن قبر آن حضرت مشروعیت سقیفیه و خلافت زیر سوال رفت؛ زیرا در آن زمان نماز میت خواندن برای افراد برجسته و مهم جامعه بر عهده خلیفه بود. وصیت نامه سیاسی یک برائت جهانی نسبت به جریان خلافت و سقیفیه بود.

 

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

گزارش خبرگزاری شبستان از اختتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه+ اسامی برندگان قرعه کشی

دشمن برای پیرشدن جمعیت ایران دندان تیز کرده است/ جبهه مردمی باید برای تحقق قانون جوانی جمعیت مطالبه گری کند

آیین اختتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه برگزار شد و در این مراسم با اشاره به اینکه امروز هیچ فریضه ای مهم تر از حفظ جوانی جمعیت نیست تاکید شد جبهه مردمی باید برای فرزندآوری و تحقق قانون جوانی جمعیت مطالبه گری کند.

اخبار برگزیده شبستان