خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸

الثلاثاء ٢٠ ذو القعدة ١٤٤٠

Tuesday, July 23, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۸/۴/۴ - ۱۰:۳۱ شناسه خبر : ۸۰۲۹۸۱
«آموزش هنر به کودکان» در گفتگو با هادی شعبانی
مربیان در آموزش هنر باید به تفاوت های کودکان توجه کنند
هنرمند و مربی آموزش هنر به کودکان با بیان این که نیازهای روانی و فرهنگی کودکان متفاوت است و باید در آموزش هنر مورد توجه قرار گیرد، گفت: حضور اساتید مجرب هنری منجر به خلاقیت هنری در کودک می شوند.

خبرگزاری شبستان-سرویس فرهنگی؛ لیلا ضامنی: شاید بتوان گفت نقاشی برای کودکان نقش زبان را ایفا می کند و می تواند وسیله ای برای  انتقال پیام با محیط پیرامون و والدین خود باشد  اغلب کودکان با نقاشی دنیای درونی خویش را آشکار می کنند و از طریق تصاویری که می کشند می توان به دنیای درونی آنها راه یافت؛ برای همین کشف استعداد کودک در به تصویر کشیدن خود و دنیای اطرافش نمی تواند تنها به صورت بداهه باشد باید کودک آموزش ببینید و این آموزش به کشف خلاقیت در وی کمک خواهد کرد اینکه چه آموزشی ببیند و این آموزش در کجا و توسط چه کسانی به وی داده شود امر مهمی است، سیستم آموزش ما کمتر برای پرورش استعداد های هنری کودکان برنامه ریزی کرده است؛ در برنامه های درسی آموزشی تنها یک  ساعت در هفته  به زنگ هنر اختصاص داده شده است و این ساعت را هم مربیانی پر می کنند که در هنر تخصصصی ندارند و شاید معلم درس دیگری باشند که در ساعت بیکاری به کلاس هنر می آید آیا در این وضعیت کودک می تواند آموزش لازم را ببیند و مهارت هایی را یاد بگیرد؟ خیر فارغ از نظام رسمی اموزشی کلاس های هنری وضعیت متفاوتی دارند بسته به دسترسی مالی خانواده ها و سطح اقتصادی آنها کودکان خود را در کنار آموزش های رسمی که در مدارس می بینند به کلاس های هنری می فرستند که همین کلاس ها درسرنوشت هنری آنها و کشف استعدادهایشان تاثیر دارند البته نباید این را از نظر دور داشت که در مدارس غیر انتفاعی به هنر بیش از آنچه در مدارس دولتی است توجه می شود؛آموزش هنر به کودکان و کشف خلاقیت آنها را با «هادی شعبانی» هنرمندی که به آموزش هنر به کودکان مشغول است به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

با توجه به اینکه در کشورهای غربی ابزار را به کودک می دهند و کودک شروع به طراحی یا... می کند در حالیکه در کشورهایی مثل چین ساختار به گونه ای است که معلم دست کودک را می گیرد و آموزش می دهد؛ سیستم آموزش هنر به کودکان در کشور چگونه است؟

 آموزشی هنر به کودکان در کشور در مسیر رو به رشدی پیش می رود؛ امروزه بر خلاف گذشته کلیه موسسات آموزشی مربوط به کودکان تحت نظارت مراجع قانونی از قبیل سازمان بهزیستی است و هر موسسه آموزشی موظف است از اساتید و کادری بهره گیرد که شرایط لازم از قبیل رشته تحصیلی و تجربه در زمینه مورد نظر را داشته باشند؛عموما هر آموزگار با تجربه ای ضمن توجه به اصول آموزشی و روانشناختی مربوط به آموزش هنر به کودکان، طی سالها به شیوه ی شخصی خود دست می یابد و در کنار اصول اصلی آموزشی از تجربیات شخصی خود نیز بهره می گیرد. هر دسته از کودکان با توجه به شرایط جسمی، روانی و فرهنگی نیاز های آموزشی متفاوتی دارند که آموزگاران با تجربه ابتدا این نیاز ها را ارزیابی می کنند و سپس محتوا و شیوه ی آموزشی مناسب هر گروه را به انها ارایه می کنند.

