خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷

الجمعة ٥ ربيع الثاني ١٤٤٠

Friday, December 14, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سیاسی - دولت زمان :   ۱۳۹۷/۴/۲۵ - ۰۸:۳۹ شناسه خبر : ۷۱۵۹۷۳
شبستان گزارش می دهد
فاز جدید راه ریلی ایران به اروپا/جزئیات پروژه ۱۷ ساله راه آهن
راه آهن ارومیه قرار است در نیمه اول ۹۷ بهره برداری شود که در این صورت یک پروژه ۱۷ ساله به اتمام می رسد و یکی از آرزوهای مردم ارومیه هم برآورده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، یکی از وعده های دولت حسن روحانی تکمیل پروژه های عمرانی باقی مانده از دوره های گذشته بود و یکی از این پروژه ها راه آهن مراغه – ارومیه بود که از سال 1380 نتوانسته بود به ثمر برسد.

 

این پروژه 182 کیلومتر طول دارد و در 5 قطعه مراغه، میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه قرار است تکمیل شود که تاکنون 84 کیلومتر آن از مراغه تا مهاباد به بهره برداری رسیده و طبق اعلام محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت باقی پروژه در نیمه اول 97 به ثمر خواهد رسید.

 

 

پیش از اجرایی شدن راه آهن مراغه- ارومیه، تهران از طریق راه آهن تبریز به مرز می رسید و از آن سو به وان ترکیه راه داشت و در اصل راه رسیدن ایران به اروپا اینگونه طراحی شده بود و ظرفیت آن بیشتر باری است تا مسافری و تنها یک روز در هفته مسافران را جابجا می کند اما امروزه گفته می شود اگر راه آهن ارومیه به ثمر برسد پس از آن خط ریل ارومیه به مرز تمرچین فعال خواهد شد و راه دیگر رسیدن ایران به غرب اینگونه خواهد بود که ظرفیت آن کاملا مسافری است و راه اصلی رسیدن ایران به غرب با راه آهن مسیر تهران به ارومیه محسوب خواهد شد.

 

 

راجع به جزئیات پروژه راه آهن ارومیه ابراهیم مبارک قدم، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی می گوید: پروژه راه آهن مراغه تا ارومیه بخشی از پروژه حمل و نقل عمومی محسوب می شود تا ارومیه هم به مرکز متصل شود و پیش بینی می شود به ترکیه هم ادامه یابد. این پروژه که ۱۸۲ کیلومتر در ۵ قطعه است از سال ۱۳۸۰ کلید خورده که اگر طبق وعده دولت نیمه اول امسال تمام شود در انتقال مسافر و بار نقش به سزایی خواهد داشت.
 

او ادامه می دهد که ۸۴ کیلومتر از این راه آهن به بهره برداری رسیده و ایستگاه های شهرستان های میاندوآب و مهاباد راه اندازی شده و بیش از ۵۰ درصد پیشرفت کل پروژه در ۳ سال اخیر از سال ۹۵ تاکنون محقق شده است به گونه ای که ۹۸ کیلومتر ریل گذاری در ۳ سال به اتمام رسیده و تمامی پل ها و تقاطع های غیر همسطح نیز اجرا شده است.

 

 

مبارک قدم در مورد ایستگاه راه آهن ارومیه معتقد است که این ایستگاه یکی از بزرگترین مجتمع ها با ۱۶ هزار متر مربع به صورت تشریفاتی است و از ایستگاه راه آهن ارومیه تنها ریل گذاری محوطه باقی مانده و اتصال ایستگاه به جاده ارومیه- اشنویه در حال آماده سازی است که در نهایت می توان پیشرفت کل ایستگاه را بیش از ۸۲ درصد اعلام کرد.

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی سرعت مجاز برای قطار خط راه آهن مراغه تا ارومیه را ۱۴۰ کیلومتر اعلام می کند و می گوید نکته مهم این پروژه تکیه کامل آن به توان داخلی است و توانسته ایم 800 نفر در این طرح اشتغال زایی داشته باشیم. بیش از 200 میلیارد تومان در ۲ سال اخیر برای این پروژه هزینه شده است که البته هزینه کلی طرح راه آهن مراغه تا ارومیه 834 میلیارد تومان برآورد شده بود و تا به امروز در کل 513 میلیارد تومان برای آن پرداخت شده است. ناگفته نماند که امروز 13 پیمانکار و 4 مشاور این پروژه 38 میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند.

 

گزارش تصویری کامل پروژه راه آهن مراغه - ارومیه را می توانید اینجا ببینید

 

گزارش از پریسا رهنما

پایان پیام/281

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می دهد:

عملکرد پارلمان دهم زیر ذره بین نمایندگان مجلس

دوسالگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ خردادماه ۹۷ به پایان رسید و در سال سوم به سر می برد. مجلس در طی این سالها طرح‌ها و لوایحی را مورد بررسی قرار داد که برخی نمایندگان عملکرد خود را در این مدت موفق و برخی ناموفق ارزیابی کرده اند.

اخبار برگزیده شبستان