خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷

الأحد ٩ ربيع الأوّل ١٤٤٠

Sunday, November 18, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۸/۲ - ۱۳:۱۶ شناسه خبر : ۷۳۵۸۱۰
دبیر علمی سومین همایش ادبیات کودک و مطالعه کودکی:
ادبیات کودک می تواند تعدیل کننده رابطه «من» و «دیگری» باشد
شیخ انصاری با بیان اینکه با مفهوم «دیگری» ناآشنا هستیم، گفت: اخلاق و ادبیات نقش مهمی در برداشتن مرز میان ما و دیگری دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حسین شیخ انصاری» امروز (چهارشنبه 2 آبان) در همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعه کودکی که در موسسه خانه کتاب برگزار شد، گفت: سه آزمایش معروف در حوزه روانشناسی شناخت انجام شده است که دیگری در آن به خوبی تبیین شده است. در سال 1970 یک روانشناس انگلیسی آزمایشی انجام داد. او دانش آموزان را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کرد اما به آنها گفت شما بر اساس علاقه به هنرمندان تقسیم شده اید. از افراد خواستند که پولی را تقسیم کنند. این روانشناس متوجه شد، افراد تمایل دارند به گروه خودشان سود بیشتری برسد.

 

دبیر علمی سومین همایش ادبیات کودک و مطالعه کودکی ادامه داد: در سال 1974 این آزمایش دوباره تکرار شد. در این آزمایش برای گروه بندی شیر یا خط انداختند و دوباره متوجه شدند افراد تمایل دارند به گروه خود سود بیشتری برسانند. در سال 1988 آزمایش دیگری انجام شد. سه گروه آمریکایی یعنی آمریکایی انگلیسی، آمریکایی مکزیکی و آمریکایی آفریقایی را جدا کردند و به فروشگاه هایی فرستادند. از فروشنده ها پرسیدند چند نفر از این گروه ها را دیدند جالب این بود که به عنوان مثال فروشنده مکزیکی تبار تشخیص داده بود چند خریدار مکزیکی تبار را دیده است اما متوجه آمریکایی هایی انگلیسی و آمریکایی های آفریقایی نشده بود. همگنی بودن گروهی در این آزمایش مشخص شد یعنی ما دیگری را همگن می بینیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال 1998 آزمایشی بر اساس تحلیل گفتگو انجام شد. من این آزمایش را بومی می کنم تا بهتر متوجه شویم به عنوان مثال وقتی ما کلیشه ای داریم که مثلا عرب ها چنین و چنان هستند وقتی مواجهه می شویم با کاری که از آنها سر می زند و لزوما بد نیست از الفاظ انتزاعی در مورد عرب ها استفاده می کنیم. از طرفی اگر از گروهی یک عرب در المپیاد نفر اول شود نمی گوییم او باهوش بوده است بلکه می گوییم سوالات ریاضی را خوب جواب داده است. این آزمایش ها نشان می دهد که به دلایل مختلف اعم از زیستی و تکاملی مغز ما جوری ساخته شده که انرژی و تمرکز را بیشتر روی افرادی که با آنهاست، می گذارد. اخلاق و ادبیات در اینجا می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند. اخلاق و ادبیات می خواهند مرزها را بردارند اینکه چطور ادبیات می تواند این کار را کند، جالب است. در هر سه نوع این آزمایش ها ادبیات کودک می تواند نقش تعدیل کننده داشته باشد.

 

وی همچنین تصریح کرد: در سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعه کودکی با عنوان ادبیات کودک و دیگری 60 مقاله دریافت کردیم که حدود 30 مقاله ارایه می شود. برخورد با عنوان دیگری حاکی از این است که این کلمه در زبان فارسی جا نیفتاده است و ما با مفهوم دیگری ناآشنا هستیم.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دبیرستاد چهره های ماندگار کشور در گفت و گو با شبستان:

شناسایی نخبگان کار همه نهادهای کشور است/ تلاش می کنیم به سطح جهانی برسیم

محموداسعدی گفت: تلاش می کنیم به سطح جهانی برسیم و امروز در حد خودمان موفق عمل کرده ایم . برای اینکه جهانی شویم باید بومی باشیم و برای شخصیت های خودمان ارج قایل شویم بعد آنها را به دیگران بشناسانیم.شناسایی نخبگان در واقع وظیفه همه نهادهای کشور است.

اخبار برگزیده شبستان