خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

الخميس ٢٠ ذو الحجّة ١٤٤٠

Thursday, August 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۸/۳/۲۹ - ۱۴:۴۳ شناسه خبر : ۸۰۱۳۳۵
معاون بین الملل موسسه انقلاب اسلامی:
وحدت از ملزومات تمدن نوین اسلامی است
پاک‌آئین با بیان اینکه وحدت از ملزومات تمدن نوین اسلامی است، گفت: وقتی به دیپلماسی نبوی(ص) نگاه می‌کنیم، عمده کار ایشان در راستای زدودن اختلافات و تلاش برای وحدت بود. اختلافات امروز جهان اسلام ناشی از پیاده کردن ناقص دیپلماسی وحدت است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیین تقریب با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری» صبح امروز (چهارشنبه، 29 خرداد ماه) در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

 

در این نشست، «محسن پاک آیین» طی سخنانی اظهار کرد: اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم باید حتما وحدت محقق شده باشد یا به میزان حداکثری از تقریب مذاهب اسلامی رسیده باشیم. از ملزومات تمدن نوین اسلامی ایجاد وحدت است.

 

معاون بین الملل موسسه انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) ادامه داد: گفتمان دیپلماسی وحدت اسلامی دو بخش دارد که شامل دیپلماسی و وحدت اسلامی می شود اما پرسش آن است که دیپلماسی یعنی چه؟

 

وی افزود: دیپلم در زبان یونانی به معنای نامه بود؛ این نامه ها معمولا برای دعوت به دوستی و رفع اختلافات ارسال می شد لذا کسی که چاپار بود، هدف اش کاهش اختلاف و تقویت دوستی ها میان طرفین بود. در صدر اسلام هم ده ها نامه به سران کشورها و قبایل ارسال شد که در آنها پیامبر(ص) آنان را به سلم و اسلام دعوت کرده بود. پیامبر(ص) هرگز جنگ طلب نبود. وقتی به دیپلماسی نبوی(ص) نگاه می کنیم، عمده کار در راستای زدودن اختلافات و تلاش برای وحدت بود.

 

پاک آیین تاکید کرد: به هر حال کشورها طی سال ها متوجه شدند که باید برای تعامل و دوستی، سفیر مقیم به کشورها بفرستند و بحث دیپلماسی به عنوان عامل بازدارنده از جنگ مورد توجه قرار گرفت. امروز هم این مسئله مطرح است و اگر دو کشور با هم جنگیدند حتما دیپلمات ها به خوبی عمل نکرده اند. اگر امروز در جهان اسلام می بینیم که هنوز اختلاف وجود دارد به دلیل آن است که دیپلماسی وحدت اسلامی محقق نشده است.

 

وی ادامه داد: علمای منصف شیعه و سنی معتقدند که وجوه اشتراک بیش از اختلافات است و اگر اختلافی هم وجود دارد، ساخته و پرداخته دشمنان اسلام است. در نتیجه دیپلماسی به این مفهوم است که تمامی توان و ظرفیت کشور و نهادهای تقریبی به کار گرفته شود تا در سایه مذاکره و رفت و آمد اختلافات کاهش یابد. دیپلماسی وحدت اسلامی بخشی از دیپلماسی عمومی است.

 

پاک آیین خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی بسیار متنوع است و ابزارهای مختلفی مانند رسانه، دانشگاه و نخبگان را دارد لذا دیپلماسی وحدت اسلامی را باید در چهارچوب دیپلماسی عمومی کشور ببینیم و البته اگر بخواهیم آن را وارد دیپلماسی رسمی کنیم، بعید است که متولیان دیپلماسی رسمی به آن بپردازند. اگر بخواهیم وحدت اسلامی داشته باشیم باید افکار عمومی جهان را متقاعد کنیم. بحث من در مورد کاربرد دیپلماسی وحدت است که زمانی کاربرد داشت از جمله در زمان آیت الله العظمی بروجردی که وی از پیشگامان وحدت بود. کار دیپلماسی وحدت اسلامی امروز اهمیتی مضاعف دارد چون این ظرفیت را داراست که روابط را تقویت کند.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت‌الاسلام پناهیان تشریح کرد

تفاوت‌های حکومت ولایی با دموکراسی

یک استاد حوزه با بیان‌اینکه بازگو کردن شیوه حکمرانی امیرمومنان امام علی(ع) بسیاری از مردم عالم را به مذهب شیعه جذب می‌کند، گفت: در حکومت‌های دموکراسی، زالوصفتان اما در حکومت ولایی، پابرهنگان در راس قدرت هستند.

اخبار برگزیده شبستان