خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷

الأحد ٩ ذو القعدة ١٤٣٩

Sunday, July 22, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۷/۳/۲۸ - ۰۹:۰۹ شناسه خبر : ۷۱۰۲۱۲
گزارش شبستان از تبلیغات بازرگانی رسانه ملی به بهانه آغاز جام جهانی/
رسانه ملی تبلیغ ساده زیستی نمی کند/ وقتی ال جی و سامسونگ کالای خارجی محسوب نمی شوند!
خبرگزاری شبستان: رسانه ملی که کمبود بودجه را بهانه پخش حجم گسترده تبلیغات تجاری می داند، نه تنها به فرهنگ ترویجی این آگهی ها توجه ندارد، بلکه در مقابل کپی برداری آن ها از تبلیغات ماهواره ای هم واکنش نشان نمی دهد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، با آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال، آنتن رسانه ملی یکی از پرمخاطب ترین روزهای خود را می گذراند. رسانه ملی که از فرصت های این چنینی بیشترین بهره برداری مالی را می برد تا آن جا پیش رفته که از سرو ته زمان پخش مسابقه ها می زند و به پخش آگهی های بازرگانی اختصاص می دهد، اگهی های میان برنامه هم که جای خود را دارند.

 

ویژه برنامه جام جهانی فوتبال 2018 روسیه هم که به قطع یقین پرمخاطب ترین برنامه این روزهای تلویزیون است حتما بالاترین میزان تعرفه آگهی های بازرگانی را به خود اختصاص داده است، چنانکه در موقعیت های این چنینی پیشین اوضاع به همین منوال بوده است؛ برای مثال تعرفه اگهی های زمان پخش دربی ثانیه ای 135 میلیون اعلام شد.

 

همزمان با پخش مسابقات جام جهانی فوتبال از تلویزیون و روبرو شدن مخاطبان با حجم انبوهی از آگهی های بازرگانی فرصت را غنیمت شمردیم تا به آسیب شناسی آگهی های بازرگانی رسانه ملی بپردازیم.

 

به گزارش شبستان اگرچه تبلیغات جزئی انکار ناپذیر و تفکیک نشدنی از بازار فروش و تجارت کالا است و تبلیغات نقش بسیار مهمی در فروش کالا دارد، اما گاهی تبلیغات ناشیانه و غیرحرفه ای نتیجه معکوس می دهد.

 

تلویزیون بزرگ ترین محلی است که سال هاست در تمام دنیا محل تبلیغ کالاهای مختلف است ؛از آن جهت که در یک لحظه با تعداد بیشماری از مخاطب روبرو است و به نظر می رسد هیچ رسانه ای تا به امروز در این حوزه به این اندازه قدرتمند و موثر نبوده است.

 

 

رسانه ملی که همیشه سیاست های خاص خود را داشته، امروز در کشور ما بزرگ ترین مرکز تبلیغات کالا است. مسئولان رسانه ملی همیشه از کمبود اعتبار و بودجه این سازمان گلایه داشته اند و گفته اند برای درآمد زائی مجبور به پخش اگهی های بازرگانی بیشتر و بیشتر هستند.

 

گذشته از زمان طولانی پخش تبلیغات از تلویزیون، چگونگی تبلیغات کالاها و نحوه ساخت و پرداخت آگهی ها نیز خود ماجرای دیگری است؛ آگهی های تبلیغاتی که هر چه می گذرد بی محتواتر و بی سر و ته تر می شوند.

 

برای مثال در شرایطی که تحقیقات نشان می دهند عادت های تغذیه ای نادرست ایرانیان موجب ضررهای جبران ناپذیری به سلامت جامعه به ویژه کودکان می شود، هنوز هم رسانه ملی تبلیغات چیپس و پفک را می پذیرد و اتفاقا پای ثابت آگهی هایش است. بازار داغ کل کل و رقابت تولیدکنندگان روغن در رسانه ملی ، روغن های غنی از ویتامین دی و کلسیم ! یکی زعفرانی است و دیگری  شفاف و بدون پالم، یکی سرشار از کلسیم و آن یکی غنی از انواع ویتامین ها ،یکی غذا را ترد می کند و بسیار لذیذ و آن یکی برای سلامت قلب مفید است!

