خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

الاثنين ٨ رجب ١٤٤٤

Monday, January 30, 2023

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مدعیان دروغین زمان :   ۱۴۰۱/۸/۳۰ - ۰۸:۵۹ شناسه خبر : ۱۲۳۳۸۸۴
یک پژوهشگر و کارشناس مهدوی بیان کرد
معیار تشخیص مدعیان دروغین/ تبیین روایات، اعتقاد منتظران را واکسینه می‌کند
حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه تبیین روایات مرتبط با اوصاف امام مهدی(عج) جامعه را مقابل مدعیان دروغین واکسینه می‌کند، گفت: از شگردهای مدعیان دروغین است که این احادیث را به خوبی خوانده و یاد می‌گیرند و از آنها به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، نشست علمی «معیارهای تشخیص مهدی واقعی از مدعیان دروغین از منظر‌ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» در تالار سردار سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

حجت الاسلام «سیدهادی صالحی» در این نشست به ارائه بحث در موضوع یادشده پرداخت که در ادامه مرور می شود.

 

حجت الاسلام صالحی با اشاره به ضرورت های این بحث، اظهار کرد: در همه ادوار تاریخ اسلام با مدعیان دروغین در میان اهل سنت و شیعه مواجه بودیم و به نظر می رسد این روند ادامه خواهد داشت ... البته فضای جامعه به گونه ای است که مردم فکر می کنند مدعیان فقط مربوط به شیعیان می شوند در حالی که از میان اهل سنت نیز ادعاهای مهدوی مطرح شوده و همیشه این سوءاستفاده ها رواج داشته است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در بررسی علل این آسیب و طرح این ادعاها، تصریح کرد: باید به اصول اعتقادی بازگردیم، اگر کسی در توحید شبهه کرد حکم به ارتداد او می دهیم، در نبوت نیز اگر کسی چه از شیعه و چه از  اهل سنت ادعای نبودت کرد، اعدام می شود، در معاد و عدل هم باز به ارتداد می رسیم تنها جایی که می شود روی آن دست گذاشت، امامت است.

 

وی تاکید کرد: بازهم برای کسی ثمری ندارد که بگوید امیرالمومنین(ع) هستم یا با حضرت امیر(ع) ارتباط داریم، فقط مهدویت است که به دلیل حی بودن امام زمان(عج) ادعایش فواید دنیوی برای مدعیان در پی دارد!

 

حجت الاسلام صالحی با اشاره به سابقه سی و چندساله خود در مطالعات بهائیت، گفت: در دین باید هر امری به گونه ای ارائه شود که کامل باشد، لذا باید جایی در دین برای مقابله با مدعیان دروغین واکسن هایی موجود باشد.

 

وی در ادامه بیان کرد: سه قسم شبهه از سوی مدعیان دروغین مطرح می شود نخست آنهایی که می گویند من امام زمان(عج) هستم؛ دوم آنهایی که ادعای ارتباط با حضرت(عج) را دارند و سوم آنها که می گویند امام زمان(عج) ظهور کرده و الان در فلان شهر است! حال من به عنوان یک روحانی در شهر و روستایی که سکونت دارم سه وظیفه را عهده دار هستم، نخست حافظ خودم باشم و در چاه این افکار نیفتم، چون برخی مدعیان شواهد و کراماتی هم عرضه می کنند، ثانیاً بتوانم مردم‌ام را از این شبهات حفظ کنم و سوم آنکه اگر بتوانم، دست مدعی دروغین را رو کنم.

 

حجت الاسلام صالحی اضافه کرد: سراغ قرآن رفتم و بعد وارد مباحث تورات و انجیل شدم و مباحث بشارت ها و شرح های آنها را مطالعه کردم، پس از آن کتب مرتبط با آیات مهدوی را بررسی کردم و تا در حدود سال 84 85  به کتاب «منتخب الاثر» آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) رسیدم؛ همان سال ها پیشنهاد دادم درس تخصصی بهائیت در حوزه علمیه ایجاد شود.

 

این کارشناس مهدوی درباره معیارهای تشخیص مهدی واقعی از مدعیان دروغین مهدویت، ابراز کرد: برای آنکه مدعیان دروغین را شکست دهیم باید دستاویزی داشته باشیم؛ در تورات(عهد عتیق) مسئله اثنی‌عشر آمده است، که البته تحریف معنوی شده و به جای امام از آن به 12 رئیس تعبیر کرده اند! این عدد 12 از مسائلی است که اگر به آن اعتقاد داشته باشیم و نهادینه شود دیگر با خلق امام سیزدهم و چهاردهم مواجه نمی شویم!! چنان که دار و دسته احمد بصری امام چهاردهم هم دارند!!

