خبرگزاری شبستان

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

السبت ٢٠ رمضان ١٤٤٠

Saturday, May 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : خراسان رضوی - زمان :   ۱۳۹۸/۲/۲۵ - ۱۲:۳۰ شناسه خبر : ۷۸۹۹۹۸
استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد:
مفسر قرآن باید هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد
نقی ایازی گفت: کسی می‌تواند مفسر اجتماعی خوبی باشد که در جامعه زندگی کند و ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد و با توجه به این شناخت به قرآن مراجعه کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سیدعلی نقی ایازی» شامگاه(۲۴ اردیبهشت)در نشست قرآن و جامعه‌شناسی که در دومین شب از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد با بیان اینکه تفسیر موضوعی بیان نکات و آموزه‌های مرتبط با یک موضوع خاص در آیات قرآن کریم است و مفسر در این شیوه، همه آیات پراکنده قرآن درباره یک موضوع خاص را گردآوری و به بررسی آن می‌پردازد به تعریف تفسیر اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: تفسیر اجتماعی از رویکردهای بسیار مهم تفسیری است که در دوره معاصر پدیدار گشته و بسیاری از آثار تفسیری مطرح، با این رویکرد نگاشته شده است با این‌همه، بحث از تفسیر اجتماعی با چالش‌های جدیدی در عنوان، تعریف و ویژگیها روبرو است.

 

استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد در خصوص قرآن به عنوان یگانه‌ منبع، عنوان کرد: ساز و کار عملیاتی کردن قرآن این است که بتوانیم به خوبی با تفسیر اجتماعی و با نگاه ‌جامعه‌شناختی آن را با زندگی روزمره تطبیق دهیم و از آن استفاده‌ کنیم.

 

وی با اشاره به خصوصیات تفسیر اجتماعی، تصریح کرد: تحول از دیدگاه فردی به اجتماعی یکی از خصوصیات آن است و ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم‌ که باید روابط اجتماعی و نحوه ‌چگونه تعامل برقرار کردن با دیگران را بیاموزیم و جامعه‌پذیر شویم و قرآن این را به ما می‌گوید، این عمل از طریق تفسیر اجتماعی ممکن است.

 

نقی ایازی، مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر در تفسیر اجتماعی را فهم مفسر دانست و ادامه داد: مفسر کسی است که با مطالعه آیات قرآن و تفاسیری که در این زمینه وجود دارد و فهم خودش، بیاید نیت مولف را از واژگانی که در قرآن ‌وجود دارد درک‌ کند و برای فهم و درک بیشتر آیات الهی به روایات اهل بیت(ع) استناد کند.

 

استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد عنوان کرد: مفسر اجتماعی نمی‌تواند فارغ از حوزه ‌جامعه‌اش باشد و کسی می‌تواند مفسر اجتماعی خوبی باشد که در جامعه زندگی کند و ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد و با توجه به این شناخت به قرآن مراجعه کند.

 

وی ادامه داد: آنچنان که در طول تاریخ علم، بسیاری از فلاسفه، عرفا، ادبا، فقها، شعرا به قرآن مجید نگریسته و در تنظیم دیدگاه‌های خویش توشه‌های بسیار برداشته‌اند، با رویکردی تفسیری و کیفی و با نگاهی جامعه‌شناختی نیز می‌توان به بازخوانی قرآن پرداخت.

 

نقی ایازی تصریح کرد: جامعه‌‌شناس تیزبین می‌تواند با نگاه خاص خود و با بهره‌گیری از تفاسیر مرتبط با قرآن به عنوان فرهنگ آرمانی دین، حیات اجتماعی را تئوریزه و برای مشکلات جوامع انسانی و خصوصاً کشورهای اسلامی راه کارهای مناسب و قابل قبولی بیابد.

پایان پیام/483

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

با حمایت دبیرخانه کانون های مساجد خراسان رضوی؛

نرم افزار جشنواره قصه های قرآنی «نردبان آسمان» رونمایی شد

با حمایت های دبیرخانه کانون های مساجد خراسان رضوی در مراسم جشن رمضان که از سری برنامه های نمایشگاه قرآن و عترت شهرستان سبزوار برگزار شد از نرم افزار و کتاب گویایی جشنواره قصه های قرآن، نردبان آسمان رونمایی شد.

اخبار برگزیده شبستان