 

 

طبق اصل شماره  10- دستورالعمل ضوابط تولید آگهی های بازرگانی که توسط اداره کل بازرگانی صداوسیما تنظیم شده است ،«اگهی نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت، كالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع معرفی كند، همچنین از اغراق باید پرهیز شود »بسیاری از اصول ذکر شده در این دستورالعمل در رسانه ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقض می شوند.

 

 

 از یک طرف متخصصان تغذیه  تلاش می کنند تا غذاهای سرخ کردنی را از سفره ایرانیان حذف کنند و از طرفی صدا وسیما و تولیدکنندگان روغن های مختلف دست در دست یکدیگر در مقابلشان ایستاده اند.

 

دیگر چالش جدی آگهی های بازرگانی رسانه ملی  حرکت به سمت تجمل گرائی و دوری از سبک زندگی ایرانی است. مخاطب تلویزیون ، خانه های مدرن، خانواده های مدرن! میزهای چیده شده با 5 مدل غذا برای یک خانواده چهار نفری، میزها و سفره های بیش از حد رنگارنگ می بیند و  گاهی بعدش  شاهد پخش اگهی  کمیته امداد است؛ نیازمندان و سفره های خالی از نان.

 

برای تبلیغ فلان محصولات لبنی فلان کارخانه ، خانه، مزرعه و نوعی از پوشش برای اعضای خانواده نشان داده می شود که نمونه اش را فقط در فیلم ها و سریال های انگلیسی و اسکاتلندی دیده ایم!

 

و البته از کنار آگهی های طولانی تبلیغاتی که دقیقا کپی برداری از مدل های ماهواره ای است نیز نباید به سادگی گذشت.

 

درکدام فرهنگ دنیا از سویی مردم ترغیب به مصرف گرائی و تجمل و اسراف می شوند و از سویی به ساده زیستی و قناعت و کمک به نیازمندان دعوت می شوند. این حد از تعارض در انتقال باورهای مختلف  از سوی رسانه ملی به مخاطب آزاردهنده است.

 

حجت الاسلام سید صمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در گفت و گو با شبستان درباره این موضوع گفت: تجارت، تبلیغ و بازاریابی با یکدیگر عجین هستند و معرفی کالا، شبکه توزیع، کیفیت و قیمتش طبیعی است. بدون این کارها تجارت معنائی ندارد و اگر بخواهند تجارت رونق بگیرد هر چقدر رسانه قدرتمند تر باشد تبلیغ کالا موفق تر خواهد بود.

 

وی افزود: رسانه ملی نیز به درآمد نیاز دارد بنابراین معامله ای بین تولیدکننده کالا و رسانه ملی شکل می گیرد تا کالا را به شکل های مختلفی چون تیزر، کلیپ، میان برنامه معرفی کند؛ اما آنچه که مهم است این است که نحوه جذب مشتری و مخاطب باید با هنجارهای جامعه موافق باشد. باید کالاهای ایرانی  را تبلیغ کنیم و صدا و سیما گاهی مواقع به کالاهای ایرانی تخفیف بدهد.

 

 

 

 

وی تاکید کرد:معمولا اگهی های بازرگانی سیما منافاتی با هنجارهای ما ندارد اما تجملات را بسیار تبلیغ می کند. برای تبلیغ شامپوی ساده یا یک نوع ماده غذائی یک زندگی بسیار تجملاتی را نشان می دهد. نه باید افراط کرد و نه تفریط. حتی گاهی خانواده ها را تحریک می کند که از فلان مبل لباس یا غذا داشته باشند.  باید دید چه مدل سبک زندگی را می خواهیم پیاده کنیم. باید مدل ایرانی را نشان بدهیم.

 

 

حجت الاسلام قوامی با بیان اینکه رسانه ملی تبلیغ ساده زیستی نمی کند و آن را به تصویر نمی کشد، افزود: حتی در نشان دادن زندگی فقرا نیز افراط دارند یعنی خانه هائی را نشان می دهند که وجود خارجی ندارند، خانه هائی که حیاط بزرگ و حوض دارند. نباید حالت صوفی گری و درویشی را تبلیغ کنیم. ساده زیستی با نداری متفاوت است. استاد مطهری می گفت: زهد به معنای کم خواستن است نه کم داشتن.

