خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸

الأربعاء ٢٢ شوّال ١٤٤٠

Wednesday, June 26, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : جهان اسلام - آفریقا زمان :   ۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۱۴:۰۶ شناسه خبر : ۷۹۹۱۳۳

فتوای جواز نماز در «مساجد ضریح دار» در مصر جنجال آفرید
دارالفتوای مصر با صدور فتوایی مبنی بر جواز نماز در مساجدی که ضریح در آن است، باعث ایجاد اختلاف و جنجال در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ارم نیوز، فتوای دارالفتوای مصر مبنی بر جواز نماز در مساجد که در آن ضریح وجود دارد، جنجال برانگیز شد و بین جریان های دینی این کشور اختلاف ایجاد کرد.

دارالفتوای مصر در صفحه فیس بوک خود در یکشنبه گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر حکم نماز در مسجدی که ضریح دارد، چیست؟، اعلام کرد: نماز در مساجدی که ضریح اولیای خدا و صالحین وجود دارد، مستحب است. حرام دانستن یا بطلان نماز در آن حکم باطلی است.

در همین حال، دکتر«سعاد ابراهیم صالح» استاد و رئیس بخش فقه مقارن در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی دختران در دانشگاه الازهر گفت: نماز در مساجدی که ضریح دارد، «صحیح» است. این حکم ادای نماز در مسجد النبی در مدینه منوره که ضریح پیام اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در آن قرار دارد، استناد دارد.

دکتر صالح در گفتگو با ارم نیوز، گفت: "ضریح تنها برای زیارت و تبرک است، اما جایز نیست که نمازگزار ضریح را به عنوان قبله قلمداد کند، اما اگر راست یا چپ یا پشت نمازگزار باشد، مشکلی نیست."

وی تاکید کرد: درخواست برای تخریب ضریح با آنچه در دوره پیامبر(ص) انجام می دادند، مغایرت دارد. صحابه، پیامبر اکرم(ص) را در مسجد خود زیارت می کردند و درحال حاضر نیز مسلمانان همچنان از این مسئله پیروی می کنند.

 

این درحالی است که شیخ«سامی عبدالحمید حموده» از مبلغان سلفی در مصر در گفتگو با ارم نیوز، گفت: دکتر«احمد طیب» شیخ الازهر فتوای مشهوری درباره موضع اسلام نسبت به ضریح اولیای خدا دارد و در آن گفته است که "اصل این است که دفن در قبرستان انجام گیرد، اما اماکن عبادی از جمله مساجد، صومه ها و کلیساها، اماکنی برای عبادت است نه دفن مردگان."

حموده گفت: نماز در مساجدی که ضریح دارد، صحیح نیست، باید مسلمانان این مسجد را ترک و نماز را در جای دیگر بخوانند.

پایان پیام/44
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اخبار برگزیده شبستان