خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٤ شوّال ١٤٤٠

Tuesday, June 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۲/۱۷ - ۰۹:۵۱ شناسه خبر : ۷۸۷۴۸۵
یک استاد دانشگاه:
انیمیشن ما شبیه معجزه است
حسینی شکیب با بیان اینکه اگر حمایت دولتی نبود هیچ وقت انیمیشن نداشتیم، گفت: رشد و عدم رشد انیمیشن ما به دولتی بودن آن بر می گردد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «فاطمه حسینی شکیب» عصر دیروز (دوشنبه 16 اردیبهشت) در نشست تخصصی جشنواره بین المللی انیمیشن تهران، چالش ها و فرصت ها که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: متاسفانه ما فرهنگ مرور و ارزیابی نداریم. جشنواره ها نه تنها محلی برای مسابقه آثار است بلکه به عنوان گفتمان و منبعی برای ارزش گذاری محسوب می شود.

 

این استاد دانشگاه و پژوهشگر ادامه داد: آقای کریمی صارمی به عنوان دبیر جشنواره پویانمایی تهران تلاش کردند اقشار مختلف جامعه انیمیشن را به نوبت در این جشنواره دخیل کنند. این جشنواره در کشور یک منبع مرجع شده است و یکی از علت های این امر این است که تداوم سیاست گزاری داشته است و تداوم سیاست گزاری به ثابت بودن دبیر آن بر می گردد. جشنواره پویانمایی تهران رشد کرده و به گفتمان ارزش گذاری جامعه در انیمیشن تبدیل شده است.

 

وی با بیان اینکه محافظه کار بودن انیمیشن تصادفی نیست، عنوان کرد: انیمیشن از دل و کنار هالیوود می آید. انیمیشن وقتی می تواند در دل هالیوود باشد که خواهرخوانده شود، بنابراین این محافظه کار بودن انیمیشن مختص ایران نیست. انیمیشن موجی در فضای اقتصادی و کالایی غرب درست کرده است که توجه ها به آن جلب شده است. برخی مسئولان تصویر خامی از انیمیشن دارند و می گویند چرا انیمیشن ما نمی تواند مثل انیمیشن آمریکا شود. جشنواره انیمیشن تهران از فضاهای گفتمانی انیمیشن جدا نیست اما با وجود این موثر است.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جشنواره انیمیشن تهران در شکل دادن ذائقه مخاطب موثر بوده است، بیان کرد: کانون یکی از نهادهای محافظه کار در کشورمان است. بر این اساس دبیر جشنواره انیمیشن تهران بودن مشقت آور است و پایداری می خواهد یعنی یا باید ادامه دهید و یا کلا جشنواره را رها کنید. جشنواره پویانمایی تهران از بیرون خیلی بین المللی است. آدم هایی که به این جشنواره می آیند معادل شان در سایر جشنواره ها نیست. بنده در انگلستان درس خواندم و خیلی ها دوست داشتند که در جشنواره انیمیشن تهران شرکت کنند حتی از من سوال می کردند با چه پوششی به این جشنواره بیایند.

 

وی با اشاره به اینکه انیمیشن ایرانی مثل بچه اول است،خاطر نشان کرد: به بچه اول هم توجه می کنند و هم نمی گذارند هر کاری که بخواهد ، انجام دهد و کنترلش هم می کنند. اگر حمایت دولتی نبود، ما هیچ وقت انیمیشن نداشتیم. همان دلیلی که باعث شده که انیمیشن کنترل شود همان باعث شده که در ایران انیمیشن داشته باشیم، در واقع رشد و عدم رشد انیمیشن به دولتی بودن آن بر می گردد. انیمیشن ما چیزی شبیه معجزه است.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

هنرمندان بررسی می کنند

کپی آثار هنری؛ آفت هنر

خلق اثر هنری اصیل، بدون خلاقیت و نوآوری هنرمند امکانپذیر نیست اما تلاش برای ماندن در مارکت هنری برای گذران زندگی ممکن است هنرمند را به وادی کپی و خلق اثر گالری پسند بکشاند.

اخبار برگزیده شبستان