خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

الثلاثاء ١٢ رجب ١٤٤٠

Tuesday, March 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۳:۱۳ شناسه خبر : ۷۶۶۷۷۱
در نشست خبری چهارمین «هفته تمدن نوین اسلامی» مطرح شد
تمرکز هفته تمدن نوین اسلامی بر ظرفیت های علمی فرهنگی/در مرحله تحقق قرار داریم
رئیس دبیرخانه علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه اکنون در مرحله تحقق تمدن نوین اسلامی قرار داریم، گفت: امسال تمرکز ما روی ظرفیت هیات علمی و فرهنگی و سیاسی جهان اسلام در مسیر تمدن سازی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست خبری «چهارمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی» امروز (دوشنبه، ۲۹ اسفند) در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

 

در این نشست حجت الاسلام «مهدی ابوطالبی» طی سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی همان طور که بسیاری از اندیشمندان و سیاستمداران غربی اشاره کرده اند، محدود به تغییر یک نظام سیاسی نمی شود و این تنها گام اول این حرکت عظیم است که در قالب نهضت امام راحل آغاز شد، در واقع ماهیت این انقلاب تمدنی است.

 

رئیس دبیرخانه علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک چالش تمدنی در مواجهه با تمدن جدید غرب است، افزود: این چالش بنیادین فکری و مبنایی است. تمدن جدید غربی بر مبنای اومانیسم و سکولاریسم شکل گرفت و غربی ها نیز به آن اذعان دارند، ریشه های این تفکر از رنسانس آغاز شد و نظام هایی هم شکل گرفت و در نهایت تمدن جدید غرب شد. این تمدن در نقاط مختلف دنیا توانست خود را بسط دهد.

 

وی ادامه داد: در قرن بیستم شاهد گسترش نظام های تمدن غربی در دنیا بودیم، با این وجود انقلاب با رهبری امام راحل و با نگاه نقادانه ایشان اتفاق افتاد و این در حالی بود که تا پیش از آن کشور ما به لحاظ نوع حاکمیت و از نظر اقتصادی وابسته به نظام سرمایه داری غرب بود و همان مدل تفکرات در بحث های جامعه ما در حال پیاده سازی بود، لذا بر همین اساس بود که حرکت امام(ره) بر پایه نفی این اتفاقات و شیوه اداره جامعه ایرانی که به سمت سکولار غربی حرکت می کرد، شکل گرفت.

 

این پژوهشگر تاکید کرد: امام راحل تفکر اسلامی و الهی را مطرح کرد و با نگاهی که به سیاست داشت، سیاست های غربی را نقد کرده و آن را شیطانی و حیوانی می دانست. امام دنبال آن بود که احکام اسلامی و آنچه خدا به عنوان دستور فرستاده را محقق کند و راهش را تشکیل حکومت اسلامی می دانست، طرح نظام جمهوری اسلامی با این قالب بی سابقه بود، به تعبیر مقام معظم رهبری انقلاب گام اول و نظام اسلامی گام دوم بود.

 

وی با بیان اینکه گام های بعد در سیر انقلاب اسلامی تحقق تمدن نوین و توسعه این الگو به جوامع دیگر است، اظهار کرد: این همان حرکتی است که امام(ره) دنبال می کرد. مقام معظم رهبری معتقد است که ما باید این گام را ادامه دهیم و اکنون در مرحله تحقق تمدن نوین قرار داریم و ما باید در این مرحله با رویکرد تمدنی که یک نگاه آینده محور با افق بلند است کارها را پیش ببریم.

 

حجت الاسلام ابوطالبی تاکید کرد: مقام معظم رهبری از این افق تمدنی تعبیر به تمدن نوین اسلامی کرده اند،  این تعبیر در ادبیات معظم له، مجموعه ای از نظام های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که بستر شکوفایی و به فعلیت رسیدن استعدادهای بشری را محقق می کند اما تاکید ایشان بر بستر اسلامی آن است.

