خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٤ شوّال ١٤٤٠

Tuesday, June 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۲/۱۷ - ۰۹:۵۳ شناسه خبر : ۷۸۷۴۸۷
یک پژوهشگر:
انیمیشن تلویزیونی ما موفق نبوده است/ جامعه واقعی انیمیشن کوچک است
حسینی شکیب با بیان اینکه در سال ۹۵ کمتر از ۵۰۰ نفر به کار انیمیشن مشغول بودند، گفت: آنچه جامعه انیمیشن ما به آن می بالد، انیمیشن تجربی و هنری ماست نه انیمیشن تجاری.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «فاطمه حسینی شکیب» عصر دیروز (دوشنبه 16 اردیبهشت) در نشست تخصصی جشنواره بین المللی انیمیشن تهران، چالش ها و فرصت ها که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: انیمیشن را مقابل سینما بگذاریم و ببینیم جایگاه آن کجاست. اگر حمایت دولتی نبود هیچ وقت انیمیشن نداشتیم. همان دلیلی که باعث شده که انیمیشن کنترل شود همان باعث شده که در ایران انیمیشن داشته باشیم، در واقع رشد و عدم رشد انیمیشن به دولتی بودن آن بر می گردد. انیمیشن ایرانی مثل بچه اول است. انیمیشن ما معجزه است. اصلا نباید انیمیشن می داشتیم، سماجت، پررویی و حمایت دولتی باعث شد که انیمیشن داشته باشیم.

 

این استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه در جشنواره پویانمایی تهران بخشی به عنوان انیمیشن مذهبی داریم، عنوان کرد: این بخش نیازمند کارهای پژوهشی است. در دوره اخیر جشنواره به بخش اقتصادی آن توجه شده است. ثبات جشنواره پویانمایی تهران به خاطر ثابت بودن دبیر آن است که جشنواره را مثل بچه خود دوست دارد. من به این جشنواره انتقاد کردم و گفتم که بین المللی نیست و این یک چالش است که آدم های خارجی در این جشنواره راه نمی روند و بچه های انیمیشن به داوران خارجی و فعالان انیمیشن دسترسی ندارند. در واقع جشنواره پویانمایی تهران فقط در بخش داوری، بین المللی است.

 

وی ادامه داد: ظاهرا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک مانعی است که در جشنواره بین المللی فجر وجود ندارد. یک مانع دیگر برای جشنواره پویانمایی تهران این است که هر اثری نمی تواند به این جشنواره راه یابد. خیلی از فعالان انیمیشن در دنیا دوست دارند به این جشنواره بیایند اما محدودیت هایی وجود دارد و نمی توانند. این مسئله نیز به جشنواره پویانمایی تهران صدمه می زند. به هر حال پوست کلفتی می خواهد که این جشنواره را در همین سطح نگه دارند.

 

حسینی شکیب با بیان اینکه برگزاری جشنواره پویانمایی تهران برای مدیران ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهم است، افزود: به نظر من این جشنواره باید همین روند را ادامه دهد البته با این روند نمی شود انقلابی در این جشنواره ایجاد کرد مگر اینکه ساختار جشنواره تغییر کند. در چنین فضایی نمی توان در جشنواره پویانمایی تهران انقلابی ایجاد کرد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جامعه واقعی انیمیشن جامعه کوچکی است، بیان کرد: این دغدغه مسئولان است که می خواهند جامعه انیمیشن را بزرگ کنند. آنچه انیمیشن ما به آن می بالد انیمیشن تجربی و هنری است نه انیمیشن تجاری. انیمیشن تلویزیون ما موفق نبوده است، با این همه پولی که پای آن ریختند رشدی نکرده است. مسئولان جامعه ما انیمیشن را نمی شناسند، بضاعت و توانمندی جامعه انیمیشن را نمی شناسند، جامعه انیمیشن ما جامعه شریفی است، جامعه انیمیشن ذائقه و سلیقه دارد و باید این جامعه را جدی گرفت. اگر جشنواره پویانمایی تهران رقیب داشته باشد شاید مجبور شود که رشد کنند.

 

وی با بیان اینکه انیمیشن یکی از صنایع خلاقه است، افزود: منابع صنایع خلاقه انسان ها هستند. طبق آمار ریاست جمهوری در سال 95 کمتر از 500 نفر به کار انیمیشن اشتغال داشتند. با این تعداد کم نمی شود صنعت خلاقه ساخت. ما دوست داریم که انیمیشن ما در کشورهای دیگر نمایش داده شود اما با این امکانات نمی شود.

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

هنرمندان بررسی می کنند

کپی آثار هنری؛ آفت هنر

خلق اثر هنری اصیل، بدون خلاقیت و نوآوری هنرمند امکانپذیر نیست اما تلاش برای ماندن در مارکت هنری برای گذران زندگی ممکن است هنرمند را به وادی کپی و خلق اثر گالری پسند بکشاند.

اخبار برگزیده شبستان