خبرگزاری شبستان

شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷

السبت ٨ ذو القعدة ١٤٣٩

Saturday, July 21, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۶/۹/۱۹ - ۱۱:۴۶ شناسه خبر : ۶۷۴۹۳۶
عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان در گفت وگو با شبستان:
وقتی حقوق بشر توسط آزادی های بی قید و شرط پایمال می شود/دفاع از مظلوم اوج حقوق بشر است
خبرگزاری شبستان: حقوق بشر غربی بحث آزادی بی قید و شرطی را مطرح می کند که نهایتاً بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را رقم می زند. اما در اسلام اگرچه انسان آزاد است اما این آزادی تا حدی تایید می شود که سبب فحشاء و منکرات نباشد.

حجت الاسلام دکتر اسماعیل گندمکار، عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، که به مناسبت ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر انجام شد، با بیان اینکه بشر از باب ماهیت انسانی اش نه غربی است و نه اسلامی، اظهار کرد: بشر از بعد ماهیت یک واقعیت وجودی در عالم است.

 

وی ادامه داد: به نظر من بحث و مشاجره بسیاری از دانشمندان و فلاسفه غرب و شرق عالم در مورد انسان است، پس انسان شناسی، بحث معرفت پیشینی است که در همه ادیان و فلسفه های جهان موجود است، لذا از بعد معرفت شناسانه انسان نه شرقی است و نه غربی، بلکه موجودی است که در این عالم واقع شده که از نگاه اسلام و ادیان به عنوان «وجود رابط» است.

 

گندمکار با اشاره به جایگاه حق و حقوق انسان در عالم هستی و آنچه که امروز به عنوان حقوق بشر مطرح می شود، گفت: نگاه غربی نسبت به مساله حقوق بشر، نگرشی جامع نیست. نگاه انسان شناسی غرب و حقوق بشری که آنها مطرح می کنند مبتنی بر سود است و اینکه هر فرد در جامعه چه قدر می تواند سود داشته باشد.

 

این پژوهشگر افزود: حقوق بشر غربی بحث آزادی بی قید و شرطی را مطرح می کند که نهایتا بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را رقم می زند. گویی آنها چشم خود را به روی واقعیات بسته اند و فقط بحث آزادی برایشان اهمیت دارد در حالی اتفاقا ذیل همین آزادی بی قید است که بسیاری از حقوق انسانی پایمال می شود.

 

گندمکار با بیان اینکه امروز بحران معنویت تبدیل به یکی از مسائل مبتلابه جوامع غربی شده است، اظهار کرد: حقوق بشر غربی از آزادی های مفرط انسانی دفاع می کند، شعارهایشان در بحث آزادی دین، فرهنگ و اندیشه است ولی عملا جلو فعالیت بسیاری را می گیرند، با پوشش حجاب برخورد می شود و نمی گذارند بانوان محجبه در مراکز دانشگاهی حضور پیدا کنند و بعد دم از حقوق بشرمی زنند، این چه حقوق بشری است که افراد حتی در نوع پوشش متعارف خود آزادی ندارند در حالی که در همان غرب نمادهای شیطان پرستی با ظواهر عجیب و غریب اجازه فعالیت دارند. بنابراین آزادی و حقوق بشر را تا جایی که منافع شان تامین شود، مدنظر دارند.

 

گندمکار ابراز کرد: این در حالی است که در حقوق بشر از دیدگاه اسلام، تمامی جنبه ها و ابعاد وجودی انسان مورد توجه قرار گرفته است، این حقوق بر اساس مشروعیت الهی نظم و نظام یافته اند. به بیان دیگر وجهه متعالی بشر و انسان در حقوق بشر اسلامی محور قرار گرفته است.

 

عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان گفت: اصل حقوق بشر اسلامی بر اساس توحید و معنویت است، طبق تفکر اسلامی انسان ذاتا آزاد آفریده شده است یعنی برده کسی نیست و زیر بار یوغ و ستم دیگری نمی رود.

 

گندمکار در پایان خاطرنشان کرد: آزادی تا حدی مورد تایید ماست که موجب فحشا و منکرات نشود، ما به عنوان مسلمان از هر فرد مظلومی که در عالم مورد ستم واقع شود حتی اگر مسلمان نباشد دفاع می کنیم و معترضیم به آنچه که به ناحق در حق او روا دانستند. حقوق بشر اسلامی بارها از سوی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است و بسیاری از اندیشمندان مسلمان در مورد آن صحبت کرده اند، ولی واقعیت آن است که جهان امروز که زیر سیطره استکبار است هرگز نمی پذیرد که عدالت واقعی حکمفرما شود.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در گفت وگو با شبستان تشریح شد

برکات حضور امام هشتم در ایران/ امام رضا (ع) ضامن مردم ایران

حضور امام رضا(ع) در ایران برای مردمان این سرزمین سرشار از کرامت و لطف بود چراکه پس از حضور امام(ع)، مردم ایران با علوم اهل بیت(ع) بیشتر مانوس و آشنا شدند و امامت اهل بیت(ع) را از نزدیک حس نمودند و علاقه آنان به اسلام بیش از بیش شد.

اخبار برگزیده شبستان