 

 

وی توضیح داد: صداوسیما باید کل تبلیغاتش را طوری هماهنگ کند که مدل زندگی اسلام و ائمه را تبلیغ کنند. پیامبر اسلام (ص) و ائمه هیچ گاه فقر را خوب نمی دانستند. می خواهم بگویم ما گاهی خط و حد فقر را از سریال امام علی (ع) یاد می گیریم گاهی می بینیم امام رضا (ع) و ائمه بعدی زندگی هایشان بسته به عصر و زمانه خودشان تغییر کرده است. اسلام تبلیغ نداری، تنگدستی و صوفی گری را نمی کند .

 

 

قوامی تاکید کرد: تصور می کنم پیش از آنکه تبلیغات تلویزیون را نقد کنیم باید هیات اندیشه ورزی در صدا وسیما تشکیل شود تا معنای ساده زیستی  را در عصر ما تعریف کنند و در کنارش برای تبلیغ و حمایت از کالای ایرانی برنامه ریزی کنند. ساده زیستی در هر دورانی تعریفی دارد و شاید نسل امروز ضرورت هایی احساس کند و نتواند ساده زیستی قدیم را بپذیرد.

 

این کارشناس مدیریت اسلامی گفت: راه حل  این است که ساده زیستی الگو و مدل شود و بر اساس دانش و فقه اسلامی تعریف شود. اگر امام معصومی در زمان ما حاکم بود چه می کرد. نباید مسابقه تجملات داشته باشیم. مقامات عالی باید ساده زیست باشند و بعد قشر پایین تر در رفاه باشند تا عدالت اجتماعی در جامعه برقرار باشد. اما به نظر می رسد امروز برعکس شده است و هر چه مقام بالاتر است ثروتمند تر هستند و توده های مردم زندگی سخت دارند.تصور می کنم باید از شعارزدگی به دور بمانیم.

 

وی با بیان اینکه نمی شود کالایی را تصنعی تبلیغ کنید ، گفت:  خانم هائی که در تبلیغ شرکت می کنند لباس های خاصی با رنگ های روشن می پوشند؛ این از جهتی که جهانیان بدانند زندگی اسلامی زندگی شادی است خوب است اما از این جهت که تبلیغ زندگی اروپائی باشد خوب نیست. همانطور که در فقر زیاد فرزند خوب تربیت نمی شود در رفاه زیاد نیز این اتفاق می افتد.

 

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در آخر تاکید کرد: گرفتن نکات مثبت از فرهنگ های مختلف و تبادل فرهنگی بد نیست اما تهاجم فرهنگی و اینکه سعی کنیم شبیه اروپائی ها و غربی ها باشیم صحیح نیست. تبلیغ مصرف گرائی نیز صحیح نیست. دور ریز غذا و نان آیا در شان مسلمان است در حالی که ما هم بد می پزیم هم بد می خوریم و هم دور می ریزیم. اگر تبلیغی قصد ترویج تجمل و اسراف گرائی را دارد صحیح نیست( که البته هر نوع دارندگی و برازندگی را نمی شود تجمل نامید).

 

دیگر مشکل عمده امروز آگهی های بازرگانی صدا وسیما عدم ایده پردازی است و گمشده ای به نام خلاقیت. محسن میرزائی، پیشکسوت و تاریخ نگار تبلیغات بارزگانی کشور در گفت و گو با رسانه ها می گوید خلاقیت تبلیغات در دهه‌های اخیر به مرور کمتر و کمتر می‌شود.

 

به گفته وی در حال حاضر شغلی با عنوان نویسنده کارهای تبلیغاتی از بین رفته و کسی را با این عنوان نداریم و دست اندرکاران موسسات تبلیغاتی مطالب آگهی ها را خودشان می نویسند و این در حالی است که برای تبلیغ خوب و موثر باید پول و وقت و فکر خرج کرد.

