خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷

الثلاثاء ١٤ المحرّم ١٤٤٠

Tuesday, September 25, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۱:۳۴ شناسه خبر : ۶۹۵۵۷۴
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور:
امپراطوری های حاکم بر جهان کنونی از نوع فکر، اندیشه و نوآوری اند/به نسل آینده نوآوری را یاد دهیم
خبرگزاری شبستان: نصرت الله ضرغام گفت: امپراطوری های حاکم بر جهان کنونی، امپراطوری های فکر و اندیشه و خلاقیت و نوآوری اند. لذا باید ببینیم در جهانی که امپراطوری فکری حاکمیت دارد، ما در چه موقعیتی قرار داریم؟

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی «تقدیر از پایان نامه ها و رساله های برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال» صبح سه شنبه، ۲۲ اسفند در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، نصرت الله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم آن است که هر سازمانی اعم از دولتی و شرکت های فعال بررسی کنند که ورودی شان چه بوده و خروجی و اثرگذاری تغییراتی که کار و رسالت شأن بر دیدگاه های مردم ایجاد می کند، چیست.

 

وی ادامه داد: انیشتین بیان می کند که ایده مخدر از داشت است؛ علت آن است که دانش محدودیت دارد ولی ایده می تواند کل جهان را احاطه کند و قرن حاضر قرن ذهن و تحلیل داده هاست.

 

ضرغام تصریح کرد: امپراطوری های حاکم بر جهان کنونی، امپراطوری های فکر و اندیشه و خلاقیت و نوآوری اند. لذا باید ببینیم در جهانی که امپراطوری فکری حاکمیت دارد، ما در چه موقعیتی هستیم؟ ارزش ایده پردازی ۲۱ هزار میلیارد دلار است که همه آن مدیریت شده و ملموس نیست و تلاش بر این است که چنین باشد. باید بررسی کنیم که برای تولید ایده چه می شود کرد؟ چه طور می توان ایده ها را رشد داد و تجاری سازی کرد و چگونه باید زمینه سرمایه گذاری برای این ایده ها را فراهم کنیم و چه بسترهای حقوقی را برایشان تدارک ببینیم.

 

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: مگر نه این است که می خواهیم در جهان کنونی اثرگذار باشیم؟ مگر نه اینکه جزو چهار تمدن اثرگذار جهان بودیم و این ظرفیت میان مردم و کشور ما وجود دارد.

 

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت رشد علم در کشورهایی نظیر ایالات متحده و کشورهای عو اتحادیه اروپا، گفت: ده ها سال است که این کشورها در حوزه دانش و فناوری فعال بودند و اساسا کشورها پیشتازی در علم را به عنوان عوامل ابرقدرتی می دانند. در حالی ژاپن ۲۵ درصد دارایی فکری جهان را صاحب است کل کشورهای اتحادیه اروپا در این مورد سهم ۲۰ درصدی دارند.

 

ضرغام در ادامه بیان کرد: ایالات متحده تلاش کرد و به این نتیجه رسید که باید در علم پیشتاز باشد و ابزارهای لازم را برای تحقق آن فراهم ساخت و موفق هم شد. حال ما باید از کجا شروع کنیم؟ آینده ما چیست؟ ما سه برنامه را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها کمک به زیرساخت های علم و فناوری در کشور است. همچنین، در بخش نرم چند برنامه داریم و در این راستا رشد درک علمی مردم را حرکتی برای تقویت این زیرساخت می دانیم.

 

وی با بیان اینکه رشد سواد علمی در جامعه سبب می شود جامعه ای فرهیخته داشته باشیم، افزود: این مهم سبب تمدن سازی است. مردم در کشورهای مختلف برای رشد تمدن علمی، برنامه های متفاوتی دارند. یکی از راه های تحقق این رشد علمی ایجاد هم افزایی در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است.

 

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد و رشد درک علمی موثر است که کشورها بر آن اساس برنامه ریزی می کنند، گفت: ما شش برنامه طراحی کردیم که در ادامه به بخش هایی از آن اشاره می کنم.

 

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در این راستا باید به آن توجه شود، نقش سرمایه های اجتماعی بر سرنوشت فرد و خانواده، اجتماع و کشور است. آیا ملتی که امیدوار نباشد و جوانانی که امید نداشته باشند می توانند ایده پردازی کنند؟

 

ضرغام ادامه داد: باید به دانش آموزان نوآوری را یاد دهیم، روش تحقیق به زبان ساده را آموزش دهیم و هدف آن است که کودکان ما قدرت ریسک داشته باشند.جانعخ اینکه فرزندان آرمان گرا نداشته باشد نمی تواند تمدن ساز باشد.

 

وی ابراز کرد: کار دیگر ما رفتن سوی مهدهای کودک است. مربیان مهدکودک باید بلد باشند که چه طور در اداره این مسأله با کودکان کار کنند. بخش دیگر کار رفتن سوی علوم پایه و ریاضیات و حمایت از آنها است.

 

ضرغام با بیان اینکه هدف ما از کمک به پژوهشگران فقط تحقیقات کاربردی نیست، اظهار کرد: اساساً میان تحقیقات بنیادی و کاربردی تفاوتی نیست. دنیای امروز اتفاقا روی تحقیقات مبنایی هم در کنار تحقیقات کاربردی، سرمایه گذاری می کند.

 

ضرغام در پایان گفت: هرساله حمایت ما از عرصه پژوهش بیشتر شده و کل استادان و مراکز علمی از حمایت های ما آگاهی دارند.

در حال به روزرسانی است.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد

شرط پیامبر(ص) برای تضمین بهشت/دو آیه ای که رزق را وسعت می دهد

استاد حوزه با بیان اینکه اظهار فقر و نداری و رو انداختن به دیگران در اسلام و سیره معصومان(ع) بشدت مذمت شده است، گفت: حضرت امیر(ع) می فرمایند: «از کسانی نباشید که در کار تنبل و در دراز کردن دست به سوی مردم زرنگ هستند».

اخبار برگزیده شبستان