خبرگزاری شبستان

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

السبت ٢٠ رمضان ١٤٤٠

Saturday, May 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اصفهان - زمان :   ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۱۱:۴۷ شناسه خبر : ۷۷۰۱۳۱
آیت‌الله مهدوی:
تقوا ملاک دوستی صحیح است/علاقه یک طرفه؛ پایان دوطرفه
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با تبیین شرایط دوستی صحیح گفت: امروزه بسیاری از جوانان با علاقه سطحی و بدون سنجش، دوستی را شروع می کنند که گاهی به ازدواج منجر می شود و با طلاق پایان می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله «سید ابوالحسن مهدوی» در درس اخلاق خود با بیان اینکه شرط آنکه دوستی دو نفر درست و بجا و بادوام باشد، این است که هر دو طرف به هم رغبت داشته باشند، اظهار داشت: ملاک دوستی صحیح نیز تقواست؛ یعنی دوستی دو انسان پاک و باتقوا که هر یک حقیقتاً به دلیل تقوایی که در طرف مقابل هست، با دیگری رفیق شده است، دوطرفه و پایدار خواهد بود و حتی تا قیامت نیز ادامه خواهد یافت.

 

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: قرآن کریم در توصیف دوستی‌ها می‌فرماید «الأَخِلَّاءُ یَومَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»؛ دوستان [دنیا] در آن روز، دشمن یکدیگرند، مگر متقین، بنابراین اگر رفاقت بین دو نفر یک طرفه باشد، بدین صورت که یک طرف به دوست خود متمایل باشد، در حالیکه دیگری بی‌رغبت است، دو ضرر در آن رفاقت نهفته است، ضرر اول نصیب کسی می‌شود که به دوست خود بی‌رغبت است؛ زیرا چنین شخصی بهره‌اش از دوستان کم می‌شود، به سبب آنکه دوستانش را از دست می‌دهد و ضرر دیگر متوجه نفر دوم است؛ زیرا او به شخصی اشتیاق دارد که آن شخص هیچ تمایلی به برقراری دوستی با او ندارد و بی‌دلیل به او پشت کرده است.


استاد اخلاق حوزه های علمیه اصفهان یادآور شد: ضرر این اظهار علاقه و دوستی، ذلتی است که گریبان‌گیر شخص علاقه‌مند می‌شود، امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» هر دو مطلب را به زیبایی، در یک جمله بیان کرده و فرموده‌اند: زهد شما به کسی که راغب به شماست، سبب نقصان بهره‌ی شماست؛ [زیرا شما به او بی‌رغبتید؛ پس، از تقوا و کمالات او بهره نمی‌برید.] نتیجه رغبت و اشتیاق شما به کسیکه به شما تمایلی ندارد، ذلّت نفْس شماست.

 

آیت الله مهدوی افزود: متأسفانه در جامعه امروز، نمونه‌های فراوانی از دوستی‌های بی‌اساس به چشم می‌خورد، چه بسیار دانشجویان و جوانان عزیزی که بدون دلیل عقلایی، به هم‌درسی خود علاقه‌مند می‌شوند و بدون سنجش اینکه آیا بین آنان سنخیتی هست یا خیر، این علاقه آغاز و روزبه‌روز شدید می‌شود، در برخی مواقع، به ازدواج نیز می‌انجامد و متأسفانه دیری نمی‌پاید که این پیوند به طلاق کشیده می‌شود.

 

 وی با تاکید بر اینکه در واقع، بی‌پایه و سست‌بودن این تمایل و پیوند به سبب این است که این علاقه‌مندی بر اساس تقوا نیست؛ بلکه براساس احساس و شهوت است، اظهار داشت: اشخاص باتقوا با یکدیگر پیمان زناشویی می‌بندند، معمولا جدایی کمتری هم دیده می‌شود؛ زیرا این پیوند رنگ خدایی گرفته است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» درباره‌ی دوستی‌هایی که بر اساس تقوا و برای خدا نباشد، فرمودند کسیکه با اقبال شما به او، به شما علاقه‌مند شود، در هنگامی‌که شما به او پشت کردید، همین شخص نیز به شما پشت می‌کند و در برابر شما زاهد می‌شود، یعنی این ارتباط به راحتی گسسته می‌شود؛ چون تمایل از روی تقوا نبوده و برای مسائل دنیایی است و پشتوانه‌ی عقلی ندارد.

 

آیت الله مهدوی تاکید کرد: اگر انسان بر اساس دستور الهی و سنجیده عمل کند، در رفاقت و شراکت و ازدواج و در تمام زندگی خود، به لطف خداوند سبحان دچار مشکل نخواهد شد.

پایان پیام/126

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اکبر ترکی:

خروج از پروتکل الحاقی، گام بعدی ایران پس از مهلت ۶۰ روزه است

نماینده مردم چادگان، فریدن، فریدونشهر و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعتقادی به ساخت بمب هسته ای نداریم، گفت: اگر در این مهلت ۶۰ روز از کشورهای اروپایی تعلل دیده شود، خروج از پروتکل الحاقی حرکت بعدی ایران خواهد بود.

اخبار برگزیده شبستان