خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷

الجمعة ٧ ذو القعدة ١٤٣٩

Friday, July 20, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - پرسش های مهدوی زمان :   ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۹:۳۵ شناسه خبر : ۶۸۱۴۹۶

معنای رجعت چیست؟/سه روزی که ایام الله اند
خبرگزاری شبستان: علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید: روایاتی که رجعت را اثبات می‌کنند، اگرچه با هم اختلافی دارند، اما همۀ آن‌ها در این معنا متحدند که سیر و حرکت نظام عالم به سمتی است که تمام آیات الهی به منتهای ظهور خود برسند ... .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از کانال تلگرامی مسجد مقدس جمکران، «رجعت» در لغت به معنای بازگشت است و در اصطلاح کلام و حدیث، به بازگشت گروهی از مؤمنان خالص و کافران شرور پس از مرگ به این جهان، قبل از قیامت، رجعت نامیده می‌شود (بحارالانوار، ج35، ص138.)

در حقیقت رجعت جلوۀ کوچکی از رستاخیز نهایی و قیامت است. تفاوت رجعت با قیامت در این است که در رجعت گروهی از مردم زنده می‌گردند و در قیامت همۀ مردم بدون استثنا محشور می‌شوند.

علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید: روایاتی که رجعت را اثبات می‌کنند، اگرچه با هم اختلافی دارند، اما همۀ آن‌ها در این معنا متحدند که سیر و حرکت نظام عالم به سمتی است که تمام آیات الهی به منتهای ظهور خود برسند و دیگر معصیت خدای سبحان انجام نشود، بلکه به‌طور خالص و بدون دخالت هوای نفس و وسوسۀ شیطان عبادت شود، عده‌ای از دوستان و دشمنان خدای تعالی که مرده‌اند به دنیا برگردند و حق و باطل کاملاً از هم جدا و شناخته شوند.

این مطلب می‌رساند که رجعت، یکی از مراتب روز قیامت است، هرچند از نظر بروز و ظهور حقایق در مرحلۀ پایین‌تری است؛ زیرا در ایام رجعت امکان فساد و فتنه‌انگیزی هست _ اما در قیامت شرارت و فساد هم وجود ندارد _ از همین‌رو، دوران ظهور حضرت مهدی «عليه‌السلام» نیز شاید یکی از مراتب قیامت باشد؛ زیرا در آن روز نیز حقْ ظهوری آشکار دارد، هرچند که در این جهت روز ظهور باز در مرتبه‌ای پایین‌تر از رجعت قرار دارد. از قول امامان معصوم «عليهم‌السلام» نیز وارد شده است که: «ایام‌الله سه روز است: روز ظهور، روز رجعت و روز قیامت.» (بحارالانوار، ج7، ص61 و ج53، ص63. )

و همین نکته، یعنی یکی بودن حقیقت این سه روز و اختلافشان در مراتب و درجات، باعث شده است که امامان معصوم عليهم‌السلام بعضی از آیات را گاه به قیامت، گاهی به ظهور و گاهی به ظهور حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف تفسیر فرمایند .(تفسیر المیزان، علامه طباطبایی(ره)، ترجمه: آیت‌الله مصباح یزدی، ج 2، ص 146 و نک: ظهور نور، علی سعادت‌پرور، ص205 - 206.)

روایات متعددی ذیل آیۀ 210 سورۀ مبارکه بقره آمده است، در برخی به روز قیامت تفسیر شده، و در روایت دیگر به ظهور حضرت مهدی(عج) (تفسیر عیاشی از امام باقر «عليه‌السلام») و در روایت دیگر به رجعت تفسیر شده است.

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت الاسلام رفیعی تشریح کرد

مهدویت و علل غیبت در کلام امام رضا(ع)

امام زمان(عج) پس از ظهور حاکم مطلق جهان است، لذا این شرایط و فراهم آمدن آن نیاز به انقلابی دارد که همه سردمداران کفر زمینه سقوط شان فراهم شود و این زمان می برد؛ لذا امام رضا(ع) فرمود: «مهدی ما وقتی ظهور کند، هیچ بیعتی بر گردن اش نیست».

اخبار برگزیده شبستان