خبرگزاری شبستان

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

الجمعة ٩ شعبان ١٤٤١

Friday, April 3, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : کرمان - زمان :   ۱۳۹۶/۳/۲۷ - ۱۳:۴۸ شناسه خبر : ۶۳۶۲۰۴

«اگرهایی» که در تقدیر وارد می شود/سطح آرزوهای خود را بالا ببریم
خبرگزاری شبستان: استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان نکات مهمی درباره شب قدر، دعا برای امام زمان عجل الله تعالی، نقش تفکر در زندگی و... بیان کرد.

آیت الله احمد شیخ بهایی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه طبق روایات بسیاری، شب قدر، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است که در حقیقت شب نتیجه گیری نهایی است؛ افزود: این شب از دو شب دیگر بسیار مهمتر و تکالیف این شب{که در مفاتیح آمده} نشاندهنده خصوصیت آن است.

 

وی با افزودن اینکه شب قدر از مغرب آغاز می شود و تا اذان صبح است و تأکید شده که این شب را به احیاء و شب زنده داری مشغول باشیم به سیره معصومین در این رابطه اشاره و تصریح کرد: امام صادق علیه السلام در شب قدری که در بستر بیماری بودند دستور دادند ایشان را با همان حال برای شب زنده داری به مسجد ببرند.

 

مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بر خلاف دیگر شب ها، دو غسل یکی سر شب و یکی آخر شب سفارش شده، آن را تأکیدی برای نشاط در عبادت دانست و افزود: از جمله اعمال این شب، بسیار خواندن دعای «اللهم کن لولیک...» است که فرمودند در هر حالی چه رکوع و سجده و قیام آن را تکرار کن و بلکه هرگاه در طول عمرت به یادآوردی، آن را بخوان.

 

وی ادامه داد: این دعا در زمان ائمه به نام هر یک از ایشان خوانده می شد اما در زمان غیبت به نام امام زمان عجل الله تعالی است و بسیاری این دعا را دعای سلامتی ایشان تلقی می کنند در حالیکه فراتر از سلامتی است و دعای بسیار پرمعنایی است که رابطه ولایت خدا و امام را بیان می کند که باید طرفینی باشد.

معنایی متفاوت از دعای اللهم کن لولیک

آیت الله شیخ بهایی اظهار داشت: در حقیقت ما از خداوند می خواهیم که ولیِّ ولیّ خود باشد و همه امورات ایشان را مستقیماً عهده دار باشد در مسیری که حضرت برای وظیفه خطیر عدالت در همه شئون زندگی بشر دارند، نیازمند عنایات ویژه است لذا وقتی شما اینگونه در حق امام دعا می کنید مشمول دعاهای حضرت خواهید شد.

 

وی افزود: شاید این سئوال پیش آید مگر ما که هستیم که از خداوند بخواهیم امورات ولی خود را مستقیماً انجام دهد؟ بله، ما صفر مطلق هستیم اما این دستور خدا است که «ادعونی استجب لکم...» مرا بخوانید و از ذیل آیه مشخص می شود که امر مستحبی نیست بلکه واجب است زیرا از ادامه آیه مشخص می شود ترک دعا، استکبار و  خود بزرگ بینی است.

 

استاد درس خارج فقه و اوصل حوزه علمیه کرمان بیان داشت: برای اینکه یاد بگیریم سطح خواسته های خود را بالا ببریم{به ما امر کردند اینگونه دعا کنیم} زیرا انسان به اندازه آرزوهای خود سطح انسانیت خویش را نشان می دهد؛ گرچه نمک غذا و حتی کوچکترین چیزها را نیز باید از خدا خواست اما آن کس که رشد می کند خواهش های او از مسائل دم دستی بیرون می آید و نشاندهنده شخصیت او می شود؛ ائمه برای رشد دادن ما این دعاها را به ما یاد دادند.

 

«اگرهایی» که در تقدیر وارد می شود

وی افزود: خصوصیت دیگر شب قدر را شناخت این شب ذکر کرد و گفت: در این شب که مقدرات انسان برای سال آینده مشخص می شود و به امضای نهایی می رسد، خوب است انسان محو توسل شود البته بعضی از مقدرات الهی با شرط و شروط است یعنی اینکه مقدر می شود اگر این انسان چنین دعایی بکند یا چنین کاری را انجام دهد، این اثر بر آن مترتب است لذا اگرهایی در تقدیر وارد می شود که در زندگی تأثیر دارد.

