خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷

الأحد ٩ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Sunday, November 18, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ - ۱۲:۳۲ شناسه خبر : ۶۸۸۷۹۵
خادم انقلابی مسجد مقدس جمکران:
انقلاب اسلامی؛ ماکتی از دولت کریمه مهدوی/مهدویت پیش از انقلاب بیشتر یک مهدویت ساکن بود
خبرگزاری شبستان: مهدویت پیش از انقلاب بیشتر یک مهدویت ساکن بود. در آن دوران تفکر این بود که می‌گفتند شما باید جامعه را پر از فساد، ظلم و تباهی کنید تا ظهور اتفاق بیفتد. اما اکنون در جامعه چنین تفکری وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مسجد مقدس جمکران، انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌ها یک تفاوت کلی و ماهوی دارد و آن نقش رهبری دینی و مرجعیت شیعه و اسلامی‌بودن آن است.

 

حضرت امام(ره) هیچ موقع مبارزه‌ی مسلحانه را تأیید نکردند. ایشان اعتقاد داشتند انقلاب حتماً باید اسلامی باشد برای اینکه اسلام در فرهنگ مردم ریشه دوانده است اصالت دارد و انقلاب حتماً باید مردمی باشد و ما نتایج این مردمی‌بودن انقلاب را به وضوح دیدیم. اگر امام نبود این انقلاب به نتیجه نمی‌رسید.

 

انقلاب اسلامي در بستر و شرايطي از تاريخ بشري اتفاق افتاد كه «فرد هالیدی» از آن به معمايي متناقص و «ميشل فوكو» به روح جهان بي روح و اميد جهان نااميد تعبیر کردند.

 

برای آشنایی بیشتر با حال و هوای آن دوران به سراغ سید مرتضی روحانی از خادمان مسجد مقدس جمکران رفتیم و با وی گفت وگویی انجام دادیم.

 

در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. با توجه به اینکه خودتان در بطن فضای انقلاب بودید حال و هوای آن روزها را برای ما ترسیم کنید.

 

امام خمینی(ره) برای اعتلای کلمه الله یعنی حاکمیت حکومت خدا و اجرای احکام اسلامی در کشور ایران قیام کردند. در این راه موانعی وجود داشت و دشمنان کشور و دین شاه و دیگر سران کشور را وابسته به خودشان کرده بودند و از کانال مدیریت یک آدم وابسته به نام محمد رضا پهلوی در این کشور حکمرانی و مطامع و خواسته‌های خودشان را پیگیری می‌کردند.

 

به ویژه در ۱۵۰ سال اخیر که انگلیسی‌ها خیلی جدی در کشور ما فعال بودند، چه در دوران قاجار و چه بعد از آن. در ۳۰ سال انتهایی حکومت شاه، آمریکایی‌ها هم آمدند و صحنه را از انگلیسی‌ها تحویل گرفتند. لذا اهداف اصلی امام خمینی(ره) برای برپایی انقلاب، اعتلای کلمه الله و حاکمیت اهداف اسلام در کشور بود و اینکه مردم به دست خودشان مقدرات خود را تعیین کنند و کسی دیگری از خارج از این مرزها بر این کشور سلطه نداشته باشد و این به فضل الهی محقق شده و البته هنوز تا رسیدن به مقصود اصلی فاصله زیادی باقی است.

 

در اصل انقلاب اسلامی مقدمه ظهور و ماکتی از حکومت امام زمان(علیه السلام) است که خدا به دنیا نشان داد.

 

به نظر شما اهداف انقلاب اسلامی تا چه اندازه برای نسل جوان تبیین شده و نسل جوان چقدر در جریان و پایبند آن هستند؟

 

واقعیت این است که نسل جدید ما و نسلی که انقلاب را خوب ندیده و انقلاب و دفاع مقدس را خوب نیافته، نمی‌شود گفت که توانسته آن شرایط را خوب درک کند. در زمان حکومت پهلوی اگر پاسبان در خیابان به شما ظلم می‌کرد هیچ اعتراضی نمی‌توانستید بکنید اما در نظام جمهوری اسلامی می‌بینید که کسی نمی‌تواند به کسی زور بگوید. البته ماهم خیلی ضعف داریم و خیلی مواقع اشتباهاتی رخ می‌دهد ولی می‌بینید که به عنوان مثال حتی فرمانده نیروی انتظامی هم نمی‌تواند بی دلیل به شما ظلمی بکند.

 

چراکه مکانی هست که شما بتوانید مشکل خود را پیگیری کرده و شکایت کنید، اما در حکومت طاغوت اصلاً چنین خبری نبود و همینکه به شما حتی بدگمان می‌شدند یک مأمور ساده هم می‌توانست شما را بازخواست کند. لذا این نسل شرایط آن زمان را نمی‌تواند درک کند زیرا در آن شرایط اصلاً نبوده و درست هم برایش تعریف نشده است.

 

سلطه ظالمانه شاه و آمریکا بر کشور بسیار عجیب بود و به نوعی شما اجازه گفتن کوچکترین انتقادی به شاه نداشتید.

