خبرگزاری شبستان

شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸

السبت ١٩ صفر ١٤٤١

Saturday, October 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۲/۵/۲۲ - ۰۸:۲۵ شناسه خبر : ۲۸۱۶۵۰
آیت الله واعظ موسوی در گفتگو با شبستان:
از حربه مسجد مقابل مسجد غافل نشویم
خبرگزاری شبستان: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حربه مسجد در مقابل مسجد که یک بار در زمان پیامبراسلام(ص) و در قضیه مسجد ضرار به وجود آمد حربه ای نیست که امروزه هم بتوان ازمقابل آن به سادگی گذشت.

آیت الله سیدمحمدواعظ موسوی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم می گوید: دشمنان اسلام از همان ابتدای اسلام هم وجود داشتند کما این که امروز هم هستند. دشمنان دین در زمان پیامبر(ص) با پی بردن به اهمیت جایگاه مسجد در ساختار فرهنگی متدینین سعی کرده مسجد را در مقابل مسجد قرار دهد کما این که می بینیم منافقین برای این که ارزش و ابوهت مساجد دیگر را کم کنند، مسجدی را ساخته و از خاتم الانبیاء(ص) برای افتتاح آن مسجد دعوت به عمل آوردند، که پیامبراسلام(ص) از طریق وحی از توطئه های آن ها با خبر شدند. آن مسجد که برای لطمه زدن به جامعه اسلامی بنیان نهاده شده بود، در قرآن به نام مسجد ضرار نامبرده می شود و به همین دلیل پیامبرمکرم اسلام(ص) دستور تخریب و ریشه کن کردن این مسجد را دادند. مسلما حربه مسجد در مقابل مسجد حربه ای نیست که امروزه هم بتوان از مقابل آن به سادگی گذشت؛ همواره مساجد پویا که موجب رشد فرهنگی و اعتقادی جامعه ما شود دشمنانی دارند که نباید از آن ها غافل شد. این استاد درس خارج حوزه از آسیب های دیگر مسجد نیز گفت. وی در بخش دیگری از این گفت وگو به وظیفه روحانیون به عنوان مدیر مساجد اشاره و می گوید: باید قشر روحانی به صورت جدی تری وارد صحنه شده و این احساس نیاز به محیط معنوی مسجد را که در ذهن افراد مختلف جامعه و البته به صورت بالقوه هست را به فعلیت برسانند.

 

آیت الله واعظ موسوی علاوه بر عضویت در مجلس خبرگان رهبری از اساتید درس خارج فقه حوزه علمیه قم نیز هست. مشروح گفتگوی خبرگزاری شبستان با وی را در ادامه می آید:

*به روز جهانی مساجد نزدیک می شویم و این بهترین فرصت ممکن است تا نسبت به آسیب هایی که ممکن است مساجد ما را تهدید و آن را از جایگاه اصلی خود دور کند صحبت کنیم؛ چرا که برخی از این آسیب ها در نهایت آن اثرگذاری لازم را از مساجد سلب می کند؛ به نظر جنابعالی آن آسیب ها چگونه آسیب هایی است؟

مسجد به عنوان مرکز علمی، اعتقادی و حتی مرکز حکومتی در دین مبین اسلام نقش ممتازی را ایفاء می کند و به همین خاطر است که می بینیم پیامبراسلام(ص) به هر جا که می رسیدند، در اولین فرصت ممکن، بنای مسجد را می گذاشتند. هم در هجرت شان از مکه به مدینه و در چند روزی که در قبا بودند مسجد قبا را ساختند و بعد از حرکت از قبا به سمت مدینه در بدو ورود به این شهر، اولین محلی که وارد شدند، علامت گذاری کرده و زمین را از مالکان آن ها خریده و به کمک اصحاب شان مسجدی را بنا کردند که این مسجد بعد ها مسجدالنبی نامیده شد. در زمان پیامبراسلام(ص) و بعد مدت کوتاهی که امام علی(ع) حکومت تشکیل داده بودند همه امور مربوط جامعه اسلامی در مسجد حل و فصل می شد، هم مسائل نظامی و گسیل سپاه اسلام به مناطق مورد نیاز از طریق مسجد انجام می گرفت.

