خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

الثلاثاء ٢٧ ذو الحجّة ١٤٣٨

Tuesday, September 19, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - زمان :   ۱۳۹۲/۹/۱۴ - ۱۰:۱۳ شناسه خبر : ۳۲۰۰۸۷
شرقی یا غربی بودن علوم انسانی/2
نگاه همگانی به تولید علم فلسفه بعثت انبیاء را زیر سوال می برد
خبرگزاری شبستان: یک پژوهشگر دینی گفت: اگر کسی علم را متاع هرجایی بداند و شان تولید علم را همگانی قلمداد کند، ‌اساسا فلسفه بعثت انبیا را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ مجله علوم انسانی «زاویه» به تهیه‌کنندگی مهدی خداوردیان،‌ کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما، ‌چهارشنبه شب، ‌13 آذرماه با موضوع «بررسی شرقی یا غربی بودن علوم انسانی و همچنین اسلامی و غیراسلامی بودن این شاخه از علوم» با حضور مهدی نصیری و سعید عدالت‌نژاد روی آنتن این شبکه رفت.

 بر پایه این گزارش،‌ مهدی نصیری، پژوهشگر دینی‌ طی سخنانی با بیان اینکه در این بحث باید مقام عمل و نظر را از هم جدا کنیم، ‌اظهار کرد: البته به شخصه در عرصه نظر معتقد به تقسیم اسلامی و غیر اسلامی در علوم انسانی هستم.

وی ادامه داد: یکی از جدی‌ترین موانع در علوم انسانی فعلی در کشور اختلاف نظرهای عدیده‌ای است که میان قائلان به علوم انسانی اسلامی وجود دارد و همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.
این پژوهشگر حوزه دین گفت: به نظرم آن بخش از علوم انسانی که مربوط به سعادت دنیوری و اخروی انسان می‌شود در واقع متکفل تعلیم و تربیت و اخلاق است که علومی چون کلام، اخلاق در گستره این مجموعه قرار می گرند و اساسا برای این دسته نمی توان خاستگاهی جز قرآن و وحی یافت.
وی تاکید کرد:حال اگر کسی علم را متاع هرجایی بداند و شان تولید علم را همگانی قلمداد کند، ‌اساسا فلسفه بعثت انبیا را زیر سوال برده است چراکه جنس تعالیم انبیا از سنخی است که اگر انبیا برای تعلیم این آموزه ها به انسان نبودند،‌ بشر به تنهایی نمی‌توانست به آنها دست یابد.
نصیری در ادامه به طرح سوالی از سعید عدالت‌نژاد، دیگر کارشناس حاضر در برنامه پرداخت و تصریح کرد: فرض کنید به 1000 سال قبل برگردیم، یک حاکم اسلامی اگر می خواست اوضاع اجتماعی جامعه‌اش را سامان دهد آیا نیازمند آن بود که به سراغ مکاتب یونانی و غربی‌ها برود؟ آیا اسلام چنین توانایی برای حل مسائل نداشت؟ قطعا داشت.
وی بیان کرد: منبع علوم از نظر ما قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) هستند و این دو قابل تفکیک از یکدیگر نیستند، در این راستا نگاه من به مدرنیته آن است که اشکالات و دغدغه های فعلی محصول دوران مدرن است،‌چه طور است که در گذشته چنین مشکلاتی در جامعه اسلامی وجود نداشت.
این پژوهشگر عنوان کرد: معتقدم اگر معصوم(ع) در عالم مبسوط الید بود و عالم را اداره می‌کرد اصلا به تمدن مدرن نمی‌رسیدیم،‌بنابراین مدرنیته اتفاق و مسیر انحرافی است که پیچیدگی‌های آن مقابل ما قرار گرفته است، در واقع مدرنیته بستر تمدنی ایجاد کرد که اشکالات عدیده‌ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: در مواردی قطعا مدرنیته دست دین را بسته است که این امر به معنای نقصان دین نیست،‌ ضمن آنکه عدم حضور امام معصوم در جامعه نیز عامل دیگری است که مانع شده تا مباحث و مناقشات مرتفع می شوند،‌ من معتقد به این نیستم که برویم بنیان دانشگاه یا علوم انسانی را برای تحول بر هم بزنیم بلکه مساله این روزگار،‌ اندیشه درست داشتن است.
‌پایان پیام/
 

پایان پیام/248
کلید ‫واژه‌ها:

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

تولید کننده محصولات فرهنگی ریحانه در گفت وگو با شبستان:

عواقب بی توجهی به آثار نوشت افزارهای وارداتی/وقتی دانش آموز در هوای مسموم تنفس می کند!

خبرگزاری شبستان: نوشت افزارهای وارداتی با آن سبک و سیاق طراحی در واقع هوای مسمومی را به دانش آموزان برای تنفس می دهد، استفاده از این نوشت افزارها به ویژه در نوجوانی که سن تاثیرپذیری است، آثار نامطلوب فرهنگی حتی در بزرگسالی بر جای می گذارد.

اخبار برگزیده شبستان