 

دشمنان از قبل انقلاب و در بدو انقلاب و تا بعد از پیروزی آن تمام تلاششان را کردند تا این انقلاب به سرانجام نرسد، اما امام خمینی(ره) و مردم در صحنه بودند و پیروز شدند؛ اما دشمنی‌ها تا امروز ادامه پیدا کرده، تفاوت دشمنی‌های آن دوره با دشمنی‌های جدید در عصر حاضر را در این سه دهه‌ای که گذشته چه طور تحلیل می‌کنید؟

 

قبل از انقلاب ما سلطه یک قدرتی را داشتیم که همه مقدرات کشور در تحت اختیارش بود نمونه‌اش اینکه حداقل آماری که می‌دادند این بود که هشتاد هزار مستشار نظامی در کشور حضور داشتند، مستشار نظامی‌ای که در همه ارکان نظامی و سیاسی کشور اقدام و کنترل داشتند. اما کشور ما حتی از عربستان هم از جهاتی بالاتر است، زیرا سرمایه انسانی بسیار قوی و توانمندی دارد، منابع متعدد و اقلیم بسیار گسترده‌ای دارد لذا دشمن هم به مدد پیشرفت ما دشمنی خود را بعد از انقلاب بیشتر کرده است، یعنی تا اول انقلاب یک تحریم ابتدایی نظامی داشتیم اما دهه به دهه تحریم‌های خود را بالا بردند. البته یکسری دشمنان داخلی هم به دشمن کمک کردند، لذا همین قوانین تحریم که چند سالی است بیش از گذشته دامن کشور را گرفته، بعد از فتنه ۸۸ شکل گرفت. کسانی بودند که با توجه به مسئولیتشان در کشور به دشمن کمک کردند و دشمن همان موارد را مورد سواستفاده قرار داد و تحریم‌های شدیدتری بر ما اعمال کرد و کشور را در تنگنای ویژه‌ای قرار دادند.

 

لذا شرایط دشمنی دشمنان اکنون خیلی پیچیده‌تر شده که در کنار آن البته توانایی‌های ما نیز بسیار رشد پیدا کرده است.

 

ملت ایران پس از انقلاب در عرصه‌های مختلف دستاوردهای خوبی در موضوعات علمی، نظامی، پزشکی و در عرصه‌های اقتصادی کسب کردند، به نظر شما این دستاوردها علیرغم اینهمه تهدید و تحریم چه طور کسب شده و در ادامه اگر بخواهیم اینها را حفظ کنیم و دستاوردهای بهتر و بالاتری داشته باشیم باید چکار کنیم؟

 

مطلبی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس در ابعاد شخصی شاید از لحاظ اخلاقی این باشد که باید در محضر حضرت حق خود را کوچک کرده و هیچ بدانیم که این به بحث اخلاقی برمیگردد اما در ابعاد ملی اعتماد به نفس و ما می‌توانیم یک شعاری است که مسئولین کشور باید باور داشته باشند.

 

در انقلاب اسلامی نشان دادیم که می‌توانیم. ما در دوران جنگ و در سال‌های ۵۹ و ۶۰ و ۶۱ حتی برای تهیه سیم خاردار دچار مشکل بودیم و جزء اقلام ممنوعه فروش به جمهوری اسلامی تبدیل شده بود. ما هیچ کدام از وسایل نظامی را نمی‌توانستیم بخریم.

 

در ابتدای پیروزی انقلاب کشور ما مملو از پزشکان پاکستانی، بنگلادشی و هندی بود که حتی زبان ما را متوجه نمی‌شدند؛ اما اکنون توانایی علمی دانشمندان خود را در بالاترین سطح می‌بینیم و حتی از کشورهای همسایه برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند. همینطور در حوزه‌های دیگر از جمله حوزه نانو با وجود شرایط تحریم به بالاترین سطح رسیدیم و این می‌رسد به آن روایتی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند که اگر علم در ثریا هم باشد مردانی از فارس به آن دسترسی پیدا می‌کنند و این نتیجه اتکا به خود است.

 

در دوران ستم شاهی بسیاری از افراد دانشمند و فکور و علمی ما سر به نیست می‌شدند. آنهایی که جذب کشورهای اروپایی می‌شدند که هیچ اما یکسری که رژیم احساس می‌کرد با وجود آنها منافعشان به خطر میفتد از بین رفتند و متاسفانه در این حوزه تحقیق جامعی هم نداشتیم.

 

گهگاهی صحبت‌های مبنی بر عدم توانایی ایرانیان برای ورود به حوزه های جدی علمی و فرهنگی و یا ناتوانی نظامی برای دفاع از کشور از طرف برخی مسئولین شنیده می‌شود به نظر شما چرا برخی افراد مایل هستند کشور را به شرایط گذشته سوق دهند؟

 

این‌ها نشان از خودباختگی است، یعنی مجدداً دشمنان آمده‌اند تا بر افکار این انسان‌ها تأثیر بگذارند. لذا پیرو ولایت و رهبری بودن دقیقاً در همینجا خودش را نشان می‌دهد.

