خبرگزاری شبستان

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

السبت ٢٠ رمضان ١٤٤٠

Saturday, May 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۸/۲/۲۵ - ۱۶:۱۲ شناسه خبر : ۷۹۰۰۷۸
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:
تلاش برای سلطه بر طبیعت سوغات عصر مدرن در غرب است
حجت الاسلام عبداللهی بیان کرد: در جریان رنسانس دو اتفاق مهم در غرب رخ می دهد که اتفاق نخست افول کلیسا است و مقوله اصلی دوم ظهور و رشد علوم تجربی است ضمن اینکه نحوه نگرش به این علوم در دوره مدرن کاملا متفاوت است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: برنامه «رهیافت» رادیو گفت وگو با موضوع «دین و تجدد و چگونگی جمع این دو» با حضور حجت الاسلام «مهدی عبداللهی»، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به روی آنتن رفت.

 

حجت الاسلام «مهدی عبداللهی» در آغاز با اشاره به مفاهیم دین و تجدد گفت: مقصود از دین آئین ها و مقرراتی است که ناظر بر سعادت است که خود این مقررات برآمده و مبتنی بر دسته باورها و اعتقادات است. بر همین اساس ادیان را به حق و باطل تقسیم می کنیم و در قرآن، کفار هم به یک دین نسبت داده می شوند و در واقع آنها نیز مقید به آئین و مقرراتی هستند که برآمده از دسته باورها و اعتقادات است. امروزه منظور ما از دین حق، اسلام است.

 

وی با بیان اینکه مدرنیته سابقه ای بیش از اسلام دارد، اظهار کرد: در ظرف مدرنیته یا تجدد، می توان آن را با مسیحیت نیز مقایسه کرد. مدرنیته به لحاظ لغوی به معنی امروزی و امر حادث و جدید است اما در اصطلاح مدرنیته، به هر مولفه و ابزار جدید و نویی مدرنیته اطلاق نمی شود بلکه منظور از مدرنیته نگرشی است که در دوران مدرن بر اندیشه انسانی حاکم شده است و این دوران در فرهنگ و تمدن غربی پس از دوره رنسانس پدید آمده است.

 

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: در دوره مدرنیته یا تجدد، نگرش جدیدی در اندیشه مغرب زمین حاکم شده است که با روش پیش از خودش یعنی اندیشه و جهان بینی به ظاهر الهی قرون وسطی، تفاوت بنیادین دارد. فلسفه ای که در این دوران ظهور کرده است را فلسفه مدرن می نامند و در حقیقت در دوره قرون وسطی جهان بینی الهی و دینی حاکم است.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از قرون وسطی و در جریان رنسانس دو اتفاق مهم در غرب رخ می دهد که اتفاق نخست افول کلیسا است؛ کلیسایی که همه وجوه و مناسبات انسانی را در مغرب زمین در اختیار داشته است و پس از تقریبا 10 قرن حضور پر رنگ در دنیای غرب به جهت دلایلی، تسلط خودش را از دست می دهد. مقوله اصلی دوم دوره رنسانس ظهور و رشد علوم تجربی است هر چند در قرون وسطی رشد و پیشرفت علوم تجربی را شاهد بودیم اما نحوه نگرش به این علوم در دوره مدرن کاملا متفاوت بوده است.

 

حجت الاسلام عبداللهی ادامه داد: در قرون وسطی معرفت به جهان و معرفت به طبیعت به مثابه شناخت نعمت ها و مخلوقات خداوند متعادل است و طبیعت به مثابه آیات خداوند مورد مطالعه قرار می گیرد اما در دوره مدرن، معرفت به جهان و طبیعت برای سلطه و مهار طبیعت است.

پایان پیام/9
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

جرعه‌ای از زمزم رمضان//۱۹

راه‌های بهره بردن از لذات رمضان/بهترین احسان و نیکی در ضیافت‌الله

یک استاد اخلاق با بیان اینکه راه‌های متعددی برای حظ و بهره بردن از ماه مبارک رمضان وجود دارد، گفت: اهل بیت(ع) ما را به بهره‌مندی از این لذات توصیه کرده‌اند. هر چه خدا نشان می‌دهد، حق است، چراغ خدا انسان را به بیراهه نمی‌برد

اخبار برگزیده شبستان