 

 آیا نظام آموزشی ما می تواند منجر به خلاقیت هنری در کودکان شود؟

بله البته؛ نمونه های بسیاری از کودکان توانمند و نخبه در رشته های هنری در کشور وجود دارد که نشانگر این است که چنانچه کودکان در رشته های هنری از وجود اساتید مجرب و توانا بهره گیرند به موفقیت های قابل توجهی دست خواهد یافت.

 

در اموزش بویژه هنر نقاشی در کودکان پرسپکتیو مسئله مهمی است،آیا باید به کودک پرسپکتیو یاد داد یا نه؟

پاسخ به این سوال با توجه به رویکرد هر استاد هنر می تواند متفاوت باشد؛برخی از اساتید اعتقاد به آموزش اصول بنیادین سواد بصری و قواعد دارند درحالی که دسته ای دیگر از اساتید کودکان را در جهت علایق و استعداد و توانمندی های خود در هنرهای تجسمی هدایت و همراهی می کنند؛هر دوی این شیوه چنانچه در جای صحیح مورد استفاده قرار گیرند می توانند نتایج خوبی به همراه داشته باشند.در این کلاس ها آثار هنری می توانند با زبان و ادبیات کودکانه مورد نقد، برسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند تا کودک ظمن بکارگیری از شیوه های بدوی و خلاقه خویش با مبانی سواد بصری نیز آشنا شود.

 

آشنایی کودکان با محیط های هنری چقدر می تواند در پرورش هنری آنها تاثیر گذار باشد؟

بسیار اهمیت دارد؛ آشنایی با تاریخ هنرها، شناختن هنرمندان بزرگ و تاثیرگذار تاریخ هنر و آشنایی با آثار آنها در جهت رشد خلاقیت هنری کودکان اثر گذار است. بردن کودکان به نمایشگاه های هنری، موزه ها و نمایش مستند های آموزشی در این باره بسیار میتواند راه گشا باشد.

 

آیا بردن کودکان به گالری های هنری می تواند در  نگاه کودکان به زندگی و هنر تاثیر گذار باشد؟

در بسیاری از کشور ها به منظور مطالعه سبک های هنری برخی از آثار نقاشی هنرمندان بزرگ کپی برداری می شوند تا سبک های هنری و شیوه های شخصی هنرمندان اثر گذار تاریخ هنر به درستی درک و آموخته شوند. آشنایی کودکان با هنر متعالی و پرمعنا و با کیفیت نیز می تواند تاثرات بسیار مثبتی در شکل گیری نگرش آنها نسبت به زندگی داشته باشد.

 

آیا منعی برای بردن کودکان به گالری ها وجود دارد، اگر مواردی هست ذکر کنید ؟

عموما منعی برای حضور کودکان به گالری ها وجود ندارد اما والدین و مربیان آنها بهتر است پیش از بردن آنها به گالری ها و فضاهای هنری از پیش آن فضا و محتوای آثار هنری را مورد ارزیابی قرار دهند، چرا که کودکان کنجکاو و تاثیر پذیرند از محیط و محتوای پیرامون خود  و چنانچه کودکان در هنگام مشاهده هر اثر هنری پرسشی مطرح کردند، بهتر است از قبل درباره آن اطلاعات و مطالعه ای داشته باشیم تا آنها را به درستی راهنمایی کنیم تا ضمن لذت از تماشای آثار هنری در مسیر صحیحی در جهت آموزش هنر هدایت شوند.

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

پروفسور آساطوریان:

کردشناسی در ایران سیاست زده است/ ایران زدایی تزریق شده به اقوام به ضرر آن هاست

آساطوریان با بیان اینکه هویت های کاذب در برخی گروه های قومی محلی در حال جای گیری است، گفت: ایران زدایی تزریق شده در برخی اقوام به ضرر خود آن اقوام است.

اخبار برگزیده شبستان