 

همچنین تقسیم بیت المال و رساندن حق هر کسی به سهم خودش، هم قضاوت ها، هم آموزش های دینی و فرهنگی و فرا گرفتن خواندن و نوشتن در مسجد بود. حتی افراد بی سر پناه که از جاهای مختلف به مدینه می آمدند در محل معینی در مسجد النبی مستقر می شدند و شب ها را به عبادت می پرداختند و روزها را مشغول امور روزمره خود می شدند. نیز خطبه های مهمی که پیامبر اسلام(ص) داشتند در مسجد النبی و یا امام علی(ع) در مسجد کوفه انجام می گرفت. همین رویه در بین مسلمان ها و تشیع از قدیم الایام تا کنون استمرار داشته و لذا می بینیم مسجد به عنوان پر رفت و آمدترین نقطه هر شهری در مرکزی ترین نقطه شهر قرار می گرفت، به نحوی که هم دسترسی به بازرا و محل کسب و درآمد از مسجد به آسانی صورت می گرفت و هم حوزه های علمیه پویای شیعی در کنار مسجد و در اطراف آن شکل می گرفتند، کما این که از صدر اسلام هم این مسئله مشهود بود. دشمنان اسلام از همان ابتدای اسلام هم وجود داشتند کما این که امروز هم هستند.

 

دشمنان دین اسلام در زمان پیامبر(ص) با پی بردن به اهمیت جایگاه مسجد در ساختار فرهنگی متدینین سعی کرده مسجد را در مقابل مسجد قرار دهد کما این که می بینیم منافقین برای این که ارزش و ابوهت مساجد دیگر را کم کنند، مسجدی را ساخته و از خاتم الانبیاء(ص) برای افتتاح آن مسجد دعوت به عمل آوردند، که پیامبراسلام(ص) از طریق وحی از توطئه های آن ها با خبر شدند. آن مسجد که برای لطمه زدن به جامعه اسلامی بنیان نهاده شده بود، در قرآن به نام مسجد ضرار نامبرده می شود و به همین دلیل پیامبرمکرم اسلام(ص) دستور تخریب و ریشه کن کردن این مسجد را دادند. مسلما حربه مسجد در مقابل مسجد حربه ای نیست که امروزه هم بتوان از مقابل آن به سادگی گذشت؛ همواره مساجد پویا که موجب رشد فرهنگی و اعتقادی جامعه ما شود دشمنانی دارند که نباید از آن ها غافل شد. اولین حرکت ها برای تحقق انقلاب اسلامی ایران هم از مساجد شروع شد و مردم پای منبرهای خطبای دین و روحانیون راستین با احکام عالی اسلام و آموزه های قرآن آگاه شده و علیه ظلم و جور شوریده و با اتحاد و همرنگی و اطاعت از روحانیون که به عنوان مدیران مسجد بودند حرکت کرده و سرنوشت شان را در دست گرفتند.

 

مهمترین آفت مساجد این است که مسجد از آن مسئولیت و موقعیت ممتازی که دارد غافل شده و به جای آگاهی بخشی و نور افشانی در جامعه اسلامی به ترویج خرافات و تبدیل عقاید پوچ و باطل و بیان خواب های بعضی از افراد و تعبیر اوهام تبدیل شود که در این صورت قطعا از احکام نورانی اسلام و از فرهنگ حیات بخش قرآن و اهل بیت(ع) دور شده و به عنوان سمی برای جامعه اسلامی خواهد بود که نه تنها در رشد فرهنگی و اعتقادی جامعه نقش ایفا نخواهد کرد بلکه به ضد فرهنگ و مخرب اعتقادات تبدیل خواهد شد؛ از این رو امیدواریم دست اندرکاران و متولیان امور مساجد مخصوصا روحانیت همیشه در صحنه از مسجد به عنوان سنگر دفاع از مقدسات و آرمان های اسلام استفاده بهینه کنند و مانع از دست یابی دشمن به اهداف شوم و پلیدشان شوند. باز تأکید می کنم که نباید از سوء استفاده برخی از مسجد علیه مسجد غافل شد.

