خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷

الأربعاء ١٢ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Wednesday, November 21, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - زمزمه های انتظار زمان :   ۱۳۹۷/۶/۲۲ - ۰۹:۵۷ شناسه خبر : ۷۲۷۴۷۱
کارشناس مهدوی تشریح کرد
مهدویت و انتظار به روایت زیارت عاشورا
حجت الاسلام فلاح با اشاره به فرازهای مهدوی زیارت عاشورا، گفت: زائر به تدریج مراحل زیارت را طی کرده و مقرب درگاه حسینی می شود و از خدا می خواهد همراه امام منصور و در زمره سپاهیان ایشان باشد.

حجت الاسلام سید مجتبی فلاح، کارشناس مهدوی درباره آموزه های مهدوی در زیارت عاشورا در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان گفت: زیارت عاشورا در دو فراز به طور صریح به مهدویت اشاره دارد؛ نخست بعد از سلام به وجود مقدس امام حسین(ع) و ابراز برائت نسبت به دشمنان ایشان و مباشران و زمینه سازان آن واقعه جنایت بار می خوانیم: «أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ» با این عبارت از خدایی که به ما کرامت و در جبهه امام حسین(ع) راه مان داده می خواهیم، با امام منصور هم همراه مان کند.

 

وی با اشاره به تعبیر «إِمَامٍ مَنْصُورٍ» تصریح کرد: این تعبیر یعنی امامی که یاری می شود. باید توجه داشت دو اتفاق نقطه عطف تاریخ است که یکی از آنها یعنی عاشورا و قیام حسینی برای نجات مردم رخ داد اما چون آن حضرت(ع) یاری نشد در عاشورای سال 61 هجری به شهادت رسید و دیگری ظهور و قیام امام مهدی(عج) که البته توام با یاری ایشان در رویارویی با طغیانگران خواهد بود.

 

فلاح درباره کیفیت کمکی که امام مهدی(عج) از آن بهره مند می شوند، تصریح کرد: خدای متعال در قرآن درباره وجود مقدس پیامبر(ص) می فرماید: «هُوَ الَّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِه‌ وَ بِالمُؤمِنین» یعنی خداوند پیامبرش را که پایه گذار حکومت جهانی اسلام بود با دو چیز یاری کرد: نخست نصرت و یاری خود و سپس با مومنانی همچون امیرالمومنین(ع).

 

کارشناس مهدوی ادامه داد: ما نیز در نخستین فراز مهدویِ زیارت عاشورا از خدا می خواهیم که همراه با امامی باشیم که چنین یاری ای شامل حال می شود. سپس زائر به تدریج مراحل زیارت را طی کرده و مقرب درگاه حسینی می شود و عرضه می دارد: «اِنِّی اَتَقَرَّبُ اِلَی الله وَ اِلَی رَسُولِهِ وَ اِلَی اَمِیرِالْمُؤْمِنِین وَ اِلَی فَاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوَالَاتِکَ...»، یعنی به مرحله ولایت پذیری و برائت از دشمنان می رسد، در اینجا پس از اثبات ولایت پذیری زائر، چند درخواست را در محضر الهی مطرح می کند: «وَ اَن يرزُقَنِي طَلَبَ ثارِکُم مَعَ اِمامٍ هُدَي ظاهِرٍ ناطِقٍ بِالحَقّ ...».

 

وی تاکید کرد: در واقع در دومین فراز مهدویِ این زیارت دوباره از خدا می خواهیم که در زمره سپاه امام زمان(عج) باشیم، امامی که هدایت کننده و ظاهر و ناطق به حق است. در واقع در این فراز تصریح می شود اتفاقی که قبلا افتاد و مانع هدایتگری امام حسین(ع) به صورت ظاهری و علنی و بدون پرده شد، در زمان امام مهدی(عج) رخ نمی دهد.

 

فلاح اضافه کرد: یعنی در مرحه دوم و پس از ظهور، امام عصر(عج) از یاری انسان های مومن برخوردار می شوند و به مرحله هدایتگری ظاهری می رسند چراکه انبیاء دعوت های پنهانی داشتند چنان که پیامبر(ص) در مراحلی از رسالت خود چنین رویه ای داشتند و بعد به امر خدا دعوت شان را علنی کردند. لذا در این فراز زائر از خداوند مسئلت می کند که در جریان هدایتگری ظاهری مردم دنیا بتواند امام مهدی(عج) را یاری کند.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت درباره راه های تحقق این فرازها از طریق سبک زندگی منتظرانه، بیان کرد: برای این ابتدا باید آمادگی یاری امام عصر(عج) و در گام بعد لیاقت لازم برای هدایت پذیری را در خود ایجاد کنیم چراکه در بسیاری از اوقات ما قلباً به همراهی و یاری امام عصر(عج) علاقه داریم اما چون هدایت پذیر نیستیم همراه آن حضرت(عج) نمی شویم.

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تشریح کرد

مهدویت؛ تنها نظریه استراتژیکِ مدیریت جهان/کارکردهای دولت کریمه در ایجاد وحدت

حجت الاسلام قائمی با بیان اینکه از آدم(ع) تا خاتم(ص) همه زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) هستند، گفت: در شرایطی که کمونیسم سقوط کرده و لیبرال دموکراسی در مسیر زوال است، مهدویت تنها نظریه دارای استراتژی برای حکومت جهان و ایجاد وحدت است.

اخبار برگزیده شبستان