خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

الخميس ١٩ المحرّم ١٤٤١

Thursday, September 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۱:۴۴ شناسه خبر : ۶۰۵۲۱۳

فاصله زمانی رجعت با ظهور
خبرگزاری شبستان: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «نخستین کسی که به دنیا برمی‌گردد، حسین‌بن‌علی علیهما‌السلام است، او چنان فرمانروایی می‌کند که بر اثر پیری، ابروانش بر روی چشمانش فرو می‌افتد».

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، «رجعت» در  لغت به معنای بازگشتن و برگشتن است.(1) و در اصطلاح به این معناست که عده‌ای از افراد (مومنان خالص و  مشرکان محض) پس از مردن و قبل از برپایی قیامت دوباره به این دنیا بر‌می‌گردند. اعتقاد به رجعت، از جمله اعتقادات مذهب شیعه است که مستند به آیات و روایات متعدد است.

 

روایات:

امام صادق علیه‌السلام در مورد رجعت می‌فرماید: «به خدا سوگند که روزها و شب‌ها به سر نیاید تا آن‌که خداوند مردگان را زنده کند و زندگان را بمیراند و حق را به اهلش باز گرداند و دین برگزیده خود را بر پای دارد و بر جهان حاکم  گرداند».

همچنین مأمون به امام رضا علیه‌السلام گفت: ای اباالحسن نظر شما درباره رجعت چیست؟ حضرت فرمودند:  «رجعت حقیقت دارد. در میان امت‌های پیشین نیز وجود داشته و قرآن از آن سخن به میان آورده و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده است؛ هر چه در امت‌های گذشته بوده در میان این امت نیز عیناً و مو به مو پیش خواهد آمد». (2) البته روایات در این زمینه فراوان است، ولی به جهت اختصار به همین دو روایت بسنده می‌کنیم.

 

زمان وقوع:

روایاتی در این خصوص وارد شده است که رجعت با اندک فاصله بعد از ظهور امام ‌عصر علیه‌السلام و پیش از رحلت و یا شهادت آن‌حضرت واقع خواهد شد. امام صادق علیه‌السلام در این‌باره می‌فرماید:«چون زمان قیام قائم علیه‌السلام فرا رسد در ماه جمادی‌الآخر و ده روز از ماه رجب، چنان بارانی ببارد که مردم مانند آن ‌را ندیده باشند،  سپس خداوند به سبب آن باران، گوشت و استخوان مؤمنان را در قبرهایشان برویاند، گویی آنان را می‌نگرم که از طرف جهینه(3) می‌آیند وگرد و غبار موهایشان را می‌تکانند».(4) از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که می‌فرماید:  «نخستین کسی که به دنیا برمی‌گردد، حسین‌بن‌علی علیهما‌السلام است، او چنان فرمانروایی می‌کند که بر اثر پیری، ابروانش بر روی چشمانش فرو می‌افتد».(5)

 

آیات قرآن:

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در کتاب پرتوی از آیه‌های مهدوی، ص 62 می نویسند:

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُون»(6) «آیا ندیدی کسانی را که از ترس مرگ از خانه های خود فرار کردند، در حالی که هزاران نفر بودند ؛ پس خداوند به آنها گفت: بمیرید [ وآنها مردند]، سپس آنان را زنده کرد [تا درس عبرتی برای آیندگان باشند.] همانا خداوند نسبت به مردم احسان می کند، ولی بیشتر مردم سپاس نمی گذارند.»

 

شیعه به رجعت و زنده شدن گروهی از افراد قبل از قیامت، اعتقاد دارد و این اعتقاد علاوه بر صدها حدیث به آیاتی نظیر این آیه مستند است. این امر از نظر عقلی هم محال نیست و امکان وقوع دارد. اصل رجعت در روایت متواتر است؛ چنان که اقرار به رجعت اولیای خدا در متن زیارت نامه‌های امامان علیهم‌السلام نیز آمده است: «مصدق لرجعتکم».

 

در زیارت جامعه می‌خوانیم: «مقر برجعتکم»؛ یعنی ای امام زمان! ای اهل‌بیت! من قبول دارم که شما رجعتی خواهید داشت. در دعای عهد هم از خدا در خواست می‌کنیم که اگر قبل از ظهور امام زمان(عج) ازدنیا رفتیم، ما را در زمان ظهور زنده کند و به دنیا بازگرداند. رجعت برای همه مردگان نیست؛ بلکه افراد خاصی با شرائط خاصی دو مرتبه زنده می‌شوند. درباره این که چه کسانی در رجعت باز خواهند گشت، احادیث فراوانی آمده است.

 

امام صادق علیه‌السلام در این باره فرمود: «اول من تنشق الارض عنه ویرجع الی الدنیا الحسین‌بن‌علی وان الرجعه لیست بعامه بل هی خاصه ،لا یرجع الا من محض الایمان محضا او محض الشرک محضا؛ نخستین کسی که قبرش می شکافد و زنده شده، به دنیا بازمی‌گردد، حسین‌بن‌علی علیهما‌السلام است و این رجعت، عمومی نیست [که تمام مردگان زنده شده، سر از قبر برآورند]، بلکه افراد خاصی به دنیا بر می‌گردند و آن‌ها یا مومن خالص هستند یا مشرک محض».

 

پی نوشت ها:

1.فرهنگ معین، ج2، ص 1640

2. عیون‌اخبار الرضا علیه‌السلام، ج2، ص 201

3. جهینه؛نام محلی است دور از مدینه و قبیله‌ای به همین نام آمده است. مجمع‌البحرین، ج6، ص 230

4. میزان‌الحکمه، حدیث شماره 6928

5. همان، حدیث شماره 6935

6. بقره ؛ 243 

برگرفته از نشریه الکترونیکی امان

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

مسجد؛ اصلی‌ترین پایگاه تبلیغ مهدویت و انتظار در گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان‌اینکه مساجد پایگاه اصلی کاربردی کردن آموزه‌های حوزه‌های علمیه هستند، گفت: مهدویت از مهم‌ترین مباحثی است که طلاب و روحانیون می‌توانند با طرح آن در بستر مسجد، زمینه انتظار پویا در گام دوم انقلاب را فراهم کنند.

اخبار برگزیده شبستان