خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰

الأحد ١٨ صفر ١٤٤٣

Sunday, September 26, 2021

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۴/۷/۱۵ - ۱۳:۵۸ شناسه خبر : ۴۹۲۰۰۹
پاسخ به یک شبهه؛ 
آیه ۲۵ سوره فتح چه ارتباطی با فاجعه منا دارد؟
خبرگزاری شبستان: این روزها موضوعی در شبکه های اجتماعی مطرح شده و به سرعت در حال انتشار و انتقال است مبنی بر پیشگویی قران درباره فاجعه منا. 

 

خبرگزاری شبستان: این روزها موضوعی در شبکه های اجتماعی مطرح شده و به سرعت در حال انتشار و انتقال است مبنی بر پیشگویی قران درباره فاجعه منا و این که قران کریم با اعجاز شگفتی ساز خود قرن ها پیش چنین واقعه ی تلخی را پیشگویی کرده است.

 

مدعیان این خبر به آیه 25 سوره فتح استناد کرده و با ارائه ترجمه آیه یا ترغیب و تشویق مخاطبان به مطالعه آن، چنین القا می کنند که این آیه درباره فاجعه منا است و دقیقا حوادث روی داده در منا را بیان می کند درحالی که شان نزول این آیه ماجرایی کاملا متفاوت دارد.

 

گروه قران و معارف خبرگزاری شبستان در همین رابطه گفتگویی داشته است با حجت الاسلام علیرضا شاه فضل، از کارشناسان قرانی شبکه قران و معارف و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان که علاوه بر تخصص در مسایل قرانی، خود از حافظان قران کریم است. آنچه در ادامه می خوانید پاسخ حجت الاسلام شاه فضل به این شبهه و تبیین عدم ارتباط آیه 25 سوره مبارکه فتح با فاجعه منا است.

 

آیه 25 سوره فتح می فرماید: (هُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْیَ مَعْکُوفاً أَنْ یَبْلُغَ مَحِلَّهُ  آنها (دشمنان شما) کسانى هستند که کافر شدند، و شما را از (زیارت) مسجد الحرام و رسیدن قربانی هایتان به محل قربانگاه باز داشتند.

این آیه در رابطه با ماجرای فتح مکه است. زمانی که مسلمانان مکه را فتح کردند عده ای از اطرافیان پیامبرصل الله علیه و آله اینگونه شعار دادند که امروز روز انتقام است و ما باید به خاطر این که مشرکان مکه ما را آزار و اذیت کرده و اجازه نمی دادند تا در مسجد الحرام عبادت کنیم امروز پیروز شده ایم، از ایشان انتقام بگیریم.

 

اما پیامبرصل الله علیه وآله به حکم همین آیه اعلام کردند که امروز روز مرحمت است: «الیوم، یوم المرحمه!»  و این عبارت تاریخی ازرسول خدا صل الله علیه وآله ثبت و نقل شده است.

به همین دلیل  پیامبر دستور عفو عمومی  داده و فرمودند: ما در این هیچ مرد، هیچ زن و هیچ کودکی را مورد تعرض قرار نمی دهیم و تمامی مشرکین امروز در امان هستند. حتی کسانی که مایل نیستند اسلام را بپذیرند و می خواهند به کفر و شرک خود باقی بمانند به خانه ابوسفیان بروند. این در حالی است که ابوسفیان سردسته مشرکان مکه بود.

 

قران این واقعه را نقل کرده است و می فرماید: «هُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْیَ مَعْکُوفاً أَنْ یَبْلُغَ مَحِلَّهُ » اینان کسانی هستند که کفر ورزیدند و شما را از ورود به مسجدالحرام باز داشتند اما در ادامه آیه فرموده است:« وَ لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِیبَکُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَیْرِعِلْمٍ» هر گاه مردان و زنان با ایمانى در این میان بدون آگاهى شما زیر دست و پا، از بین نمى‏رفتند که از این راه عیب و عارى نا آگاهانه به شما مى‏رسید» خداوند هرگز مانع این جنگ نمى‏شد و شما را بر آنها مسلط مى‏ساخت...

این آیه اشاره به گروهى از مردان و زنان مسلمان می کند که به اسلام پیوستند ولى به دلایلی قادر به مهاجرت نشده و در مکه مانده بودند. بنابراین اگر شما بخواهید از مشرکان انتقام بگیرید ممکن است که به آنها نیز ظلمی روا داشته شود به همین دلیل برای این که این ظلم نسبت به آن زنان و مردان بی گناه اتفاق نیفتد شما همگان را ببخشید و نسبت به هیچ کس تعرضی نداشته باشید.

