خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

الأحد ١٢ شوّال ١٤٤٠

Sunday, June 16, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سمنان - زمان :   ۱۳۹۷/۷/۱۹ - ۱۲:۵۹ شناسه خبر : ۷۳۳۱۷۲

معرفی برگزیدگان نخستین مسابقه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی‌اسلامی در سمنان
نشست تخصصی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای همزمان با آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نخستین مسابقه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی‌اسلامی در کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون کشور در نشست تخصصی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای، با بیان اینکه کودک با بازی خود را برای ورود به دنیای بزرگ‌ترها  آماده می‌کند گفت: باید دقت شود که بازی‌های رایانه‌ای متناسب با سن، جنسیت و پرورش روحیه همکاری، نوع‌دوستی، مسائل و مهارت‌های اجتماعی، فکری و معمایی طراحی شود تا فکر بچه‌ها را تقویت کند و موجب رشد و بالندگی ذهنی آنها شود.

 

محسن حموله با تاکید بر اینکه بازی به اندازه تغذیه سالم و ایجاد احساس امنیت و صمیمیت، مهم و ضروری است گفت: باید باور داشته باشیم که محتوای بازی‌های کامپیوتری تولید شرکت‌های برند و معروف کشورهای غربی با خصوصیات اخلاقی، عقاید و فرهنگ ما همخوانی ندارد و تولیدکنندگان و مهندسان کشور از توانایی تولید بالایی بهره‌مند هستند.

 

وی با بیان اینکه مرکز سرگرمی‌های کانون پرورش فکری در سال ۶۱  که عملاً تولید جدی وجود نداشت، آغاز بکار کرد و اکنون مجموعه‌ای نزدیک به ۳۰۰  اثر از آثار محرک خلاقیت را در کارنامه خود دارد افزود: در گروه محصولات نرم‌افزاری این مرکز نیز روال همین بود و در سال ۸۲ هیچ شرکت دولتی در این حوزه فعال نبود و کانون به‌عنوان اولین مجموعه دولتی دوباره وارد این حوزه‌ی جدید شد و اگر به مسیر تولیدات کانون و ماهیت آن توجه کنید، می‌بینید مسیر آن، مسیر ویژه‌ای است که بخش خصوصی خیلی به آن تمایلی ندارد، در صورتی‌که اگر کانون این آثار را تولید نمی‌کرد شاید برای همیشه مغفول باقی می‌ماند و این رسالت کانون بوده و خواهد بود.

 

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون کشور با اشاره به اینکه باید بازی‌های رایانه‌ای را با دیدگاه مثبت ببینیم تا متوجه شویم که قدرت تمرکز در حل مسأله، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، هماهنگی میان دست و چشم را تقویت می‌کنداظهارداشت: انتخاب نادرست بازی‌ها با توجه به شرایط روحی، سنی، جسمی و فرهنگی سبب آسیب‌های جدی می‌شود که والدین باید در این امر دقت مضاعفی داشته باشند.

 

وی در ادامه افزود: برای این‌که بازی‌های کودکان متناسب با فرهنگ و ارزش‌های خانواده باشد باید روی تفکرات خلاق و پویایی کودکان در حال بازی دقت کرد تا با چگونگی شخصیت آنها بیشتر آشنا شد.

 

حموله تصریح کرد: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند مانند استادانی باتجربه و کارآزموده برای آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های اقتصادی، توانایی‌های فیزیکی، توانایی تعامل با دیگران، افزایش سرعت تایپ و نوشتن، انجام کارهای گروهی و حس مدیریت، افزایش دقت و توجه، تربیت حس دیدن و شنیدن، تخلیه هیجان، افزایش اعتماد به نفس، رفتار منطقی با افراد مثبت و منفی، کمک به کودکان و نوجوانان دارای بیماری‌های مزمن و افزایش استقامت و روحیه مقاومت آنها در برابر مشکلات ناشی از بیماری، افزایش توانایی‌های حرکتی کودکان پیش دبستانی، کاهش استرس، افسردگی، افزایش توانایی تصمیم‌گیری و افزایش شادی در میان سالمندان موثر باشند.