 

*در سخنان تان داشتید که مساجد از صدر اسلام تا کنون در محوری ترین نقاط شهر ساخته می شدند و دسترسی مردم به آن ها آسان بود. در سال های اخیر بعضا مشاهده می شود که شاید یک مجتمع تجاری بزرگ و یا ... ساخته شود اما مکانی به نام مسجد در آن تعریف نشود؛ به نظر شما علت این امور چیست و چه راهکاری را برای رفع آن پیشنهاد می کنید؟

متأسفانه اخیرا در برخی از مناطق دیده می شود که وقتی شهرک های جدید ساخته می شود ساختمان های سر به فلک کشیده و همچنین فضاهای مختلف تفریحی از جمله پارک ها و ... ساخته می شود اما در کمال تعجب و البته تأسف محلی به عنوان مسجد و محل عبادت مردم در نظر گرفته نمی شود و اگر هم دقت شود گاهی برخی مواقع، جاهایی که دیگر به درد کارهای عمرانی و اقتصادی نمی خورد و آن چنان هم مرغوب نیست، فقط به عنوان رفع تکلیف برای مسجد در نظر می گیرند که این زنگ خطری برای همه جامعه اسلامی است. همچنین در مسیرهای بین شهرها وقتی انسان به مسافرت می پردازد گاهی کیلومترها باید به حاشیه جاده چشم بدوزی تا به مسجدی برسی که آن هم نه فضا فضای مناسبی است، نه بهداشت مناسبی دارد و نه امکانات مناسبی دارد، حال آن که از جامعه اسلامی که در رأس آن ولی فقیه حکومت می کند و مدعی هستیم که تنها حکومت اسلامی در روی کره خاکی هستیم انتظار این است که به مسائل دینی بیش از این پرداخته و اهمیت داده شود به طوری که بتوانیم به فعالیت های مناسب پرداخته و الگوی مناسبی برای کشورهای دیگر باشیم.

 

*چگونه می توان این احساس نیاز را در مردم به وجود آورد که همه افراد به مکان هایی مانند مساجد که در آن با خدای خود به راز و نیاز بپردازند احتیاج دارند؟ راهکار شما برای ترویج این فرهنگ در جامعه چیست؟

این احساس نیاز در غاطبه افراد جامعه وجود دارد اما نیاز به کار فرهنگی ریشه داری دارد تا این احساس نیاز مقداری پر رنگ تر از آن چه هست شده و وارد صحنه و میدان عمل شود. از کارهای فرهنگی در این زمینه نباید غافل شد و همینطور افراد توانمند در این عرصه باید فعال باشند؛ علاوه بر آن همه افراد توانمند علمی و فرهنگی از حوزوی گرفته تا دانشگاهی که به باورهای دینی مردم اهتمام دارند باید عملا وارد صحنه شده و این احساس نیازی را که در ذهن افراد مختلف جامعه و البته به صورت بالقوه هست به فعلیت برسانند. مسلما مسجد به عنوان کانون جمع افراد با افکار و سلایق مختلف می تواند امکاناتی را در اختیار همسایگان خود و اهالی محل قرار دهد که آن ها را بیش از پیش به این کار تشویق کند. برای مثال استفاده از امکانات موجود در مساجد برای ساختن افراد جامعه و مخصوصا تعلیم و تربیت جوانان و استفاده از آن فضای معنوی با طراوت و شاداب، ممکن افراد را بیش از پیش به حضور در مساجد و اهتمام به ساختن مساجد پویا تشویق و ترغیب کند.

 

*در بخش دیگری از سخنان خود داشتید که مردم همیشه به سخنان روحانیون مساجد اهمیت زیادی می دادند که نمونه آن حرکت های مردم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با نگاه به سخنان روحانیت انجام می گرفت. به نظر شما چه خصلتی باعث این امر شده بود و چه راهکاری وجود دارد که این اعتماد مردم به روحانیت همیشه وجود داشته باشد؟

در هر مجموعه ای روز آمد بودن و فعال بودن مدیریت آن مجموعه بر نشاط و فعالیت های کوتاه مدت و دراز مدت آن مجموعه یا مؤسسه مؤثر است و مساجد هم از این قاعده مستثنی نیستند. لذا ا نتظار از روحانیت موجود و افرادی که مدیریت مساجد را بر عهده می گیرند این است که هم از نظر اخلاقی و هم از نظر علمی در تلاش برای تعالی افراد جامعه باشند. علاوه بر این مسائل را از منابع اصلی و به صورت دقیق، علمی و به زبان روز برای شرکت کنندگان در جلسات تشکیل شده در مساجد ارائه کنند و در نهایت شبهاتی را که گاهی در اصول و فروع دین مطرح می شود عالمانه و دقیق و بر اساس مطالبی که از متون اصلی اسلامی و قرآن و روایات پاسخ گویند. در برخی موارد باید مسائل را با استفاده از مباحث جدید عقلی و البته با شیوایی تمام مطرح کنند تا در مستعمین جلسه اشتیاق به حضور و نیز تشویق دیگران برای شرکت افراد دیگر در جلسات را داشته باشند.

