خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷

الأحد ١٢ رمضان ١٤٣٩

Sunday, May 27, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۲/۲۶ - ۰۹:۵۵ شناسه خبر : ۷۰۵۷۴۸
یک استاد دانشگاه در گفتگو با شبستان:
«شاهنامه» منبعی برای بررسی دیدگاه های دینی/ فردوسی گونه های ازدواج را اسلامیزه کرد
خبرگزاری شبستان: دکتر شعبانلو با بیان اینکه شاهنامه از لحاظ پرداختن به اندیشه های دینی غنی است، گفت: شاهنامه دربردارنده اندیشه های کهن ایرانی است.

دکتر علیرضا شعبانلو، استاد دانشگاه و پژوهشگر در مورد ویژگی های اشعار فردوسی به خبرنگار شبستان گفت: اشعار فردوسی در بعد حماسی خود دارای ابعاد زیادی است. وجوه تعلیمی شاهنامه خیلی بارز است. وجوه مردم شناختی و جامعه شناختی جامعه قابل بحث و بررسی است. در بخش های انتهایی شاهنامه قسمت های تاریخی وجود دارد که مفید است.

 

دکتر شعبانلو مهمترین ویژگی شاهنامه را حماسی بودن آن دانست و افزود: در بخش حماسی شاهنامه که مهمترین بعد شاهنامه تلقی می شود از آغاز تا پایان حکومت کیخسرو به عنوان بخش اساطیری شاهنامه محسوب می شود که شامل بسیاری از دیدگاه ها و باورهای مذهبی و دینی ایرانیان است، از این جهت می توان شاهنامه را منبعی برای بررسی دیدگاه های دینی هم تلقی کرد. تقریبا باورهای آیینی همچون آیین زرتشتی و مزدایی را در شاهنامه می بینیم که بازتاب یافته باورهای مهرپرستی است. برخی معتقدند خانواده رستم و زال مهرپرست بودند. در شاهنامه تبلوراتی در این زمینه می بینیم.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از آیین های ایرانی و جنبه های معنوی در شاهنامه وجود دارد. از این لحاظ بخش اسطوره شاهنامه غنی است. شاهنامه از لحاظ پرداختن به اندیشه های دینی غنی است. اندیشه های غنی مبنای اندیشه های فلسفی، هستی شناسی و آفرینش هستند.

 

دکتر شعبانلو با اشاره به اینکه شاهنامه از اندیشه های اسطورگی اثر پذیرفته و آنها را بازتاب داده است، بیان کرد: این قسمت اسطوره ای شاهنامه به دلیل اینکه میراث دار اندیشه های کهن ایرانی است در حوزه پژوهش های ادبی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. کارهایی که توسط ایرانیان و غیر ایرانیان در زمینه پژوهش اسطوره شناسی صورت گرفته است، بیشتر است. در حقیقت بیشتر به جنبه اسطوره شناسی تاکید شده است تا بخش تاریخی آن. استنادات تاریخی شاهنامه شاید زیاد اهمیت نداشته باشد اما به هر حال یکی از ابعاد و وجوه شاهنامه است.

 

وی با بیان اینکه باورهای دینی در شاهنامه وجود دارد، اظهار داشت: اندیشه های مربوط به آفرینش و وجود دو بن ضد هم یعنی اهریمن و اهورا را در شاهنامه شاهدیم. اینها اندیشه های کهن ایرانی است که در شاهنامه بازتاب یافته است. اندیشه های اسلامی را در جاهایی که فردوسی عقاید خود را بیان می کند، می بینیم؛ به عنوان مثال فردوسی گونه های ازدواج را اسلامیزه کرده است. در ایران قدیم یکی از گونه های ازدواج این بود که سه برادر با سه خواهر ازدواج می کردند اما زن خود را مشخص نمی کردند. فردوسی این اندیشه را در مسئله ازدواج پسران فریدون مشخص می کند و مشخص می شود که سلم، تور و ایرج با کدام ازدواج می کنند. در مسئله ازدواج رستم و تهمینه هم همین طور است، ازدواج آنها شکل و شمایل اسلامی به خود گرفته است.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدیر موسسه نشر شهر در گفتگو با شبستان:

نشر شهر در چارچوب «مرکز علم» باغ کتاب دست به انتشار کتاب می زند

خبرگزاری شبستان: سید مجتبی حسینی با بیان اینکه نشر شهر در چارچوب «مرکز علم» باغ کتاب دست به انتشار کتاب می زند،گفت: سیاست ما در باغ کتاب تولید و نشرکتاب نیست بلکه افزایش سرانه مطالعه است.

اخبار برگزیده شبستان