خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶

الاثنين ٢٢ ربيع الأوّل ١٤٣٩

Monday, December 11, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۶/۷/۱۸ - ۰۹:۳۰ شناسه خبر : ۶۶۰۸۳۰
مدرس مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با شبستان:
هدف امام حسین(ع) رفع انحراف امت از غدیر بود/ظهور در گروی عاشورایی شدن منتظران است
خبرگزاری شبستان: امام حسین(ع) در خطبه های متعددی پیش از واقعه کربلا، هدف خود از قیام را اینگونه بیان کردند که «خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِي امّة جدّي؛ فقط برای اصلاح در امت جدم خروج می کنم» این انحراف در امت پیامبر(ص)، چیزی جز، فاصله از غدیر نبود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن قائمی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار گروه سرویس مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه جریان سقیفه، انحراف از غدیر و جانشینی امیرالمومنین(ع) یک رویداد لحظه ای نبود بلکه مخالفان سال های بسیاری برای آن برنامه ریزی و سازماندهی کرده بودند، اظهار کرد: این افراد با برنامه ریزی چندین ساله به یارگیری پرداخته بودند تا بعد از رحلت پیامبر(ص) خلافت را غصب کنند و این امری اتفاقی و لحظه ای نبوده است.

 

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) نیز از همین برنامه ریزی ها و اقدامات نگران بودند، ادامه داد: لذا در آیه ابلاغ خداوند می فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ؛ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان» این آیه بیان می کند که آنچه را پیش از این بر تو نازل شده بود، ابلاغ کن و دلیل تاخیر پیامبر(ص) مخالفت مردم و حتی انکار پیامبری ایشان بود که خداوند در ادامه این آیه می فرماید: «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛ خداوند تو را از گزند مردم حفظ می کند».

 

علت تاخیر پیامبر(ص) در ابلاغ ولایت و جانشینی

قائمی با اشاره به اینکه منافقان بسیار فعال بودند و حضور مستحکمی در مدینه داشتند، ابراز کرد: منافقان در میان یاران پیامبر(ص) نیز نفوذ داشتند که پیامبر(ص) از ترس آنان، ابلاغ جانشینی را به تاخیر انداخته بود و با وعده خداوند که ایشان را از شرّ آنان حفظ می کند، حضرت(ص) ولایت را ابلاغ کردند.

 

این مدرس مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که چگونه انحراف از غدیر در نهایت عاشورا را رقم زد و منافقان با کینه از امیرالمومنین امام علی(ع)، امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، تصریح کرد: امام حسین(ع) در خطبه های متعددی پیش از واقعه کربلا، هدف خود از قیام را اینگونه بیان کردند که «خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِي امّة جدّي؛ فقط برای اصلاح در امت جدم خروج می کنم» این انحراف در امت پیامبر(ص)، چیزی جز، فاصله از غدیر نبود.

 

وی اضافه کرد: ایشان در بیان دیگری از هدف خود در قیام عاشورا فرمودند: «أُرِيدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهي عَنِ المُنكَرِ؛ می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم» این معروفی که حضرت(ع) بنا داشتند به آن امر کنند، ولایت بود و منکری که بنای نهی از آن را داشتند، انحراف از غدیر و ولایت بود.

 

هدف اصلی قیام امام حسین(ع)، احیای ولایت است

قائمی با اشاره به اینکه هدف اصلی قیام امام حسین(ع)، احیای ولایت است، گفت: ایشان قیام کردند تا ولایت را که در جامعه و امت پیامبر(ص) رها شده بود، به جایگاه اصلی خود بازگردانند و ولایت طاغوتی یزید را که منکر جامعه آن روز بود، نهی کنند.

 

مدرس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: کوفیان در منزل سلیمان بن صرد خزاعی به امام حسین(ع) نامه نوشتند که یااباعبدالله ما امام نداریم، به کوفه بیا و امام ما باش و حضرت(ع) نیز به همین دلیل به سمت کوفه حرکت کردند چراکه موضوع امامت مطرح شده است.

 

چرا به برپا داشتن نماز توسط امام حسین(ع) شهادت می دهیم؟

وی با بیان اینکه انحراف از غدیر و امامت، امام حسین(ع) را به مسلخ شهادت کشاند و ایشان خون خود را اهدا کرد تا این انحراف، بیش از این نشود، تصریح کرد: در زیارت امام حسین(ع) می خوانیم: «اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ المُنْكَرِ؛ بعد از واقعه عاشورا مردم نمازخوان نشدند یا نماز فراموش نشده بود که حضرت(ع) بنا داشته باشد، آن را احیا کند، بلکه ایشان بنا داشتند نماز را همراه با ولایت اقامه کنند زیرا نماز بدون ولایت، اعتیار و جایگاهی ندارد.