 

وی در تکمیل این بخش از سخنانش با استفاده از آیات قرآن کریم مواردی برای تقریب به ذهن یادآور شد مانند إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ‏. اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می کند.

 

آیت الله شیخ بهایی تأکید کرد: باید به پیمان هایی که امشب می بنیدم توجه کنیم و با تضرع پیمان ببندیم و تا سال آینده بر آن بمانیم؛ شب قدر برای اولیای الهی آغاز سالی نو است و همانگونه که نوروز برای انسان ها نشاط ایجاد می کند شب قدر هم برای اولیای الهی نشاط می آورد و آن انرژی و توان را برای مجاهدت و تلاش و توان بالا کسب می کنند که بندگی خدا را در همه صحنه ها پیش ببرند.

 

وی در رابطه با این سئوال که چرا اینهمه دانسته های ما منجر به انگیزه ای قوی برای حرکت نمی شود؟ پاسخ داد: علاج این قصه فکر کردن است اما زندگی انسانی و عالم طبیعت ظاهر بیشتر جلوی چشم است لذا باید این پرده کنار برود و این هم با تفکر و وقت گذاشتن است که تنها راه ایجاد انگیزه و باز شدن درب معارف است.

 

بیشترین عبادت ابوذر، تفکر بود

استاد درس خارج فقه و اصول با بیان اینکه در روایت داریم بیشترین عبادت ابوذر، تفکر بود؛ خاطرنشان کرد: اگر دید ذهنی ما به جای تولد تا مرگ، تولد تا ابدیت را ببیند خیلی تأثیردارد؛ باید مدام در عالم هستی، دیگر مخلوقات، در خودمان و... فکر کنیم تا منجر به ایجاد تغییر شود اما ما معمولاً از مشغول شدن به خود فرار می کنیم زیرا این برای نفس که عادت به سرگرم کننده های دنیایی دارد، سخت است که به خود فکر کند برای همین به محض تنها شدن، یا گوشی تلفن دست می گیریم یا به خانه همسایه می رویم{ و یا به چیزهای دیگر مشغول می شویم}.

 

وی با تأکید بر اینکه باید نعمت ها و الطاف الهی را در ذهن و زبان مدام تکرار کرد تا ببینیم چقدر شکرگزار بودیم و آن را در مسیر درست قرار دادیم؛ تصریح کرد: وقتی فرد اینگونه شد متوجه خطاها و گناهان خود می شود که باید آنان را در برابر خدا فهرست کند و این از آداب توبه است که به یاد آورد گناهان خود را و از آنها توبه کند.

 

آیت الله شیخ بهایی گفت: انسان باید برای تفکر و حسابرسی وقت بگذارد و برای همین جهاد اکبر گفتند که انسان به راحتی تن نمی دهد و شیطان هم البته نمی گذارد؛ بعضی حاضر هستند بارها قرآن را ختم کنند اما در یک آیه تأمل نکنند و با این کارها سر خودمان کلاه می گذاریم. در حالیکه قرآن فرموده افلا تتفکرون؟

هر روز  وقت مشخصی برای فکر کردن بگذاریم

وی با بیان اینکه با بکار انداختن ذهن و مرور کردن، رشته های تازه برای انسان کشف می شود که این نیز از عنایات پروردگار است لذا ما باید درباره آنچه در دورن و بیرون خودمان اتفاق می افتد فکر کنیم؛ حتی در شب قدر فرصتی برای فکر کردن فراهم و روی محتوای جوشن کبیر، دعای ابوحمزه افتتاح و.. تأمل کنیم.

 

مفسر قرآن کریم در پایان اظهار داشت: امروز مشغول کننده های ذهن فراوان هستند؛ دسته ای واقعی و دسته ای غیرواقعی، بعضی در اخبار و حوادث فکر می کنند(گرچه لازم است) و بعضی هم در رمان ها و فیلم ها که هر دو درگیری هایی است که ثمره و تأثیری ندارد و با آن، انسان فرصت فکر کردن هم ندارد لذا باید برای فکر کردن در روز وقت ویژه بگذاریم که پس از مدتی تمرین، تبدیل به عادت می شود.

 

 

پایان پیام/80

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

۱۷۸ نفر از بیماران کرونایی در استان کرمان بهبود یافتند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ارائه آخرین آمار از وضعیت کرونا در استان کرمان گفت: از ابتدا تاکنون در مجموع تعداد ترخیص شده از بیمارستان های استان ۱۷۸ مورد است.

اخبار برگزیده شبستان