خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸

الأحد ٢٣ ذو الحجّة ١٤٤٠

Sunday, August 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - غدیر زمان :   ۱۳۹۸/۵/۲۳ - ۱۰:۳۷ شناسه خبر : ۸۲۰۶۷۸
مجری-کارشناس برنامه‌های مذهبی رسانه ملی:
صرف جشن و مولودی‌خوانی فرهنگ غدیر را ترویج نمی‌کند/ پرداخت رسانه به غدیر محصور در ایام خاص نباشد
ملکی با اشاره به اهمیت طرح واقعه غدیر در ایام مختلف سال در رسانه ملی، گفت: نباید این واقعه را محدود به زمان خاصی در سطح صدا وسیما کنیم بلکه باید در قالب‌های متنوع آن را عرضه و در جامعه تبدیل به گفتمان غالب کنیم.

«ندا ملکی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، در مورد اهمیت تبیین ابعاد مختلف واقعه غدیر در رسانه ملی، اظهار کرد: اساسا تببین غدیر یک وظیفه همگانی برای نهادهای فرهنگی است بنابراین این مساله باید به لحاظ تاریخی، سیاسی و اجتماعی بررسی شود، اما طرح آن در رسانه‌ متفاوت از سایر ارگان‌ها است.

 

مجری-کارشناس برنامه‌های مذهبی شبکه چهار سیما ادامه داد: می‌دانیم که این وسیله انتقالِ پیام، وقتی رسانه باشد، ویژگی‌های متفاوتی از سایر ابزار تبلیغ دین دارد به این معنا که  رسانه بسیار دایره مخاطب خود را گسترده می‌داند در نتیجه شبکه‌های متعددی داشته و پیام را بر اساس مخاطبان خود که از طیف‌های مختلفی هستند، شکل می‌دهد.

 

وی تصریح کرد: با این مقدمه فکر می‌کنم در سال‌های اخیر با توجه به تنوع و گوناگونی که در برنامه‌های اجتماعی، سیاسی و حتی خانواده محور داشته‌ایم، در مقابل به تناسب آن برنامه‌های مذهبی ما نتوانسته‌ند آن تنوع و جذابیت را در شکل و ساختار و حتی محتوا برای مخاطب ایجاد کنند.

 

ملکی تصریح کرد: این تحلیل من است که حدود ۱۷سال می‌شود در برنامه‌های مذهبی سازمان صدا و سیما حضور دارم؛ اما بخش دیگر از رسانه که بخش کلان‌تر آن به حساب می‌آید باید به محتوا توجه مضاعفی داشته باشد، اگر در مناسبت‌هایی نظیر غدیر صرفا به مولودی خوانی و شورآفرینی توجه کنیم، طبیعتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مفاهیم آن در جامعه گسترانیده شود.

 

وی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد سایر برنامه‌هایی که در سازمان تولید می‌شود چه در قالب مستند، چه در قالب کار نمایشی که پر بیننده‌ترین کار در رسانه ملی محسوب می‌شود باید بدون اینکه مخاطب متوجه شود مفاهیم را منتقل کرده و تِم را بر اساس غدیر طراحی کنند.

 

ملکی تاکید کرد: غدیر به نوعی شناسنامه هویتی شیعه است، درست است که اکنون وحدت جهان اسلام اصل و ملاک است اما متاسفانه مشکلاتی که در دنیای اسلام وجود دارد از جمله ظهور داعش به ما این مساله را گوشزد می‌کند که باید از طرح سطحی مسایل دینی جلوگیری کنیم.

 

وی افزود: با این وجود می توانیم به خود موضوع ولایت و امامت و رهبری جامعه بپردازیم نَه به عنوان اینکه مثلا حکومت اسلامی در برهه‌ای از وجود مقدس علی بن ابی طالب(ع) که در دوره خود و همه اعصار بهترین مردم بود و دیگر مانند او نیست، صحبت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز وظیفه ما این است که به عنوان یک تئوری و نظریه از شیوه حکومت اسلامی امیرالمومنین امام علی(ع) در رسانه یاد کنیم، تصریح کرد: اکنون رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران، باید مُبَلغ سبک زندگی باشد که این سبک زندگی به تمام معنا بیان کننده هویت شیعه است. اکنون آن مکتب و آن تفکر است که مورد اقبال واقع می‌شود. امروز کسی در عرصه رسانه برنده است که حرف برای گفتن داشته باشد و پیام غدیر این ویژگی را دارد چون حرف برای گفتن دارد.

 

مجری برنامه‌های مذهبی صدا و سیما ابراز کرد: اینجاست که اگر رسانه به درستی وارد میدان شود، آن مکتب پویای تشیع خود را نشان می‌دهد و اگر ما بتوانیم اینگونه در مورد غدیر و مکتب تشیع و وجود مقدس امیرمومنان(ع) صحبت کنیم پرچم‌دار شیعه خواهیم بود.

 

وی تاکید کرد: معتقدم تبیین واقعه غدیر در فضای رسانه نباید صرفا اختصاص به پروسه زمانی قربان تا غدیر داشته باشد بلکه باید در طول سال مطرح و مشارکت های مردمی هم جذب شود. از هر کس به تناسب توانش باید در این مورد حتی کمک محتوایی بگیریم تا کار متفاوتی ارایه شود.

 

ملکی ادامه داد: رسانه باید به گونه ای رفتار کند که مردم با واقعه غدیر بیش از پیش آشنا شوند، نخست آن را تبدیل به گفتمان و تبیین کند که جامعه شیعی امانت دار و راستگو است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی این رویکرد به وسیله رسانه ملی در کشور رایج شود و مردم به آن عمل کنند، یعنی عملا هر کسی می گوید این سبک زندگی مولای من است که به او اقتدا کرده ام. رفتار صحیح است که که نشان می‌دهد پیرو کدام مکتب هستیم و پیرو مکتب علی(ع) بودن یعنی در مسیر منش و اخلاق او گام برداشتن. وظیفه رسانه ملی تبیین و نمایش این سبک زندگی برای مردم در قالب های متنوع است.

 

پایان پیام/248
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

روایت زنانه از انتظار//۳

«رجعت»؛ پاداش عشق به حضرت زهرا(س) و دفاع از ولایت مولا(ع)

یک کارشناس مهدوی با روایت زندگی «امّ اَیمَن» به‌عنوان یکی از بانوان رجعت‌کننده، گفت: شاخصه مهم زندگی او، محبت فراوان نسبت به اهل بیت(ع) است؛ وی به‌نوعی برای حضرت زهرا(س) مادری کرد و بنابر وصیت ایشان در تشییع و تدفین مخفیانه حضرت(س) حضور داشت.

اخبار برگزیده شبستان