خبرگزاری شبستان

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

السبت ٢٠ رمضان ١٤٤٠

Saturday, May 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : کرمان - زمان :   ۱۳۹۸/۲/۲۵ - ۱۹:۱۶ شناسه خبر : ۷۸۹۹۰۲
حجت الاسلام آل نبی:
تمجید ائمه از حضرت خدیجه حاکی از شخصیت برجسته ایشان/ ضرورت الهام از سیره آن بانو در نظام خانواده
مبلغ حوزه علمیه قم، تمجید اهل بیت از حضرت خدیجه را حاکی از چهره برجسته آن بانو دانست و با بیان اینکه حضرت خدیجه، مادر ام الائمه-حضرت زهراسلام الله علیها-است؛ تصریح کرد: کسی می تواند حامل نور امامت باشد که خود برخوردار از ویژگی های خاص باشد.

حجت الاسلام «سیدمحسن آل نبی»، که ایام ماه مبارک رمضان در مسجد قائم عجل الله تعالی راین به امر تبلیغ مشغول است؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت دهم رمضان سالروز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها بیان داشت: در تاریخ اسلام جایگاه دو نفر به خوبی تبیین نشده و بلکه نسبت به آنها بی مهری شده با وجود اینکه نقش منحصربفردی در تاریخ اسلام داشتند.

 

بی مهری ها نسبت به حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه

 

 دکترای معارف اسلامی و مبلغ حوزه علمیه قمگفت: نخست حضرت ابوطالب علیه السلام که هجمه های زیاد علیه پیامبر را دفع می کردند به واسطه اینکه پدر امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود{از بغض نسبت به حضرت}نسبت هایی به ایشان می دادند؛ دوم حضرت خدیجه سلام الله علیها زیرا می خواستند دیگر زنان پیامبر را برجسته کنند و جایگاه آن بانو را در اسلام تنزل دهند.

 

 

حجت الاسلام آل نبی سه موضوع شخصیت حضرت خدیجه، اقدامات ایشان و تمجید رسول اکرم در زمان حیات و بعد از رحلت حضرت خدیجه را مورد توجه قرار داد و افزود: آنطور که مورخین گفتند ۶۰ سال از زندگی حضرت خدیجه در دوره جاهلیت بود اما صفات و ویژگی های این بانو به گونه ای بود که خود مردم جاهلیت به ایشان لقب «طاهره» داده بودند گویا ایشان را متمایز از خود می دیدند همانگونه که نسبت به پیامبر اکرم هم چنین بودند و ایشان را محمدامین می خواندند.

تمجید اهل بیت از حضرت خدیجه حاکی از شخصیت برجسته آن بانو

 

وی تصریح کرد: در صدر اسلام که رسول اکرم خیلی تنها بود و کسی درک درستی از ایشان نداشت که افق نگاهش نزدیک به آن حضرت باشد؛ در چنین فضایی خدیجه سلام الله علیها، پیامبر را دریافت و به خاطر صداقت و پاکی و دیگر ویژگی های پیامبر، خود پیشنهاد ازدواج به رسول اکرم را مطرح کرد.

 

مبلغ حوزه علمیه درباره اقدامات حضرت خدیجه به دریافت و درک ایشان از فضای روحی پیامبر بعد از بعثت اشاره و بیان کرد: آن بانو فضای نبوت را فهم کرد و علاوه بر این، در دوران سخت محاصره شعب ابی طالب که ضیق ترین موقیعت برای پیامبر و یاران ایشان بود حضرت خدیجه باوجود اعتبار اجتماعی زیاد اما تحریم ها علیه پیامبر را تحمل و بلکه از اموال خود برای مسلمین خرج کرد و در کنار پیامبر بود.

 

 

وی نمونه هایی از تمجید اهل بیت علیهم السلام از حضرت خدیجه از جمله اینکه امام حسین علیه السلام که روز عاشورا خود را فرزند حضرت خدیجه معرفی می کند و... را مورد اشاره قرار داد و آن را حاکی از چهره برجسته آن بانو دانست و با استفاده از یکی از فرمایشات امام علی علیه السلام در این باره خاطرنشان کرد: انتشار اسلام در جزیرة العرب از خانه پیامبر و خدیجه آغاز شد.

 

نکته ای اعتقادی در باب مادر ام الائمه 

 

حجت الاسلام آل نبی با بیان اینکه حضرت خدیجه مادر ام الائمه-حضرت زهراسلام الله علیها-است و این از حیث اعتقادی برای ما بسیار اهمیت دارد؛ توضیح داد: کسی می تواند حامل نور امامت باشد که خود برخوردار از ویژگی های خاص باشد زیرا امام علیه السلام در دامن هر بانویی رشد نمی کند.