 

قائمی با بیان اینکه در زیارت عاشورا می خوانیم: «اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ؛ خدايا لعنت کن نخستين ستمگرى را که به زور حق محمد و آل محمد را گرفت و آخرين کسى که او را در اين زور و ستم پيروى کرد»، گفت: در این زیارت اولین کسانی که حق محمد(ص) و آل محمد(ص) را غصب کردند، لعن می کنیم زیرا اگر به خانه حضرت زهرا(س) آتش انداخته نمی شد، به خیمه های امام حسین(ع) نیز آتش نمی زدند، به همین جهت اینگونه لعنت و نفرین را در زیارت عاشورا آغاز می کنیم.

 

مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه انحراف از غدیر موجب مقابله و مبارزه پیدا و پنهان منافقان با ائمه اطهار(ع) و در نهایت غیبت امام عصر(عج) شد، تصریح کرد: زمانی که مردم پس از خلیفه سوم به درب خانه امیرالمومنین امام علی(ع) آمدند تا ایشان خلافت را بپذیرند، حضرت(ع) برای سه روز این موضوع را نپذیرفتند تا اینکه افرادی که این تصمیم را داشتند، متوجه شوند، حضرت(ع) بنا نیست جایگزین خلفای سه گانه قبلی شود و سیره آنان را عملی کند و در نهایت نیز این خلافت ظاهری را از حضرت(ع) گرفتند و معاویه با حیله های متعدد خلافت را عهده دار شد.

 

درس امام حسین(ع) به آیندگان برای مواجهه با یزیدیان زمان

قائمی تاکید کرد: معاویه سپس یزید را جایگزین خود می کند که امام حسین(ع) در واکنش به والی مدینه که بنا داشت برای یزید از حضرت(ع) بیعت بگیرد، می فرمایند: «إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ و یزیدی که امروز به ناحق خلیفه شده است؛ شارب الخمر است، علنا فسق و فجور می کند و انسان های بیگناه را می کشد و مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ؛ و شخصی مثل من با شخصی مثل یزید بیعت نخواهد کرد».

 

وی اضافه کرد: امام حسین(ع) در اینجا درسی برای آیندگان می دهند که مثل منی با مثل یزید بیعت نمی کند و نامی از خود یا یزید هم نمی برند تا نشان دهند که این دعوا و نزاع شخصی نیست بلکه می فرمایند: «مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» تا آیندگان بدانند هر فردی که حسینی و رهرو راه ایشان باشد با یزید و یزیدیان زمان خود، سر سازش و بیعت نخواهد داشت و بدین ترتیب پیام  «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» ایشان، شعار تمام آزادمردان و چراغ راهی شد.

 

قائمی با بیان اینکه این افراد پس از قیام عاشورا نتوانستند مشروعیت برای خلافت خود در میان مردم ایجاد کنند، تصریح کرد: اگر این افراد از غدیر منحرف نشده بودند، عاشورا رقم نمی خورد و اگر یاران و دعوت کنندگان حضرت بیعت نمی شکستند و ایشان را تنها نمی گذاشتند، فرج ائمه اطهار(ع) به تاخیر نمی افتاد و تا زمانی که این بستر و فضا ایجاد نشود، امام زمان(عج) ظهور نخواهند کرد.

 

ظهور امام زمان(عج) در گروی عاشورایی شدن منتظران است

مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه ظهور زمانی رقم خواهد خورد که ما عاشورایی شویم، گفت: زمانی امام عصر(عج) ظهور خواهد کرد که ما به دنبال امامت ایشان باشیم و برای این امر باید زمینه سازی و بسترسازی کنیم تا جامعه آماده امامت این امام عادل شود.

 

وی با بیان اینکه یکی از شرایط ظهور، فراهم آمدن یاران است اما از آن مهمتر، آمادگی جامعه برای پذیرش امامت است، تاکید کرد: برای رقم خوردن این آمادگی نیازمند بسترسازی هستیم و باید جامعه و مردم مضطر امام زمان(عج) شوند و مانند کوفیان که به امام حسین(ع) گفتند ما امام نداریم، به کوفه بیا، این دغدغه را حس کنند و به این نتیجه برسند که مکاتب و حکومت های موجود جهان قادر به اداره جهان نیستند و برای به آرامش رسیدن جهان، نیازمند یک امام و منجی هستیم که در این صورت ظهور رقم خواهد خورد.

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاد دانشگاه و کارشناس مباحث مهدوی در گفت وگو با شبستان:

سوغات مهدویت برای فرهنگ/فلسفه تاکید بر خواندن دعای «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ...»

خبرگزاری شبستان: «فرهنگ مهدویت» منبعث از اندیشه ها، باورها، اصول و اعتقادات مربوط به آموزه مهدویت است لذا می تواند ساحات مختلف فرهنگ را تحت تاثیر خود قرار دهد که یکی از آن ساحت ها مربوط به بُعد بینشی فرهنگ است.

اخبار برگزیده شبستان