خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷

الأربعاء ١٣ رجب ١٤٤٠

Wednesday, March 20, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۷/۱۲/۶ - ۰۹:۵۷ شناسه خبر : ۷۶۸۵۴۸
یاداشت مهمان:
پرورشي و مهندسي معكوس
همه توجيه‌ها ناظر به مراقبت و ملاحظه ظرفيت‌های بالقوه روان كودك و نوجوان است. نظام تربيتی بايد اين باور را داشته و به اين اصل فطری كه روان كودك و نوجوان به دوراز زنگاره است توجه اكيد ورزيده و با اين نگرش، برنامه های تربيتی را سامان دهد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «محمدابراهيم محمدی» مديركل پيشين فرهنگی وهنری وزارت آموزش پرورش یادداشتی را با عنوان «پرورشی و مهندسی معکوس» در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است که در زیر می خوانید:

 

اين يك واقعيت است كه خداوند ذهن و ضمير نوجوانان و جوانان را با ارزش‌مداری و نيک‌انديشی عجين ساخته است. كار پدر و مادر، معلم و مربی صرفاً مديريت و دقت در فرآيند تعالی و رشد شخصيت فرزندان است.

 

براي همين؛ برخی از بزرگان و صاحب نظران تربيت معتقدند ذهن و ضمير كودك، نوجوان ميزبان است. اطلاعات و محتواهای نظری و عملی ميهمان. برماست تا بكوشيم ميهمان ناخوانده و ناسالمی  بر اين ميزبان وارد نشود.

 

به عبارت ديگر؛ درون كودك و نوجوان؛ خداجويي، ارزش طلبی و نيك‌انديشی و در يك كلمه توحيدی است و اين فرآيند اگرخوب مديريت شود همه ملكات انسانی در آنان رشد و تعالی می‌يابد.

ازاين رو همه توجيه‌ها ناظر به مراقبت و ملاحظه ظرفيت‌های بالقوه روان كودك و نوجوان است. نظام تربيتی بايد اين باور را داشته و به اين اصل فطری كه روان كودك و نوجوان به دوراز زنگاره است توجه اكيد ورزيده و با اين نگرش، برنامه های تربيتی را سامان دهد.

 

مقصود از تربيت معكوس آن است كه بايد به جوشش‌ها، ذوق و علاقه‌های معنوی بچه‌ها توجه داشته و براساس آن توليد برنامه شود. به ديگر سخن مراقب بود نسخه های تزريقی متناسب با نياز، خواست و ضرورت ايشان باشد تا صلاح ديد و سليقه‌ها!

 

بايد فعاليت‌هاي تربيتي در مسير شدن و ناظر به ساحت‌های فردی و اجتماعی شده و با اقبال و كشش‌های نظری ايشان همسو گردد.

 

در مهندسی معكوس كار تربيتی بيش از هر فعاليتی مبتنی بر خوديابی و كشف خويشتن است؛ در اين رویکرد دانش‌آموز نه تنها خود را در معرض  شدن قرار می‌دهد بلكه خود براي شدن و فعليت؛ ظرفيت سازی می‌كند. اگر اين قالب در راستای واقعيت های تربيتی شناخته شود بايد:

 

نخست : برنامه‌هاي تربيتي جاری ما با نيازسنجی از كف كلاس و مدرسه سامان يابد.

 

دوم: سامانه‌هاي افكارسنجي؛ نيازها، ضرورت‌ها و شأن و شخصيت ايشان را گزارش و توسط كارشناسان تربيتی و مشاوره و دينی تحليل ارزيابی و نظام‌مند شود.

 

سوم: آنچه فرايند شدن را در دانش‌آموزان شتاب مي‌بخشد، مكانيزم مشاركت فكري و ميداني ايشان با برنامه‌هاست؛ در اين طرح بايد دانش‌آموز اصلي‌ترين مؤلفه‌ در اجراي فعاليت‌ها بوده و به انان اين فرصت و موقعيت داده شود تا ضمن مشاركت جدي در فعاليت‌ها به برايندهاي ميداني و مشاهده‌اي برنامه‌ها دست يابد.

 

به ديگر سخن بايد تلاش كنيم مداخلات را كاهش، مشاركت و حضور مؤثر را تقويت و زمينه‌هاي اكتشافی را در مسير شدن تسهيل نمائيم.

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استراحت کافی رانندگان باعث می شود تا مشمول قانون نانوشته ۶۰ به ۳۰ نشوند

یکی از دلایلی که باعث می شود تا آمار تصادفات رانندگی بالا برود قانون نانوشته ۶۰ به ۳۰ است یعنی ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری پایانی مقصد اتفاق می افتد.

اخبار برگزیده شبستان