خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

الخميس ١٩ المحرّم ١٤٤١

Thursday, September 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۸/۵/۱۳ - ۱۵:۱۴ شناسه خبر : ۸۱۷۷۱۵

سند ۲۰۳۰ تنها آموزش و پرورش نیست
پیغامی گفت: سند ۲۰۳۰ تنها مربوط به آموزش و پرورش نیست، ۱۷ بند دارد که در قالب بخشنامه ها و دستورالعمل ها اجرا می شود.


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری شبستان، «عادل پیغامی» در بزم اندیشه کالبدشناسی سند ۲۰۳۰ که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، گفت: در فضای بین المللی در بین کشورهای دنیا از ۴۰۰ سال گذشته مقوله حکمرانی جهانی مطرح شد‌. اگر بخواهیم کل دنیا را در یک حکمرانی جهانی جمع کنیم یک مقوله جدید است.


این استاد دانشگاه افزود: حکمرانی جهانی ابتدا نظامی و سخت افزارانه بود. به تدریج کشورها مستقل شدند. چینش و توزیع قدرت تغییر کرد. جنگ های اول و دوم شکل گرفت. پس از جنگ جهانی دوم استعمار سخت افزاری هزینه بر بود و معنا نداشت و آن تبدیل به استعمار نوین شد.


وی ادامه داد: به دلیل غرب زدگی‌ اسناد را می گیریم ترجمه می کنیم و با شتاب زدگی بومی می کنیم. ابلاغیات رهبری هم به اول و آخر آن می چسبانیم و به عنوان سند ملی عرضه می کنیم. به تدریج متوجه می شویم که راهکارهای سند های بین المللی تفاوت هایی با بوم و فرهنگ ما دارد.


این استاد دانشگاه ادامه داد: فهرستی از قوانین سند های بین المللی در قالب بخشنامه و دستوالعمل ها در کشور اجرا می شود. این ۱۷ بند سند ۲۰۳۰ در کشور کنتور می اندازد. مسئولین هم از دو دولت قبلی تاکنون به کنوانسیون های بین المللی گزارش ها را ارایه می دهند که یکی از این مسیر ها تیز بود و فریاد بالاترین مقام کشوری را در آورد.


وی ادامه داد: یکی از این ها مسیر تیز بود و به شکل تیزی از سوی معاون اول رئیس جم ابلاغ شد و مقدمانی باید فراهم می شد که نشد و بالاترین مقام معظم رهبری هم انتقاد کردند. چون ما خود سند تحول بنیادین داشتیم و این سند خوب اجرا و ابلاغ نشد و اعتبارات داده شده هم پس گرفته می شد.


پیغامی بیان کرد: آموزش و پرورش معرف سند ۲۰۳۰ کشور شد. در حالی که ۱۷ بند داریم و تنها یک بند آن مربوط به آموزش و پرورش است.


وی با اشاره به بند عدالت جنسی که در سند ۲۰۳۰ آمده است گفت: ما مشکلات عدالت جنسیتی در کشور داریم باید برای آن کار شود. شاخص های عدالت جنسیتی را دولت ابلاغ کرد چه کسی این شاخص ها را احراز کرد؟ بنده رساله دکتری در این مورد دارم و در دانشگاه الزهرا تحقیقات مختلفی انجام گرفته از هیچ کدام از ما مشورت نگرفتند. به همین دلیل بعد درون زا علمی نداشت. اینکه چشم بسته اسناد را بگیریم و ترجمه کنیم، ‌قابل قبول نیست.


این کارشناس آموزشی گفت: سند ۲۰۳۰ دارای ۱۷ محور است و همه آن آموزش و پرورش نیست اما سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش با ۱۷ بند سروکار دارد. کارشناسان باید این ۱۷ محور را بخوانند.


وی بیان کرد: این ۱۷ محور متاسفانه به برنامه های ملی تبدیل شده است. در سازمان پژوهش از این ۱۷ بند بی خبریم که در کتب درس چگونه بگنجانیم. چگونه به بچه ها سواد تعاملات جهانی بدهیم؟ در کدام از یک کتب درسی تعاملات جهانی آمده است. مسئولین متوجه نیستند در اقیانوس پرتلاطم جهانی چگونه برخورد کنند و چگونه ارزش ها حفظ کنند چون در کتب درسی تعاملات جهانی را نیاموخته اند.


وی با تاکید بر اینکه باید جنس فرهنگی پیشرو باشد، گفت: باید بدانند کجای سند ۲۰۳۰ درست و نادرست است. چندین سال پیش گفتم پژوهشگاه را نباید با سازمان ادغام کرد قلب نباید بامغز ادغام کرد. پژوهشگاه مغز متفکر است.

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری:

مساجد دانشگاه ها مرکز محوری فعالیت های دینی است

حجت الاسلام رستمی گفت: امروزه مساجد دانشگاه ها علاوه بر نقشی که در فضای دانشگاهی دارند، به عنوان مرکز محوری فعالیت های دینی در شهرها به شمار می آیند.

اخبار برگزیده شبستان