خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

الخميس ٢٠ ذو الحجّة ١٤٤٠

Thursday, August 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۸/۵/۱ - ۰۸:۳۹ شناسه خبر : ۸۱۳۱۷۴
یک ایران شناس:
دانش کشورمان در مطالعات قومی جوان است
هوشمند گفت: مطالعات کردشناسی از ابتدای تولدش در بسیاری از مراکز دنیا به عنوان نگاه دانش بنیان و همچنین از نظر مطالعات ایدئولوژیک مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «احسان هوشمند» عصر دیروز دوشنبه 31 تیر در نشست نقد و بررسی کتاب «کردها و خاستگاه آنها: روش شناسی مطالعات کردی »که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: جامعه ایران به پروفسور آساطوریان وام دار است چون ایشان زحمات زیادی در حوزه ایران شناسی کشیدند. کتاب کردها و خاستگاه آنها بسیار اثری با اهمیت و بر اساس مبنای نظری و نگاه پروفسور آساطوریان در ارتباط با ایران مورد توجه قرار گرفت. دانش ایران شناسی در بسیاری از دانشگاه های دنیا مورد توجه قرار می گیرد. از منظر استاد آساطوریان ایران یک ساخت طبیعی است که سه هزار قبل شکل گرفته است.

 

این ایران شناس و پژوهشگر مطالعات قومی تصریح کرد: مطالعات کردشناسی از ابتدای تولدش در بسیاری از مراکز دنیا به عنوان نگاه دانش بنیان و همچنین از منظر ملاحظات ایدئولوژیک مورد مطالعه قرار گرفته است. دانش ما در مطالعات قومی جوان است. تفاوت پروفسور آساطوریان با سایر کردشناسان در این است که ایشان افزون بر دانش ایران شناسی با امهات مکتوب ایران شناسی آشنا هستند.

 

وی با بیان اینکه رویکرد سیاسی و ایدئولوژیک بر مطالعات کردشناسی حاکم شده است، عنوان کرد: پروفسور آساطوریان اهل سفر و میدان هستند و این ویژگی نیز آنها را از بسیاری از کردشناسان متمایز می کند. در رابطه با ایران، قومیت یک اصطلاح شرقی است. قومیت به مفهوم عام در کشور ما وجود ندارد. همان طور که پروفسور آساطوریان نیز معتقد هستند در ایران تنوع قومی وجود ندارد بلکه با گوناگونی زبانی و گویشی مواجه هستیم. قومیت بر چند اصل بنیادی اعم از گستره جغرافیایی، زبان مشترک، فرهنگ مشترک و خود آگاهی هویت قومی حاکم است. اگر بخواهیم از اصطلاحات مارکسیستی استفاده کنیم باید بگوییم خاستگاه سرزمین و فرهنگ جنبه زیربنایی و هویت جنبه روبنایی دارد.

 

این جامعه شناس و نویسنده خاطرنشان کرد: پروفسور آساطوریان تلاش کردند که بگویند در جامعه ایران قومیت به آن معنا وجود ندارد. ایشان می گویند قبل از اسلام دو قوم مادها و پارس ها را داشتیم و همچنین معتقدند در کشور ایران سخن گفتن از قوم فارسی نادرست است. زبان فارسی زبان هیچ یک از اقوام و خرده فرهنگ های ایرانی نیست. زبان مردم تهران در 150 سال پیش راجی بوده است. فارسی زبان فرا قومی است. متاسفانه گرایش های ضد ایرانی رواج یافته است.

 

هوشمند با اشاره به اینکه پروفسور آساطوریان یکی از مهمترین و منحصر به فرد ترین دانشمند کردشناسی امروز در دنیا است، بیان کرد: حوزه مطالعات کردشناسی به قول پروفسور آساطوریان یکی از سیاست زده ترین مطالعات ایران شناسی است. در این فضای سیاست زده دشوار است پژوهشی نوشتن و آگاهانه بر نکات تاریخی دست گذاشتن. پروفسور آساطوریان بر نکته ای دست گذاشتند که از نگاه کردشناسان مغفول مانده بود. جامعه کرد به لحاظ زبان جامعه پراکنده ای است. از سایر مطالعات پروفسور آساطوریان نیز نباید غافل شد. 

 

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رییس هیئت مدیره صنف انیمیشن:

مدارس خصوصی انیمیشن در غیاب دانشگاه ها فعالانه تر عمل کنند

سحر خیز گفت: زمان آن رسیده است که انیمیشن در کشور ما همانند سایر کشورها در بخش های مختلف مطرح شود و فقط محدود به کارگردانی نباشد.

اخبار برگزیده شبستان