خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶

الثلاثاء ٢٦ المحرّم ١٤٣٩

Tuesday, October 17, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۶/۷/۲۰ - ۱۴:۱۹ شناسه خبر : ۶۶۱۷۵۹
رییس سازمان سینمایی در «چشم شب روشن» عنوان کرد:
جشنواره ملی فجر باید شناسنامه سینمای ایران را تعریف کند/ هم‌افزایی با صداوسیما در تولید فیلم سینمایی
خبرگزاری شبستان: رییس سازمان سینمایی کشور با حضور در برنامه تلویزیونی «چشم شب روشن» به سوالات اکبر نبوی درباره سیاست‌ها و برنامه‌های پیش روی این سازمان، جهانی شدن سینمای ایران و جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، محمدمهدی حیدریان درباره تغییرات جدید در برنامه های سازمان سینمایی گفت: شرایط جهانی هر روز در حال تغییر است و به همین دلیل تغییرات برنامه ریزی جدی نیز می طلبد و ما نیز حیات فرهنگی نخواهیم داشت اگر تغییرات دنیا را در نظر نگیریم و باید مختصات فرهنگی را به گونه‌ای پیش ببریم که متناسب با تغییرات تکنولوژی و دنیا باشد.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره توجه سینمای ایران به زبان جهانی و رسیدن به زبان جهانی در فیلم‌ها، بیان کرد: اگر ما بخواهیم اسیر جهانی سازی به عنوان پروژه نشویم، مجبوریم با حفظ هویت خودمان وارد میدان شویم و تنها زبان مشترک جهانی نیز تصویر است که با فطرت انسانی تاثیرگذار می شود و اگر ما زبان فطری را پیدا کنیم و در آثارمان جا دهیم، آسان تر و موثرتر می توانیم مسیر را بپیماییم.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا برای اینکه این مسیر را بپیماییم، برنامه ای طراحی شده است یا خیر، گفت: ما به این نیاز داشتیم که مراحل مختلفی را طی کنیم؛ ما دوره استقرار، دوره ارتقا و دوره ارتقا در کیفیت را طی کرده ایم و سال به سال این مراحل اصلاح شده است و در حال حاضر حیاتی‌ترین عامل برای برنامه‌ریزی، جامع دیدن برنامه است و در غیر این صورت موفق نخواهیم شد. هدف معنایی که اساساً سینمای ایران بر اساس آن شکل گرفته، فرهنگ و اتمسفری که فرهنگ را در برگرفته شامل می شود که می خواهیم آن را حفظ کنیم تا به هدف اصلی جهانی شدن برسیم.

 

وی با بیان اینکه صنعت و هنر تصویر بهترین و موثرترین محمل برای جهانی شدن است، اظهار کرد: ما باید در برنامه هایمان وجه غالب و مقصدمان را حضور در فضای تصویری دنیا قرار دهیم و بعد از آن باید سهم‌خواهی از بازار جهانی را طلب کنیم.

 

حیدریان با اشاره به اینکه ما نمی توانیم با استانداردهای بین المللی حرف نزنیم و دیده شویم، بیان کرد: برای اینکه حرف هایی را مطرح کنیم نباید کپی برداری باشد چراکه موثر نخواهد افتاد. باید قدرت بیان حرف‌هایمان را به زبان تصویر جهانی بیان کنیم که باید آن را پیدا کنیم.

 

سینما باید کدهای مشترکی برای آینده کودک فعلی بسازد

وی به معضل مخاطب در این خصوص اشاره کرد و گفت: زمان پیدا کردن مخاطب جهانی گذشته است چراکه اگر نگاهی به مخاطبان داخلی خودمان بیندازیم متوجه می شویم که مخاطبان ایرانی نیز بیشتر در معرض محصولات خارجی هستند تا تولیدات ما. ما با مخاطبان بزرگسال و میانسال مشکلی نداریم چراکه آنها دورنمای ذهنی و نوستالژی کودکی داخلی دارند اما مشکل ما کودکان امروز هستند که هنوز نتوانستیم ذهن آنها را با محصولات داخلی شکل دهیم. ما هنوز نتوانستیم کدهای مشترکی برای آینده کودک فعلی بسازیم و این کدها توسط خارجی ساخته می شود! بنابراین باید برای این مشکل راه حلی اندیشیده شود.

 

چطور سینما، مخاطب جهانی داخلی جذب کند؟

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش اکبر نبوی در مورد اینکه با فقر مفرط مضمون و ژانر در سینمای ایران آیا می توان به سینمای جهانی نزدیک شویم؟ گفت: بازار جهانی به معنای مخاطب جهانی است و این در حالی است که مخاطب داخلی خودمان نیز بخشی از مخاطب جهانی است که ما در حال حاضر بخش وسیعی از مخاطبان داخلی جهانی را از دست داده ایم و یکی از عوامل جدی ریزش مخاطب عدم توجه به قدرت انتخاب مردم است؛ زمانی در دهه 60، صد درصد بیننده داشتیم چون سینما با ذائقه مخاطب پیش می‌رفت.