 

 

 

به گزارش شبستان، خرید فلان مایع ظرف شوئی برای جلب رضایت عمه خانم!مهمانی ها و مسابقه های عجیب و غریب در طبیعت برای شستن ظرف های بیشتر، بچه های غرق در گِل و لباس هائی با انوع لکه های چربی و شیرینی که با یک قطره از مایع لباسشوئی فلان از روز اول هم تمیزتر می شود، به تصویر کشیدن روابط مادرشوهر و عروس به بدترین شکل ممکن و جلسه های خواستگاری که به لطف فرش فلان شرکت که در جهیزیه عروس است ختم به ازادواج می شوند، بسته ها و کتاب های کمک آموزشی که دانش آموزان را از هر گونه تلاشی بی نیاز می کند،شامپوها  و شوینده هائی که با یکبار استفاده معجزه می کنند، مسابقه و کل کل دو خانواده برای اثبات کیفیت چای کیسه ای!و ... تنها چند نمونه  از نبوغ خرج شده سازندگان آگهی های بازرگانی برای رسانه ملی است.


طبق ضوابط و اصول اداره بازرگانی سیما پخش آگهی محصولات و برندهای خارجی ممنوع است و البته این از دیگر اصولی است که سیما آن را نقض کرده است. رئیس صداوسیما در مصاحبه ای اعلام کرد که تبلیغ آن دسته از کالاهایی که دارای برند (نماد) خارجی است ولی در داخل تولید می شود جزو تولید داخلی محسوب می‌شوند. یکی از مدیران  امور اگهی سیما نیز در مصاحبه ای گفت: کالاهای مانند ال‌جی، سامسونگ، سونی و .. در ایران و از طریق جذب سرمایه گذاری‌های خارجی تولید می‌شود. به طوری که محل تولید محصولات ال‌جی دربیرجند است.

 

در کنار همه آنچه که گفته شد، ‌ضعف شبکه ایران کالا در جذب مخاطب ( این شبکه مختص آگهی شرکت های داخلی و نوپا که توان پرداخت هزینه بالا برای تبلیغات ندارند است) و پخش تبلیغات افراطی از شبکه های مختلف سیما( باوجود راه اندازی این شبکه تخصصی)عدم حمایت اصولی از کالاهای ایرانی و تولید ملی و پخش اگهی های شرکت های نوپای تولید کننده داخلی در ساعات کم بیننده  تنها به این دلیل که جیب های صداوسیما از پول کافی پر نمی شود، غصه پرغصه دیگری است.

 

از طرفی اعلام می شود که از کالاهای ایرانی و تولید ملی و تولیدکنندگان نوپای داخلی حمایت می شود و از طرفی رئیس صدا وسیما در گفت وگوئی اعلام می کند:معمولا شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل بالا بودن قیمت تبلیغات توانایی تبلیغ محصولات خود را ندارند و به همین دلیل شاهد تبلیغات کالاهای شرکت‌های بزرگ در تلویزیون هستیم! و سوال این است که آیا با وجود این حجم از تبلیغات و درآمدهای نجومی آنتن رسانه جائی برای پخش اگهی شرکت های نوپای داخلی ندارد؟ 

 

 کلام آخر اینکه عدم ایده پردازی و خلاقیت در اگهی های تبلیغاتی، عدم تلاش و فکر و ایده پردازی در جهت فرهنگ سازی  به منظور تغییر عادت های غذائی نادرست ایرانیان، تجمل گرائی، ترغیب و تحریک جامعه به مصرف گرائی و ایجاد تعارض در باورهای مردم و سبک زندگیشان مسائل مهمی است که نباید از کنارشان به سادگی گذشت.

 

گزارش: الهام عطائی

 

 

 

 

پایان پیام/298

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

به بهانه اجرای ویدئومپینگ «هزار توی زمان»

پیوند هنر و تکنولوژی بر پیکره بناهای تاریخی تهران+تصاویر

اجرای ویدئو مپینگ های «جان نخست» بر نمای ساختمان پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و «سیمرغ صلح» و «هزار توی زمان» بر برج آزادی، پیوند هنر و تکنولوژی بر بناهای تاریخی شهر است که علاوه بر جذابیت بصری مفاهیم انسانی مثل صلح را به نمایش می گذارد.

اخبار برگزیده شبستان