خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶

الخميس ٢٤ جمادى الثانية ١٤٣٨

Thursday, March 23, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ - ۱۳:۱۴ شناسه خبر : ۶۱۷۸۴۴
عضو هیئت عملی موسسه امام خمینی(ره) در گفت وگو با شبستان:
انقلابی گری بر مدار ولایت؛ میراث فاطمی برای زنان همه تاریخ
خبرگزاری شبستان: حضرت زهرا(س) برای آنکه روحیه انقلابی گری را در جامعه بعد از پیامبر(ص) احیاء کند، وارد میدان شد و تلاش کرد که به تاریخ بگوید آن شخصیتی که می تواند آرمان های یک انقلاب را محقق کند فقط «ولایت» است و پرچم باید به دست ولایت باشد.

حجت الاسلام جواد سلیمانی، عضو هیات علمی موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به پرسشی بر این مبنا که حضرت زهرا(س) چه قدر در تغییر نگرش نسبت به زنان در طول تاریخ اثرگذار بوده اند، گفت: اگر بخواهیم بر اساس بررسی تاریخی صحبت کنیم وجوه گسترده ای دارد اما در اینجا به برخی موارد اشاره می کنم.

 

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) به نقش زن در احیای روحیه انقلابی گری بسیار کمک کردند، بعد از رسول خدا(ص) این روحیه انقلابی گری در میان بسیاری از افراد جامعه اعم از زن و مرد فروکش کرد، انقلابی گری به این معنا است که انسانی آرمان های بلند دینی داشته باشد و بخواهد دین در جامعه پیاده شود و در وهله دوم اینکه برای احیای دین برنامه داشته باشد و در مرحله سوم برای این هدفِ خود قیام کند.

 

این پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: با چنین رویکردی، اصحاب رسول خدا(ص) انقلابی بودند یعنی آرمان شان این بود که اولا دعوت اسلام را ابلاغ کنند، در مرتبه دوم دعوت اسلام را تبیین کنند و در سومین مرحله نظام طاغوتی را برانداخته و حکومت دینی را برپا کنند که به این سه هدف رسیدند؛ اما ... بعد از رسول خدا(ص) انقلابی گری شکل دیگری پیدا کرد.

 

تلاش جامعه بعد از پیامبر(ص) برای حاکمیت رفاه و آرامش!

حجت الاسلام سلیمانی ابراز کرد: معروف و اخلاق را در جامعه برقرار کردن و منکرات را از بین بردن از جمله مواردی بود که باید در جامعه اسلامی به درستی پیاده می شد؛ اما متاسفانه بسیاری از مهاجران و انصار در این فکر بودند که بعد از رسول خدا(ص) جامعه ای بسازند که در آن جامعه رفاه و راحتی حاکم باشد، یعنی به جای اجرای احکام اسلام، جامعه ای داشته باشند که صرفا برایشان رفاه به ارمغان بیاورد.

 

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: در نتیجه به جای اجرای احکام اسلام که می توانست عزت را برای آنان به ارمغان بیاورد، به رفاه توجه کردند و این سبب شد تا روحیه انقلابی گری فروکش کند و نخستین نشانه این رویکرد تقدیم پرچم انقلاب به دست کسی بود که نه آرمان های انقلابی گری را در زمان خود داشت و نه اهل انقلابی گری بود، آنها گفتند که ببینیم بر اساس مصلحت عقلی چه چیزی را از اسلام می فهمیم، هرچه که تشخیص دادیم همان را پیاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه آنها سپس رویکرد دیگر را در پی گرفتند، ادامه داد: گفتند در تقسیم بیت المال باید به کسانی که سابقه زیادی در اسلامیت دارند، مال بیشتری اختصاص دهیم و مردم عادی بسیار رقم اندکی می گرفتند، دوم اینکه فرهنگ استفاده از ثروت را هم در جامعه تعلیم ندادند و در نتیجه به جای اینکه ثروت را صرف انفاق و تولید و قدری را صرف مصارف بدون اسراف کنند آن را به تکاثر و تجمل اختصاص دادند. اینجا بود که آرام آرام ارزش های اسلامی به فراموشی سپرده شد و اهداف و آرمان های اسلامی به فراموشی رفت.

 

تلاش حضرت زهرا(س) برای احیای انقلابی گری

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به غصب خلافت امیرالمومنین(ع) به عنوان یکی دیگر از بزرگ ترین انحرافات جامعه اسلامی بعد از رحلت پیامبر(ص)، ابراز کرد: اما... حضرت زهرا(س) برای آنکه روحیه انقلابی گری را در جامعه بعد از پیامبر(ص) احیاء کند، وارد میدان شد و تلاش کرد که به تاریخ  بگوید آن شخصیتی که می تواند آرمان های یک انقلاب را محقق کند فقط «ولایت» است و  پرچم باید به دست ولایت باشد. لذا ایشان به میدان آمدند، سخنرانی کردند و تلاش داشتند تا ولایت و حکومت مشروع که از آنِ امیرالمومنین امام علی(ع) بود و حقانیت ایشان در این باره را اعلام کنند.

 

وی با اشاره به دیگر اقدامات تاریخی حضرت زهرا(س) در اثبات حقانیت ولایت حضرت امیر(ع) گفت: حضرت صدیقه(س) همچننی عدم مشروعیت خلفا را اعلام کردند، و در  گام بعد عدم حجیت رای اکثریت اصحاب را بیان کردند.

 

سلیمانی در ادامه بیان کرد: حضرت زهرا(س) برای رسیئن به هدف برنامه ریزی کردند، خطبه خواندند و سخنرانی های اعتراض آمیز داشتند، روشنگری کردند و پس از ماجرایی که اتفاق افتاد وصیت کردند مزارشان پنهان باشد تا پیام اعتراض شان به تاریخ برسد. حضرت(س) با این اقدامات می خواستند در تاریخ اعلام شود که مقام ولایت امیرالمومنین(ع) غصب شده است و در همین راستا بود که خطبه فدکیه را نیز ایراد کردند.

 

این محقق تاریخ اسلام در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات حضرت زهرا(س) مسیر حرکت زنان در طول تاریخ یعنی بر مدار ولایت را مشخص کرد.

 

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

کارشناسان در گفت وگو با شبستان مطرح کردند:

تاثیر کالای قاچاق روی سبک زندگی!//چرا عبادات و صدقات ما پذیرفته نمی شود؟!

خبرگزاری شبستان: قرآن کریم می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلالا طَيِّبًا» این آیه خطاب به عموم مردم و بشریت است و به مسلمانان اختصاص ندارد یعنی حتی به کافران هم توصیه شده تا از مال حلال استفاده کنند.

اخبار برگزیده شبستان