 

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص باید با کمک دست اندرکاران، به سرعت سینما در گونه های مختلف، مخاطب پذیر شود و این موضوع هم به خانواده سینما و هم به مدیران سینمایی ارتباط پیدا می کند و اگر این خانواده با هم جلو نروند، مخاطبان بسیاری را نیز از دست می دهیم.

 

حیدریان با اشاره به چگونگی طراحی جشنواره های سینمایی، توضیح داد: زمانی نیاز و مقصد سینمای ایران، جشنواره ها بود چراکه دو خبر جنگ و نفت بیشتر از ایران به بیرون مرزها نمی رفت و تنها کالاهای فرهنگی مملکت فرش و شاهنامه بود بنابراین باید تصویری از انقلاب فرهنگی اسلامی به نمایندگی از فرهنگ جلوه می کرد و بنابراین جشنواره فجر طراحی شد.

اگر مقصدگذاری ما جشنواره باشد تبدیل به مشغولیت سازی می شود. جشنواره در حال حاضر اگر به حالت گذرگاه مبدل نشود نمی توانیم به مقصد اصلی مان برسیم که برای این منظور مفاهمه، توجه به لوازم تکنولوژی و حضور در بازارهای جهانی و سرمایه‌گذاری برای حضور در بازارهای جهانی بسیار مهم است. در این ارتباط تکنولوژی بسیار با ما همراه است و امکان سریع تر حضور در بازارهای جهانی نیز فراهم شده است.

 

متولیان امور مطالبه ساخت سالن سینما داشته باشند

وی در مورد تجهیز و ساخت سالن های سینما در استان های کشور نیز بیان کرد: ما حدود 110 شهرستان داریم که متاسفانه در کمتر از 70 شهرستان دارای سالن سینما هستیم. سینمای مکانی فرهنگی و محلی برای تجمع مردم است و متولیان امور مثل شهرداران، استانداران و ائمه جماعت باید به سینما بها بدهند و مطالبه ساخت سالن سینما داشته باشند البته برخی استان ها این مطالبه را داشتند و خواستار ساخت محلی فرهنگی برای تجمع مردم هستند.

 

هم‌افزایی با صداوسیما در تولید فیلم سینمایی

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به انتقاد نبوی درباره اینکه سازمان سینمایی به معنای کشوری نداریم، گفت: در همین ارتباط با سازمان صداوسیما و سیما فیلم هم افزایی؛ تولید فیلم و مشارکت در تولید فیلم خواهیم داشت که این نوعی حمایت از جریان فیلمسازی برای سینماست. با حوزه هنری و آقای خاموشی نیز جلساتی برای تعامل بیشتر داشته ایم. همچنین از ظرفیت مغفول مانده در عرصه سینمای کودک در کانون پرورش فکری نیز غافل نخواهیم ماند و در این مورد با وزارت آموزش و پرورش نیز تعامل خواهیم کرد.

 

هدف جشنواره جهانی فجر مشخص است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر سخن گفت و در پاسخ به پرسشی درباره معلوم بودن هدف این دو جشنواره که تا سه سال پیش همزمان برگزار می شدند و امسال 20 سیمرغ برای بخش ملی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: جشنواره جهانی فجر افق و هدفی مشخص دارد چراکه ما با مدیران سینمایی قرار گذاشته ایم تا زمانی که برنامه نداشته باشیم کاری انجام ندهیم و پایبند به این موضوع هستیم. جشنواره جهانی فجر تجربه بسیار خوبی بود و بسیار منظم از هر جهت برگزار شد و هدفی که از این به بعد در آن دنبال می کنیم این است که به سرعت باید صاحب شناسنامه شویم تا به ترتیب در منطقه، آسیا و جهان شناخته شویم. در حال حاضر زمان ارزشگذاری سینمای ایران است و در جشنواره جهانی فجر استارت این هدف زده شده و به هیمن منظور بخش بازار را پررنگ کردیم و سازوکارهای آن نیز فراهم شده است.

 

جشنواره ملی فجر باید شناسنامه سینمای ایران را تعریف کند

رییس سازمان سینمایی در پایان درباره بخش ملی جشنواره فجر نیز گفت: در بخش ملی جشنواره فجر نیز اقتضائاتی که ابتدا وجود داشته از بین رفته و الان به یک جشن تبدیل شده است. بنابراین بخش ملی باید تقویت شود و سردرگمی آن نیز باید از بین برود که امسال سعی کردیم بسیار فراگیرتر و باشکوه تر برگزار شود و به سمت اهدافی خواهیم رفت که شناسنامه سینمای ایران را تعریف کند. بنابراین به سمت استاندردتر و حرفه ای تر شدن در همه زمینه ها خواهد رفت.

 

پایان پیام/294

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نشست تئاتر چه‌کسی سهراب را کشت؟/ بخش دوم

بازیگری که اصول فکری دارد با پذیرش هر نقش خود را به چالش می کشد

خبرگزاری شبستان: فرید قبادی مهم‌ترین دلیل حضور خود را در نمایش «چه کسی سهراب را کشت؟» نمایشنامه ظریف، چند لایه و با قابلیت کشف وجوه پنهان شخصیت ها می‌داند. دلایلی که او را علیرغم سختگیری‌اش پس از اجرای نمایش «ترور» به همکاری با شهرام کرمی قانع کرده.

اخبار برگزیده شبستان