 

وی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی از دو جهت نوین است، گفت: اولاً نوین بودن نسبت به تمدن قبلی که در قرن چهارم و پنجم بود، آن دوره ها نیز تمدن اسلامی بوده اما تاکید در تمدن نوین اسلامی بر وجهه ای است که با توجه به شرایط امروز شکل می گیرد، از طرف دیگر جدید بودن تمدن نوین اسلامی در نسبت با تمدن غربی است.

 

رئیس دبیرخانه علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی در ادامه تاکید کرد: هفته تمدن نوین اسلامی چهار سال است که برگزار می شود و ما سعی کردیم در فرایند رسیدن به این تمدن کار علمی انجام دهیم، در نتیجه در راستای بهره مندی از ظرفیت های علمی، موضوعات همایش را میان دانشگاه ها و مراکز مختلف تقسیم کردیم تا هر کدام یک موضوع را بر عهده بگیرند و در سه دوره گذشته اتفاقات خوبی افتاد و همایش ها و کرسی های نظریه پردازی برگزار شد، به طور کلی مجموعه مقالات برتر دو دوره اول این هفته علمی در ۱۰ جلد منتشر شده و به طور میانگین ما هر سال ۶۰ مقاله برگزیده داشته ایم.

 

وی ادامه داد: در سال سوم برگزاری هفته تمدن نوین اسلامی تاکید شد که به نقد و ارزیابی و مناظره بپردازیم و امسال که سال چهارم است مجدد به بحث تولید علم و مقاله پرداخته و مباحث را خاص تر و محدودتر کرده ایم، برای مثال در بحث ظرفیت های تمدن اسلامی که از محورهای ما بود در دو سال اول به مجموعه ای از ظرفیت های دین اسلام، انقلاب، جهان اسلام پرداختیم اما امسال تمرکز ما روی ظرفیت هیات علمی و فرهنگی و سیاسی جهان اسلام است.

 

ابوطالبی در ادامه اظهار کرد: ویژگی سال چهارم آن بود که به موضوعات جزئی تر و عینی تر پرداختیم، امسال فراخوان عمومی تبلیغی نداشتیم و از هر شش محور یک مرکز موضوعی را دنبال می کند. با این وصف مجموعه مقالات برگزیده به 50 مقاله برتر قابل انتشار می رسد.

 

همچنین در ادامه این نشست، «فرزاد جهان بین»، طی سخنانی اظهار کرد: نزدیک به ۱۸ دانشگاه و مرکز آموزشی و پژوهشی در زمینه برگزاری هفته تمدن نوین اسلامی با محوریت مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا مشارکت دارند.

 

مدیر هفته علمی تمدن نوین اسلامی بیان کرد: اقداماتی که در زمینه تمدن نوین اسلامی انجام می شود، بسیار فراتر از آن چیزی است که در قالب هفته برگزار شده و اکنون در بسیاری از دانشگاه ها این مساله در قالب های مختلف دنبال می شود، بسیاری از پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به این مساله اختصاص یافته است، گروه های آموزشی با موضوع تمدن نوین اسلامی شکل گرفته است لذا آنچه که در قالب هفته برگزار می شود تنها بخش کوچکی از فعالیت ها است و تنها محدود به این ۱۸ مجموعه نیست.

 

جهان بین در پایان خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه چهارمین هفته تمدن نوین اسلامی در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و مراسم اختتامیه نیز در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار می شود. همچنین، در اختتامیه این هفته نقشه راه برای ادامه مسیر طراحی خواهد شد و می توان گفت که اختتامیه هفته یک هم اندیشی برای تهیه نقشه راه است.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدیرگروه پژوهش اخلاق اسلامیِ دانشگاه معارف تشریح کرد

طعم زندگی به سبک اخلاق/پنج‌ گام اخلاق شهروندی

حجت الاسلام فلاح با تبیین پنج گام اصولی در اخلاق شهروندی، گفت: زندگی اخلاقی ثمرات مبارکی دارد و باعث طول عمر، محبوبیت و اعتماد اجتماعی، الگوآفرینی و نهایتاً آرامش ابدی می شود. لازمه این زندگی آن است که افراد با واعظ درون اخلاقی زیست کنند نه با قانون.

اخبار برگزیده شبستان