 

جمله‌ای از امام راحل وجود دارد که می‌فرمایند دشمنان گاهی برای القای نیات خود از چندین واسطه استفاده می کنند. بنابراین برخی از مسئولین ما چون آن جهان بینی کامل نسبت به حقیقت جهان هستی را ندارند، ضعف داشته و دشمن هم از آن سوء استفاده می‌کند.

 

ما به برکت انقلاب اسلامی به بسیاری از توانمندی‌ها دست پیدا کردیم و دلیل آن هم این است که خود را باور داشته و روی پای خود ایستاده‌ایم، لذا چنین افرادی گاهی هم خود کم بینی دارند و تحت تأثیر القائات دشمنان هستند و این خطر برای کشور وجود دارد. دشمن در حتی در فضاهای مجازی هم ورود کرده است تا به اهداف خود برسد. ما باید در صحنه عمل بایستیم تا خدا نیز به ما کمک کند همانطور که تا کنون هم به واسطه تلاش‌های خود در عرصه‌های مختلف کمک و مدد الهی را لمس کردیم.

 

چهار دهه از انقلاب گذشته است و فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم وشاید هیچگاه مانند این مقطع دچار فشار و هجمه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نبودیم و از طرفی ضعف برخی مسئولین نقطه ضعف‌های زیادی دست دشمنان داده است لذا بااین شرایط شما فکر می‌کنید در آینده کشور به چه سمتی می‌رود و فرجام انقلاب به کجا می‌رسد؟

 

این انقلاب باید زمینه ساز ظهور بشود و قطعاً آینده روشن است. حضرت آقا هم تعبیر کردند عبور از یک پیچ تاریخی. پیچ تاریخی یعنی شرایط روان نیست و ما باید برای عبور دست و پنجه نرم کنیم، اما بایستی آن فکری که امام در سر ما گذاستند به مدد دریافت‌های عمیقشان از دین خدا که بایستی واقعاً متوکل به خدا باشیم را نهادینه کنیم. خداوند به هرکسی به تناسب تلاشش روزی می‌دهد. لذا من آینده و فرجام انقلاب را بسیار روشن می‌بینم و در آن شکی ندارم؛ کما اینکه حضرت اقا هم اشاره مستقیم دارند به آینده بسیار روشن انقلاب.

 

البته اگر بخواهیم از این شرایط رهایی پیدا کنیم باید فشارهایی را متحمل شویم. اگر مسئولین اجرایی کشور انسان‌های متوکلی باشند و از عمق دین برخواسته باشند کار ما بسیار سهل‌تر است هرچه ما در حوزه مدیریت خود ضعف داشته باشیم گرفتاری‌های ما نیز زیاد می‌شود. ما انقلاب کردیم که شیوه شاهی برکنار شود لذا امام می‌فرماید خوی کاخ نشینی نباید داشته باشیم.

 

اشاره کردید که حضرت امام انتهای انقلاب را وصل به انقلاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می‌دانند، بحث مهدویت را پیش از انقلاب و پس از انقلاب در جامعه چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

مهدویت پیش از انقلاب بیشتر یک مهدویت ساکن بود. در آن دوران تفکر این بود که می‌گفتند شما باید جامعه را پر از فساد، ظلم و تباهی کنید تا ظهور اتفاق بیفتد. اما اکنون در جامعه چنین تفکری وجود ندارد. مهدویت انقلابی اکنون با مهدویت قبل از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست نمونه بارزش مسجد مقدس جمکران است که در آن زمان هیچ توجهی به این مکان نبود.

 

آنها با فراوانی ظلم می‌خواستند زمینه ظهور را برپا کنند اما حضرت امام فرمودند این دین آمده است تا اجرایی شود و نگذارد هرکشوری از منابع و سرمایه‌های ما سواستفاده کند و ما هم فقط به صرف دعا به حضرت برسیم.

 

اما پس از انقلاب اسلامی می‌بینید که جریان تغییر و جریان مهدویت به طور کامل پیشرفت کرده و جهانی شده است و ان شالله به کمال خود می‌رسد.

 

در این زمان و در انقلاب اسلامی ما ولی فقیه را نائب امام زمان(علیه السلام) میدانیم؛ لذا لحظه به لحظه در انقلاب اسلامی به این باور رسیدیم که انقلاب اسلامی با تلاش نائب امام زمان که ولی فقیه است و توسط مدد غیبی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) هدایت می‌شود.

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد

الزامات منتظرانه ۹ ربیع/قصه غیبت باید غصه مردم شود

حجت الاسلام معنوی با بیان اینکه در روایات الزاماتی برای ۹ ربیع الاول، سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) تصریح شده است، گفت: برنامه های این روز باید غیبت را از قصه به غصه و دغدغه مردم تبدیل کند تا درخواست ظهور و درک دولت کریمه، عمومی و فراگیر شود.

اخبار برگزیده شبستان