 

وی در تبیین این بخش از سخن خود به فرازی از زیارت وارث«... أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُورا فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ » اشاره و تصریح کرد: با این تعبیر نسبت دادن مسلمان نبودن به حضرت ابوطالب علیه السلام نیز رد می شود زیرا هر کسی نمی تواند حامل این مقام باشد که نطفه امام علیه السلام از او شکل بگیرد.

 

مبلغ حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همین که ۴ زن بهشتی هنگام تولد حضرت زهرا سلام الله علیها به کمک خدیجه سلام الله علیها می آیند یعنی ایشان از ویژگی های خاصی برخوردار بودند؛ حضرت خدیجه اولین زن مسلمان و مؤمن به رسول اکرم بود که فرزندان زیادی برای ایشان آورد بر خلاف عایشه که رسول اکرم از او فرزندی ندارد.

 

وی این مطلب را که اسلام به واسطه اموال حضرت خدیجه و شمشیر امام علی علیه السلام ترویج یافت را به استناد «غنی بودن محتوای دین اسلام» رد کرد و گفت: این تصور اشتباهی است که در جامعه شکل گرفته زیرا گرچه اموال آن بانو و شمشیر امام علی علیه السلام در دفع هجمه ها مؤثر بود اما انتشار اسلام به واسطه محتوای غنی آن بود.

 

 

حجت الاسلام آل نبی آیه ۸ سوره مبارکه ضحی را نوعی تمجید از اموال حضرت خدیجه دانست که در تحریم اقتصادی دشمن و قطع رابطه سیاسی و منع خرید و فروش با مسلمانان اما حضرت خدیجه پیامبر را تنها نگذاشت و  اموال خود را برای گشایش در امور اقتصادی مسلمین در اختیار قرار داد.

 

الهام از سیره حضرت خدیجه در مسائل خانواده

 

وی با اشاره به زندگی مشترک ۲۵ ساله حضرت خدیجه و رسول اکرم، نوع رفتارهای حضرت خدیجه در همسرداری و تطابق و سازگاری با همسر، سنخیت روحی با رسول اکرم، پرهیز از هرگونه کشمکش در شرایط سخت اقتصادی، تربیت فرزند، محبت و عطوفت طرفیتی در خانواده، توجه رسول اکرم به دوستان حضرت خدیجه بعد از رحلت آن بانو و اشاره رسول اکرم به اینکه بهشت مشتاق چند زن از جمله حضرت خدیجه است؛ را قابل تأمل دانست.

 

 

مبلغ حوزه علیمه قم بر لزوم تغییر دیدگاه در زندگی هایی که دائم درگیر کشمکش است و بیش از یکی دو سال دوام نمی آورد؛ با الهام از سیره حضرت خدیجه سلام الله علیها تأکید کرد و یادآور شد: امروز ناسازگاری در خانواده ها رواج دارد اما درس حضرت خدیجه برای ما این است که با وجود مشکلات و تنگناها می شود با مهر و محبت و صلح و سازش زندگی کرد و حوادث بیرون خانواده{گرفتاری های رسول اکرم با جامعه آن روز} را به خانه متقل نکرد.

 

وی ادامه داد: حضرت خدیجه در تگنای شعب ابی طالب که حتی غذای اولیه برای مسلمانان نبود اعتراضی نکرد، از پیامبر جدا نشد و {اینها}در ارتباط پرمهر او با رسول اکرم تأثیری نگذاشت.

 

جایگاه زن در تاریخ اسلام

 

حجت الاسلام آل نبی با اشاره ای مختصر به جایگاه زن در تاریخ اسلام افزود: زن در دوره جاهلیت جایگاه چندانی نداشت و در حاشیه بود، اما در همان شرایط حضرت خدیجه یکی از تجار بزرگ بود که حتماً از تدبیر و فکر و نبوغ برخوردار بودند که زن مطرح و شناخته شده ای در چنان فضایی بود؛ فضایی که مناسب زن نبود. 

 

وی خاطرنشان کرد: برای شناخت جایگاه زن در اسلام باید از دریچه نگاه پیامبر اکرم به حضرت خدیجه و حضرت زهراسلام الله علیهما وارد شویم که گواه آن است زن می تواند در ساخت، ترویج و رشد اسلام نقش داشته باشد زیرا در تاریخ اسلام هم زن و هم مرد مؤثر بود و اصلاً از همان ابتدا قضایا به گونه ای پیش رفت که حضرت خدیجه در کنار پیامبر باشد و دو نفری در ترویج دین اسلام مؤثر باشند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/80

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

بیش از یکصد پایگاه جذب حامی در استان کرمان/جمعیت ۴ هزار نفری ایتام در انتظار حمایت خیرین

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان کرمان با اشاره به اینکه این نهاد هرسال در ماه مبارک رمضان به‌ویژه در شب‌های قدر اقدام به برپایی پایگاه‌هایی برای جذب حامی برای ایتام و فرزندان خانواده‌های نیازمند می‌کند، مطالبی بیان کرد.

اخبار برگزیده شبستان