 

فلذا عبارتی که می فرماید: « لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِیبَکُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَیْرِعِلْمٍ » - این که شما آنها را نشناسید و آنها را زیردست و پا له کنید- این عبارت خطاب به مسلمانان است که ممکن است شما عده ای بی گناه را زیر دست و پا له کنید و برای این که این اتفاق نیفتد عفو عمومی اعلام کنید و متعرض کسی نشوید.

 

حالا ممکن است عده ای چون در این آیه اشاره شده که عده ای زیر دست و پا له می شوند،  ناآگاهانه و یا از روی تعمد خواسته اند این موضوع را به حادثه منا ارتباط دهند اما با توجه به شان نزول آیه و مفهومی که در کلمات آیه وجود دارد مراد آیه ماجرای فتح مکه است و ربطی به منا ندارد.      

پایان پیام/99

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

فرشاد:

از کجا کشور عربستان نخواسته از اين ايه سو استفاده کرده باشه...مثلا ما از روي اين ايه اين حرکتو انجام بديم بعد از حادثه ديگران را با خواندن اين ايه مطلع بکنيم.....

6

18

نرگس:

خیلی عالی بود به نظرماگه بیشتربودبهتربود

10

6

صدرا:

خوب بود

10

10

نا شناس :

این واقعه مربوط به زمان پیامبر صلی الله علیه و آله بوده ولی میدانیم که قرآن متعلق به همه دوران هاست و در خیلی آیات خبر از آینده داده، و خیلی جاها یک آیه چندین معنی و مفهوم داره. بنابراین خیلی بعید نیست که این آیه مربوط به فاجعه منا باشه. نمی خوام بگم که صد در صد مربوط به فاجعه مناست، ولی مرتبط بودنش هم امر دور از تصوری نیست در ضمن فقط عبارت زیر دست و پا له شدن نیست که، شهر مکه، به قربانگاه نرساندن، مانع شدن، مردان و زنانی که نمی شناسید، اینا همگی در منا اتفاق افتاد و همه شون هم در همین آیه قید شده

27

7

شقی:

عجب داره کارخدا والاااااااااا

11

2

سينا:

واقعا متاسفام واسه كسايي كه فكر ميكنن كه شان نزول اين ايه فقط و فقط در مورد زمان پيامبر رامي هست،خدا خودش ميگه با ايات و مثل عده اي رو كمراه و عده اي رو هدايت ميكنه و قران كتاب تمام زمان هاست چه بسا شان نزول اين ايه موارد ديگري داشتع باشه كه ما نميدونيم ،چيزي كه هست اينه كه بي ارتباط به حادثه منا نيست هر چند خيلي جزيي بيان شده،اين نشون ميده كسايي كه اين مطالب رو تحويل مردم ميدن مسلما هنوز به قدرت واقعيه قران پي نيوردن،

30

6

مریم :

چرادرپذیرش مطالب کذب اصرار داریم با دقت در معنای ظاهری این آیه در می یابیم متوجه می شویم که این آیه خطالب به مسلمانان است که همه رامورد مرحمت خود قرار دهند ولو مشرکان سعی نکنیم قران را تفسیر شخصی نماییم

9

6

رضا:

واقعا از این تفسیر متعجب شدم. بنده در این حد نیستم که تفسیر این آیه را بیان کنم اما تا آنجایی که من می دانم قران یک معنای ظاهری دارد و یک معنای باطنی .ایشان که مفسر قران هستند دیگر چرا چنین تفسیر میکنند.بله درست است که شان نزول این آیه مربوط به صلح حدیبیه می باشد اما اگر تنها این معنای ظاهری را بپذیریم پس قران زیر سوال میرود چون خداوند می فرماید قران متعلق به تمام زمان ها است و تا قیامت قران همچنان حال می ماند. نمی دانم چگونه این مفسر آیات قران را متعلق به گذشته می داند و معتقد است خداوند قصد داستان تعریف کردن داشته. اگر کمی تفکر و تعقل کنیم خواهیم فهمید که امکان این که این آیه ، حادثه منا را نیز متذکر شده خالی از اشکال نیست.بهتر است ایشان با علمای دین و مفسران واقعی و بزرگ مشورتی داشنه باشند.

57

9

سرخط خبرهای سرویس

کارشناس دینی

زیارت اربعین فرهنگ «ایثار و گذشت» را در جامعه نهادینه کرد/اربعین نمود و نماد عالی‌ترین اخلاق انسانی

حجت الاسلام نبوی با بیان اینکه زیارت اربعین فرهنگ ایثار و گذشت را در جوامع نهادینه کرد گفت:حضرت سیدالشهدا (ع) برای نجات انسان ها از توحش و گمراهی این فداکاری ها را کردند لذا این امر موجب تقدس وجودشان در سراسر دنیا شده است.

اخبار برگزیده شبستان