خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ١٥ شوّال ١٤٤٠

Wednesday, June 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۲/۱۷ - ۱۰:۰۹ شناسه خبر : ۷۸۷۴۸۰
یک منتقد سینما:
انیمیشن ما به لحاظ محتوا و گرافیک حرف دارد
مقدسیان با بیان اینکه جشنواره انیمیشن تهران باعث خودباوری فعالان این حوزه می شود، گفت: اگر کریمی صارمی دبیر این جشنواره نباشد، این جشنواره گوشت قربانی می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمدرضا مقدسیان» عصر دیروز در نشست تخصصی جشنواره بین المللی انیمیشن تهران، چالش ها و فرصت ها که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: هر جشنواره ای با یک هدف مشخص برگزار می شود، جشنواره پویانمایی تهران هم از این قاعده مستثنی نیست. اولین دستاورد جشنواره پویانمایی تهران این است که فضایی برای تعامل بچه های فعال انیمیشن در ایران با فعالان این حوزه در کشورهای دیگر ایجاد کرده است. مادامی که تعامل و گفت و گو بین بچه های انیمیشن شکل نگیرد نمی توانیم بگوییم انیمیشن چه حال و روزی دارد.

 

این منتقد سینما با بیان اینکه فضای محافظه کارانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیلی شدید است، عنوان کرد: اینکه در حال حاضر بخواهیم انیمیشنی نگاه کنیم و بگوییم ایرانی است، زود است، نباید توقع زیاد داشته باشیم. آقای کریمی صارمی به عنوان دبیر جشنواره انیمیشن تهران کاری مجاهدانه می کنند؛ در واقع ایشان یک تاکتیک جنگی دارند، فضا را محافظه کارانه می کنند که جشنواره انیمیشن تهران از بیخ کنده نشود.

 

وی تصریح کرد: اگر جشنواره انیمیشن تهران بخواهد به درستی پیش رود باید یک قدم فراتر رود. استمرار فعالیت های محفلی لازم است. یکی از دلایلی که باعث مغفول ماندن پتانسیل های این جشنواره شده این است که فعالیت هایش را به یک زمان محدود می کند یعنی بعد از جشنواره انیمیشن تهران هر کس به سوی می رود و فعالان این عرصه از هم خبر ندارند. چیزی که می تواند به جشنواره انیمیشن تهران کمک کند، این است که مزیت ها شناخته شوند و این امر میسر نمی شود جز با ارتباط بین بچه های انیمیشن و همچنین ارتباط آنها با انیماتورهای دنیا؛ در این صورت خلاهای انیمیشن ما کاهش می یابد و در آینده موجب ایجاد سبک در انیمیشن می شود.

 

مقدسیان با بیان اینکه در دوره اخیر جشنواره پویانمایی تهران به بحث اقتصادی توجه شد، افزود: جشنواره پویانمایی محل برخورد و ارتباط انیماتورهای ایرانی و جهانی است. مهمترین چیز که در این جشنواره می تواند برای انیماتورهای ایرانی رقم بخورد این است که به این اعتماد به نفس برسند که انیمیشن ما به لحاظ محتوا و گرافیکی حرف دارد. بعد از اینکه به خودباوری رسیدیم باید فکر کنیم که چطور قرار است این خودباوری را به منصه ظهور بگذاریم.

 

وی خاطرنشان کرد: خودباوری منجر به تولید اثر نیز می شود. در دوره اخیر جشنواره انیمیشن تهران یک انیمیشن خیلی خوب دیدم که روباه نام داشت، مگر از این انیمیشن ایرانی تر هم می توانیم داشته باشیم. انیمیشن آخرین داستان هم واقعا خوب و ایرانی بود. برگزاری جشنواره انیمیشن تهران می تواند خودباوری ایجاد کند؛ این خودباوری تلاش بچه های انیمیشن را مضاعف می کند که بدون نگرانی اثر بسازند.

 

این منتقد سینما با اشاره به اینکه جشنواره پویانمایی تهران می تواند ذائقه سازی کند، اظهار داشت: این سوال مطرح است که بچه هایی که در انیمیشن کار می کنند چقدر ذائقه مخاطب را می شناسند، چقدر اثر خود را همراه با مخاطب دیدند تا بازخورد بگیرند. جشنواره انیمیشن تهران می تواند اعتماد به نفس ایجاد کند و به بچه های انیمیشن کمک کند که به درک مخاطب برسند. اگر آقای کریمی صارمی دبیر جشنواره انیمیشن تهران نباشند این جشنواره گوشت قربانی می شود.

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

هنرمندان بررسی می کنند

کپی آثار هنری؛ آفت هنر

خلق اثر هنری اصیل، بدون خلاقیت و نوآوری هنرمند امکانپذیر نیست اما تلاش برای ماندن در مارکت هنری برای گذران زندگی ممکن است هنرمند را به وادی کپی و خلق اثر گالری پسند بکشاند.

اخبار برگزیده شبستان