 

*در خصوص روحانیت تا حدود زیادی سخن گفتید؛ ارکان دیگر مساجد از جمله هیئت امنای مساجد تا چه میزان می توانند درجذب جوانان به مساجد مؤثر باشند؟

البته کسانی که کارهای اجرایی مساجد به عهده آن هاست و امروزه در غالب هیأت امنا فعالیت می کنند باید با بها دادن به افکار مختلف به ویژه جوانان متدین و قرار دادن جایگاه های مناسب به آن ها و بهره گیری از آن ها، بستر را برای حضور گرم جوانان و نوجوانان فراهم و حتی برخی مواقع با واگذاری برخی مسئولیت ها در مساجد به این عزیزانی که اهل فکر و ابتکار هستند هم مقداری از مسئولیت اداره مسجد را برای خو دشان کمتر کنند، هم انگیزه جوانان را بیشتر کنند و هم زمینه را برای بهبود فعالیت های فکری و زمینه سازی برای برنامه های آتی فراهم نمایند.

 

*با در نظر گرفتن این نکته که نیازهای یک جوان امروزی از جوانان گذشته تفاوت دارد چگونه می توان محیطی را در مسجد ایجاد کرد که جوانان اشتیاق بیشتری برای حضور داشته باشند؟

همیشه مردم متدین مساجد را آبادتر و بهتر از خانه های خودشان آماده می کردند و امکاناتی که در مساجد بود فراتر از امکانات زندگی افراد متوسط بود. برای مثال سال ها پیش که هنوز برق به صورت سراسری در بسیاری مناطق وجود نداشت و خانه ها از چراغ های معمولی استفاده می کردند، مردم سعی می کردند برای مساجد موتور برق فراهم کرده و برق مسجد را تأمین کنند؛ یا آن زمانی که در خانه ها پنکه وجود نداشت در مساجد امکانات گرمایشی و سرمایشی بهتر از خانه های افراد مختلف بود. مسلما با این دید به مسجد باید برای شرایط امروز امکاناتی از جمله امکانات یارانه ای مسجد فراتر از امکانات رایانه ای خانه های افراد باشد؛ یا کتاب خانه مساجد باید بسیار مجهز تر از کتابخانه های شخصی افراد در خانه های شان باشد و همینطور امکانات دیگری که باید بر اساس فراخور زمان تهیه شود. همیشه این طور بوده که مسجد مقداری از حق عادی جامعه امکاناتش بالاتر بوده و اگر امروز هم بتوانیم این فرهنگ را جا بیاندازیم مسلما گیرایی مطالبی که در مساجد به افراد گفته می شود و جذابیتی که خواهد داشت به مراتب بیشتر خواهد شد.

 

*سخن تان با امامان جماعت؟

به هر حال انتظارمان از یک روحانی امام جماعت مسجد این است که همانگونه که بر اساس تجربه و همینطور منابع دینی، مدیر اصلی مسجد شناخته می شود، در کارش دقت و حساسیت بسیار بالایی داشته باشد. چرا که هر جایی روحانی مسجد، مدیریت مطلوبی داشته افراد بسیار بیشتری جلب مسجد شدند. اگر امروز هم به چنین مشارکتی می اندیشیم باید روحانیان ما به مطالب و علم روز مجهز و مسلح شوند تا در این صورت کارهای شان مورد رضای مولا و صاحب مان باشد.

 

پایان پیام/

پایان پیام/136
کلید ‫واژه‌ها:

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان:

اربعین فرصت بزرگ مطالعات تطبیقی در جهان ادیان و عرفان است

آیت الله گندمکار گفت: اربعین امام حسین علیه‌السلام عامل وحدت ادیان و فرق جهان اسلام و دانشگاه بزرگ عرفان و سیر و سلوک برای همه انسان‌ها است و از آن می‌توان به عنوان مرکز قدرت جهان اسلام و بزرگترین تبلیغات اسلامی قرن یاد کرد.

اخبار برگزیده شبستان