خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٥ صفر ١٤٤١

Tuesday, October 15, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۸/۵/۲۷ - ۰۹:۵۵ شناسه خبر : ۸۲۱۹۰۳
با نگاهی به فیلم تازه صف اکران
مخاطب سینما در «هزارتو»
فیلم سینمایی «هزارتو» پس از آن که از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند و به جای آن در فجر جهانی رونمایی شد، حالا در انتظار اکران عمومی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : صف فیلم های در انتظار اکران سینمای ایران در روزهای گذشته میزبان فیلم هایی تازه شده است.

 

«هزار تو» یکی از این فیلم هاست که پیش از این با نام «لابیرنت» شناخته می شد. هزارتو اولین فیلم بلند سینمایی «امیرحسین ترابی» به حساب می آید که در سال 96 ساخته شد و از حضور بازیگرانی چون شهاب حسینی، ساره بیات، غزاله نظر، فریبا جدی‌کار و علیرضا ثانی‌فر بهره برد. «پژمان جمشیدی» هم که پای ثابت بسیاری از فیلم های سینمایی سال های اخیر است در این فیلم بازی کرده است.

 

هزار تو یا همان لابیرنت که می خواست سال گذشته در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاضر شود، از سوی هیئت انتخاب بخش نگاه نو جشنواره رد شد، تصمیمی که در آن زمان با انتقاداتی روبرو شد. این که فیلم نسبت به سایر آثار منتخب این بخش از کیفیت و قابلیت های بالاتری برخوردار است اما مورد بی مهری قرار گرفته است.

 

به هرروی «هزار تو» از رقابت در بخش ملی فجر بازماند تا امسال اجازه حضور در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را بیابد و با اکران در پردیس چهارسو مورد توجه قرار گیرد.

 

امیرحسین ترابی با آن که «هزار تو» نخستین ساخته بلند اوست، در سال های گذشته برای اهالی سینما و مخصوصا فعالان تبلیغات سینمایی نامی آشناست. به نظر می رسد تجربه ای اندوخته او از ساخت آثار تبلیغاتی و کوتاه دارد، به مخاطب شناسی اش کمک شایانی کرده است؛ به طوری که فیلمساز توانسته اثری پرتعلیق و درگیرکننده بسازد. توضیح این که پس از آن که اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» به اسکار رسید،‌سینمای ایران شاهد موجی از فیلم نامه نویسی و فیلم سازی متاثر از آثار او شد. 

 

توضیح این که پس از آن که اصغر فرهادی با جدایی نادر از سیمین به اسکار رسید،‌ سینمای ایران شاهد موجی از فیلم نامه نویسی و فیلم سازی متاثر از آثار او شد. اگر زمانی موفقیت کیارستمی در جشنواره های خارجی محملی برای دنباله روی از سبک و سیاق فیلمسازی او می شد، حالا نوبت فرهادی بود که مورد تعقیب قرار گیرد. به طور مثال ایده «پایان باز» فیلم های فرهادی بسیار مورد استفاده هنرمندان جوان قرار گرفت و به نوعی مد در فیلمسازی تبدیل شد، حال آن که پایان باز نمودی از منظومه فکری اصغر فرهادی به عنوان یک کارگردان مولف است که در فیلمنامه های او ظاهر می شود. در واقع این گونه نیست که فرهادی تصمیم گرفته  به عنوان یک شاخصه صوری از آن در پایان فیلم هایش بهره ببرد. چنان که خود او در نشست خبری پس از نمایش «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که چگونه فیلمنامه می نویسید، گفت فیلمنامه نویسی برای من مثل رانندگی است. چنان درونی شده است که با هدایت خودآگاهانه من به پیش نمی رود.

 

درباره کیارستمی هم وضع به همین شکل است. آن چه در سینمای تجربه گرای «عباس کیارستمی» نمود پیدا می کند محصول سلوک این هنرمند است. همان چیزی که در عکس های او یا روایت هایش از سروده های شاعران کهن به خوبی دیده می شود. آن چه کیارستمی می سازد جهان بینی اوست که در سینما به تصویر کشیده می شود. دست یابی به زاویه دید کیارستمی، کیارستمی بودن است که امکان پذیر نیست. سینمای ایران مملو از آثاری است که سوار بر موج هایی زودگذر ساخته شده و پس از چند صباحی به فراموشی سپرده شده اند. در این میان اما هنرمندانی موفق بوده اند که توانسته اند کاراکتر منحصر به فرد خود را در آثارشان نمایان کنند.

 

 فیلمنامه «هزارتو» شاید رنگ و بویی از آثار نگرش سینمایی فرهادی با خود داشته باشد اما باید اذعان داشت که کارگردان توانسته فیلم خود را بسازد.

 

نکته جالب توجه دیگر درباره «هزار تو»، حضور موثر «شهاب حسینی» است. بازیگری که در سال های اخیر به طور جدی و هدفمند در آثار کارگردان های جوان و مستعد حضور یافته است. فیلم «برادرم خسرو» نمونه موفق این همکاری است که در سال 94 ساخته شد و با استقبال خوب منتقدان و مردم روبرو شد. حسینی حالا با حضور در فیلم ترابی، علاوه بر آن که در نقشی متفاوت ظاهر شده و درخشیده، به فیلم هم اعتباری دوچندان بخشیده است.

 

نکته جالب این که شهاب حسینی سال گذشته در فیلم یک کارگردان فیلم اولی دیگر هم حاضر شد که از قضا آن هم از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند. «نبات» به نویسندگی و کارگردانی پگاه ارضی در کنار «هزار تو»، بهار امسال در فجر جهانی رونمایی شد.

 

«هزار تو» در ظاهر داستان کودکی است که گم شده است اما هر چه فیلم جلوتر می رود، مخاطب با خانواده و نزدیکان کودک بیشتر آشنا می شود. اما محصول این آشنایی نوعی پیچیدگی بیشتر در مسیر فیلم است.

 

ساخته ترابی با آن که ساختاری شبیه به فیلم های اصغر فرهادی دارد اما توانسته خود را از فروافتادن در کپی کاری از آن ساختار نجات دهد تا با اثری قابل تامل از این کارگردان جوان سینمای ایران روبرو باشیم.

 

گفتنی است «هزار تو» به نویسندگی طلا معتضدی و تهیه کنندگی سپهر یوسفی با لحاظ درجه بندی سنی +12 در سینماها اکران خواهد شد.

پایان پیام/14

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگاهی به فیلمسازی محمدحسین مهدویان

«رد خون»؛ تلاش برای رهایی از پیله تنیده بر خود

محمدحسین مهدویان که از کارگردانی «آخرین روزهای زمستان» تا «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به امضای شخصی خود در سینما رسیده حالا می کوشد از این پیله تنیده بر خود رهایی یابد.

اخبار برگزیده شبستان