 

وی به تأثیرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای نامناسب مانند آسیب‌های جسمانی و روانی، نیز اشاره  واظهاامیدواری کرد: با آگاهی والدین و نظارت نهادهای مسئول در این زمینه، بازی‌های مناسب سن کودک و نوجوان در اختیار این قشر قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازی، فعالیتی که منجر به پرورش بدنی و ذهنی می‌شود

معاون پژوهشی دبیرستان علامه حلی و بازی‌ساز رایانه‌ای نیز دراین نشست ضمن تبریک هفته ملی کودک با اشاره به یک واقعیت در صنعت بازی‌سازی بر معنای واژه «گیم» یا «بازی» در دایره‌المعارف و لغت‌نامه‌های قدیمی تأکید و خاطرنشان کرد: بازی، فعالیت دو نفره یا بیشتر از دو نفر است که منجر به پرورش بدنی و ذهنی می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر با وجود بازی‌های جدید رایانه‌ای، این مفهوم تغییر کرده با این تفاوت که فعالیت بدنی در مخاطب دیده نمی‌شود.

 

محمدرضا جوان افزود: هر بازی که از سوی تیم برنامه‌ریزی ساخته می‌شود برای خود نگرش و دلیل خاص و در واقع یک فلسفه‌ی فکریِ پنهان، همراه دارد.

 

وی با بیان این‌که تمام بازی‌های رایانه‌ای مضر نیست؛ بلکه موجب افزایش تمرکز چشمی و ذهنی در مخاطب می‌شود، اضافه کرد: این همان مفهوم اولیه بازی با هدف افزایش توانایی جسمی و فکری است.

 

جوان از کودکان و نوجوانان خواست تا در کنار بازی‌های رایانه‌ای که در تقویت نگاه و تمرکز ذهنی آنها مفید است به بازی‌های فیزیکی هم توجه کنند؛ چراکه بازی‌های فکری ذهن مخاطب را برای چیزهایی که انتخاب می‌کند و یا تصمیم‌هایی که می‌گیرد، کمک می‌کند.

 

 وی با تأکید بر اینکه تمام بازی‌ها با هدف، پیاده‌سازی و اجرا می‌شوند از کودکان خواست تا در بازی‌های رایانه‌ای ابزار نباشند و بازی‌هایی را انتخاب کنند که محتوایی بر دانش و توانایی آنها اضافه کند نه به‌عنوان ابزار بازی دیگران بوده و تنها وقت خود را پر کرده باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رقابت ۵۲ گروه در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوان استان سمنان نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: نوجوان، پیوست کودک است و کانون پرورش فکری با یک پیوست تاریخی ۵۲ ساله افتخار این را دارد که گام‌های سازنده‌ای را برای مخاطبان کودک و نوجوان خود در این نهاد تخصصی بردارد.

 

مهدی جمال با بیان اینکه آموزگاران و والدین، کودکان را با آموزش غیر رسمی کانون پرورش فکری آشنا کنند، تأکید کرد: آموزش رسمی در کنار آموزش غیر رسمی به نتیجه و هدف روشن و واحدی خواهد رسید.

 

جمال هدف از برگزاری این نشست را تقویت هویت ملی، حمایت از کالای ایرانی، آشنایی کودکان و نوجوانان با محصولات فرهنگی، پرورش تفکر و تقویت کار گروهی همراه با ایجاد شور و نشاط عنوان و اضافه کرد: این دوره از مسابقات با شعار «خوب زندگی کردن، تمرین می‌خواهد» در راستای تمرین زندگی و تقویت قدرت حل مسأله در کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و با شرکت ۱۰۴ کودک و نوجوان هشت تا ۱۴ سال عضو مجتمع، مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، شهمیرزاد، مهدی‌شهر و سرخه اجرا شد.

 

به گفته وی  پس از رقابت ۵۲ گروه در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان، ۹ گروه دو نفره به مرحله نهایی راه یافتند.

 

شعرخوانی، سرودخوانی اعضای پسر نوجوان، پخش مستند کوتاه از برگزاری مرحله پایانی مسابقه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی‌اسلامی و... از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

 

 در پایان این نشست از یادگار شکوهی و محمدجواد ادهم اعضای مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سرخه، محمد شربتدار و مهدی کشاورز اعضای مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان و امیرحسین صادقی و امیرحسین لشکرو اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری سمنان به ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم این دوره از مسابقات با اهدای لوح سپاس و کارت هدیه تجلیل و به سایر شرکت‌کنندگان مسابقه، بسته‌های فرهنگی اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمبر هفته ملی کودک در سمنان رونمایی شد

همزمان با نشست تخصصی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای از تمبر هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» در کانون پرورش فکری سمنان رونمایی شد.

 

این تمبر به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با همکاری اداره‌کل پست این استان، طراحی و چاپ شد.

پایان پیام/276

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع):

استفاده از دریا شرعی، قانونی و مشروع است

آیت الله اختری گفت: استفاده از دریا قانونی، مشروع و شرعی است که خداوند در قرآن قرار داده است.

اخبار برگزیده شبستان