 

 

 

 

وی با تاکید بر لزوم بیان این مسائل به مردم به عنوان واکسن اعتقادی، گفت: در انجیل و زبور اشاراه متعدد به دولت مهدوی شده است، از آن جمله که در زبور می فرماید: پایه حکومتش بر عدالت است و کمربند قسط بربسته ... بشارات قرآن درباره مهدی موعود(عج) بر دو قسم است: نخست آیاتی که صراحتاً اشاره دارند مثل: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» (105، انبیاء) و دوم آیاتی که ارتباطشان با مهدویت بواسطه روایات مشخص می شود.

 

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه نخستین تصریح مهدوی روایات تاکید بر همین بحث اثنی‌عشر بودن ائمه(ع) است، گفت: در این باره روایات بسیار زیادی داریم از اهل‌سنت 61 حدیث در منتخب الاثر آمده که تصریح دارد عدد ائمه(ع) 12 و آخرین آنها مهدی(عج) است. درباره نام امام زمان(عج) نیز احادیثی است و می دانیم همنام جدشان حضرت محمد(ص) و کنیه ایشان کنیه پیامبر(ص) است بنابراین، علی‌محمد، غلام‌احمد و غضنفر و ... نیست.

 

وی افزود: از دیگر تصریحات روایی سال تولد حضرت مهدی(عج) است، ایشان قطعا متولد 255 هجری هستند، مرحوم دوانی در کتابی به منابع اهل سنت بر این تاریخ تولد استناد می کند؛ پنجم محل ولادت حضرت حجت(عج) که سامرا است، آنها که به علی‌محمد شیرازی و امثال او پیوستند و جنگیدند، اصلا درباره این ویژگی ها نپرسیدند!!

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله العظمی صافی(ره) 54 حدیث را در منتخب الاثر آورده که مجموع این اوصاف را بیان می کند، از شگردهای مدعیان دروغین است که این احادیث را به خوبی خوانده و یاد می گیرند و از آنها به نفع خود سوءاستفاده می کنند.

 

وی با بیان اینکه با استناد به ویژگی های ظاهری حضرت مهدی(عج) نیز می توان مدعیان دروغین را کنار زد، گفت: همچنین است امامتِ حضرت حجت(عج) در کودکی و نسب و نژاد حضرت(عج)؛ درباره اینکه ایشان از نسل امیرالمومنین(ع) است 225 حدیث، از نسل حضرت زهرا(س) است 202 حدیث، ار نسل امام حسین(ع) است 208 حدیث، نهمین نفر از نسل امام حسین(ع) است 160 حدیث، هفتمین نفر از نسل امام باقر(ع) است 127 حدیث، ششمین نفر از نسل امام صادق(ع) است 112 حدیث، پنجمین نفر از نسل امام کاظم(ع) است 115 حدیث، چهارمین نسل از فرزند علی‌بن موسی(ع) است 11 حدیث، پسرِ پسرِ امام هادی(ع) است 107 حدیث، کسی است که نام پدرش حسن(ع) است، 108 حدیث و مادرش کنیز است 11 حدیث وجود دارد.

 

حجت الاسلام صالحی تاکید کرد: این تصریحات روایی ثابت می کند آنچه مدعیان دروغین همچون قادیانی و سودانی می گویند، دروغ محض است چون هیچ یک از این ویژه گی ها در آنها نیست!

 

وی با اشاره به تصریح روایات به خصوصیات دولت موعود، بیان کرد: درباره پر کردن زمین از عدالت توسط امام مهدی(عج) 148 حدیث، نابودی باطل 51 حدیث، فراوانی اموال 14 حدیث، عرضه گنج های زمین 19 حدیث، تکیل عقول مردم 10 حدیث و مسلمان شدن همه عالم 22 حدیث و بازگرداندن مردم به قرآن و سنت بیشمار حدیث از اهل بیت(ع) به یادگار مانده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره محل قیام حضرت بقیه الله الاعظم(ع) 11 حدیث، تعداد 313 نفره یاران اولیه ایشان 28 حدیث، ندای آسمانی 52 حدیث، علائم حتمیه 63 حدیث، نزول عیسی(ع) 39 حدیث و اینکه امام مهدی(عج) امامِ بر عیسی خواهد بود 36 حدیث و اینکه معجزات و میراث همه انبیا را دارد، 15 حدیث وجود دارد. اگر اینها به خوبی تبیین شود مردم متوجه می شوند که همه اینها مختص یک شخص است که از سوی خدا تعیین شده نه آنها که ادعای دروغ کرده و عده ای بی خبر را با خود همراه می کنند.

 

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استادیار دانشگاه خوارزمی در نشست «فقه نظام و نظام‌سازی در جامعه منتظر»؛

تشکیل حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه رستاخیز خیره‌کننده در حکمرانی شیعی است

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فقه شیعه را وارد مرحله جدیدی کرد، گفت: تشکیل حکومت اسلامی بر پایه نظریه ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) یک رستاخیز خیره‌کننده نسبت به فقه حکومتی و نظام حکمرانی مکتب شیعه است.

اخبار برگزیده شبستان