خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ١٩ ذو الحجّة ١٤٤٠

Wednesday, August 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۷/۶/۱۰ - ۰۸:۳۰ شناسه خبر : ۷۲۴۹۹۵

پاسخ استاد انصاریان به یک شبهه پیرامون غدیر
مفسرّ، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلام و اهل بیت(ع) در آستانه عید سراسرنور و با برکت غدیر، به یکی از شبهات پیرامون این روز بزرگ پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیرخــم و عید امامت و ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اگر غدیر حق و مهم است چرا در مسجد الحرام انجام نشد؟» با چهار مطلب پاسخ گفتند.

سؤال آنست که؛ اگر غدیر حق و مهم است چرا در مسجد الحرام انجام نشد؟

1- صریح آیات متعدد قرآن و قانون اولیه آنست که تعیین خلیفه به دست خداوند است و پیامبر(ص) فقط حق ابلاغ دستور و فرامین خداوند را دارد. «.. و ما علی الرسول الاُ البلاغ المبین» - نور /54.
و پیامبر(ص) در طول 23 سال نبوت خویش مثل سایر فرامین الهی فرمان ابلاغ خلافت حضرت علی(ع) را عنوان کردند و در جریان حجةالوداع آخرین ابلاغ را انجام دادند. اگرچه بعد از حجةالوداع نیز مکرر به این دستور الهی اشاره داشتند و حتی در ساعات پایانی عمر شریف خویش قصد مکتوب کردند این ابلاغ الهی را داشتند (حدیث قلم و دوات) که عده ای از صحابه مانع آن شدند.


2- کسانی که بخواهند با کار پیامبر(ص) مخالفت کنند برایشان فرقی ندارد که پیامبر آن را در غدیر خم بجای آورده باشد یا در خانه خدا.


3- پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) را تنها در غدیر خم به خلافت نصب نکرد، بلکه از روز اول بعثتش تا روز رحلتش در ده ها و صدها مکان و زمان و به صدها بهانه و حادثه حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه بلافصل خود معرفی نمود، که قصه غدیر تنها یکی از آن هزاران است و کسی که آن هزاران همه را نادیده گرفته است می تواند این یکی را هم نادیده بگیرد، حتی اگر بر بام کعبه باشد.


4- آنچه مانع از پذیرش خلافت حضرت علی(ع) برای عده ای بوده است، زمان و مکان انتصاب نبوده، بلکه آن کینه و عداوت و تعصب جاهلانه ای بوده است که اگر خود خداوند هم (العیاذ بالله) بر زمین نازل می شد دست علی(ع) را بعنوان خلیفه بالا می گرفت، باز هم همان عده مخالفت می کردند و شاهد شما هم قصه حارث بن نعمان فهری است، که وقتی دید پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه خود در غدیر معرفی کرد در پای مجلس پیامبر بلند شد و فریاد زد خدایا اگر بنا است بعد از پیامبر(ص) حضرت علی(ع) بر من خلیفه و امیر باشد هم اکنون بلایی بر من نازل کن و مرا از دنیا ببر تا من بمیرم و نبینم علی(ع) خلیفه بعد از رسول است و خداوند هم فوراً نفرین او را در حق خودش مستجاب کرد و آیه شریفه «سأل سائل بعذاب واقع» نازل شد

پایان پیام/78

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

تمام مسائل روز جامعه باید با محوریت مساجد پیگیری شود/ تغییر کارکاردهای مساجد در جامعه امروز امری ضروری

تغییر کارکاردهای مساجد در جامعه امروز امری ضروری است چرا که پیوندی ناگسستنی میان عبادت، سیاست، اجتماع ومردم در اسلام وجود دارد و باید به آن توجه کرده وسعی شود تمام مسائل روز جامعه با محوریت مساجد پیگیری شود .

اخبار برگزیده شبستان