خبرگزاری شبستان

جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷

الجمعة ٨ شوّال ١٤٣٩

Friday, June 22, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۰:۰۶ شناسه خبر : ۶۹۵۵۳۹
دامون شش بلوکی در نشست رونمایی آلبوم «زمستان»:
موسیقی مرز جغرافیایی نمی شناسد/ ایران و آذربایجان در موسیقی یک ریشه واحد دارند
خبرگزاری شبستان: نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی با بیان اینکه موسیقی مرز جغرافیایی نمی شناسد، گفت: آذربایجان و ایران یک واحد بودند و دوره ای جدا شدند و همین یک آسیب جدی را در موسیقی مقامی بوجود آورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رونمایی آلبوم زمستان شامگاه دوشنبه 21 اسفند با حضور فرامرز گرمرودی،خواننده و آهنگساز، دامون شش بلوکی، نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی و رضا مهدوی، نوازنده و پژوهشگر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

 

در این نشست دامون شش بلوکی، نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی در تشریح موسیقی مقامی و ریشه های این موسیقی در ایران و آذربایجان گفت: فضای جدیدی در دیدگاه و نگرشم در فعالیت های فرهنگی باز شده است، قبل از آن من اطلاعات زیادی در مورد موسیقی آذربایجانی نداشتم با اینکه قشقایی بودم، در موزیکولوژی لحاظ کردن مباحث جغرافیایی سیاسی یک چیز مشخص است  و این در موسیقی خیلی ها را به اشتباه می اندازد.

 

وی افزود: مقام در آذربایجان اجرا می شود موسیقی که معادل آن در ایران ردیفی دستگاهی است؛ گستره این موسیقی را از اندلس تا شرق دور داریم و به شکل های مختلف ارایه می شود و ریشه مشترک دارد، آذربایجان و ایران یک واحد بودند و دوره ای جدا شدند و همین یک آسیب جدی را در موسیقی بوجود آورد.

 

این پژوهشگر موسیقی نواحی اظهار داشت: ایران و آذربایجان در موسیقی یک ریشه واحد دارند، در دوره ای که جغرافیای سیاسی تغییر می کند برای موسیقی آذربایجان اتفاقات خوبی افتاده است، در دوره سوسیالیستی شوروی هم موسیقی مقام را دولت اجازه نمی داده است که اجرا شود و این موسیقی در مهجوریت خاصی بوده است اما در عروسی ها و محافل در روستاها به حیات خود ادامه داده است.

 

دامون شش بلوکی افزود:  آنچه در آذربایجان باعث پیشرفت موسیقی مقامی شده است جدا از افرادی که سطح علمی بالای موسیقی در این حوزه برخوردار بودند و نت نویسی می کنند، پایه گذاری خوبی از این موسیقی می کنند که بعد از استقلال آذربایجان این آموزش به کار می آید و مرجعیتی بوجود می آورد برای درستی آثار ،یعنی خود هر اثر بر اساس مباحث آموزش و آکادمیک سنجیده می شود؛ یکی از دلایل جهانی شدن موسیقی مقامی آذربایجان در مقابل موسیقی ردیفی ما اینکه مسابقات فراوانی برگزار می شود. این امکان در کشور ما نبود علیرغم اینکه استعدادهای زیادی داشتیم.

 

وی درباره ضیط و انتشار مستندی درباره موسیقی مقامی آذربایجان گفت: یک سوال برای من وجود آمده بود که چرا در این سال هایی که موسیقی آذربایجان را گوش دادم چرا علیرغم اینکه فاصله تهران و باکو نزدیک است نباید این موسیقی معرفی می شد این تبادل هم برای موسیقی ما و هم برای آنها پیشرفت های زیادی به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آسیب شناسی نمایشنامه نویسی دفاع مقدس در گفتگو با آقاخانی/

گاهی آنقدر در شعار اغراق کردند، که دروغگو شدند

خبرگزاری شبستان: ایوب آقاخانی گفت: در تولید آثار دفاع مقدس واقع بین و راستگو نبودیم. نه به این معنا که دروغ گفتیم، بلکه آن چه را که وظیفه مان بود از جنگ نمایش دهیم به نفع خیلی از ملاحظات تغییر دادیم.

اخبار برگزیده شبستان