خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸

الأربعاء ١٦ صفر ١٤٤١

Wednesday, October 16, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۸/۶/۲۶ - ۱۱:۱۸ شناسه خبر : ۸۳۲۷۹۶
شبستان بررسی کرد:
ماجرای مدرسه به گِل نشسته روستای «چم مهر» چیست؟ / آیا چم‌مهر صاحب مدرسه می‌شود
دانش آموزان روستای سیل زده «چم مهر»، از رئیس‌جمهور می‌خواهند زنگ اول مهر را در مدرسه به گِل نشسته آن ها بنوازد. آیا وعده های ساخت مدارس سیل زده آموزش و پرورش تو خالی است؟

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، معصومه بدخشان: فیلمی در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر است که بازتاب زیادی هم در رسانه های داخلی و خارجی داشته است. فیلمی که در آن  دانش آموزان روستای سیل زده «چم مهر»، از رئیس‌جمهور می‌خواهند زنگ اول مهر را در مدرسه آن‌ها به صدا دربیاورد. آن ها که فیلم را در مدارس تخریب شده گرفته اند، مدعی هستند پس از گذشت شش ماه از سیل و یک هفته مانده به بازگشایی مدارس خبری از ساخت مدرسه نیست.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش و خیرین مدرسه ساز نیز از ساخت و تکمیل مدارس در مناطق سیل زده خبر می دهند.

ماجرا چیست؟ آیا وعده های آموزش و پرورش تو خالی است که دانش آموزان اینگونه بی تاب به دنبال حضور رئیس جمهور برای نواختن زنگ شروع سال تحصیلی در مدرسه‌ی به گِل نشسته‌شان هستند.

 

در سیل لرستان به گفته «رضا زینی وند» مدیرکل آموزش وپرورش این استان تعداد 115 مدرسه از بین رفته است و تعداد 333 مدرسه نیاز به تعمیرات اساسی دارند و همچنین 179 مدرسه  نیز درجریان سیلاب تجهیزات خود را از دست داده اند.

حدود شش ماه از سیل لرستان گذشته است و «محمد رضا حیدری» مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان می گوید: 21 پروژه آموزشی و 2 پروژه ورزشی- تربیتی با زیربنای 11 هزار و 723 متر مربع در قالب 77 کلاس درس تا مهرماه 1398 تحویل آموزش و پرورش داده می شود. همچنین در هفته دولت، پنج پروژه آموزشی با زیر بنای یک هزار و 66 متر مربع در قالب 16 کلاس درس افتتاح شد و تا پایان امسال هم 66 پروژه آموزشی، ورزشی و تربیتی با زیر بنای 2 هزار و 843 متر مربع در قالب 20 کلاس درس به بهره برداری خواهد رسید. همچنین تا دهه فجر هم تعداد 9 پروژه آموزشی، تعداد پنج پروژه ورزشی و تربیتی با زیر بنای16 هزار و 955 متر مربع در قالب 29 کلاس درس احداث می شود.

 گلایه های دانش آموزان پل دختری و گفته های مدیر کل نوسازی بهانه ای می شود تا به سراغ «مهراله رخشانی مهر» رئیس سازمان نوسازی مدارس برویم تا دغدغه های این دانش آموزان را به گوش معاون وزیر برسانیم و پاسخ این پرسش را هم جویا شویم که از این تعداد پروژه های آموزشی سهم دانش آموزان «چمه مهر» کجا دیده شده است؟

مدرسه در مسیر سیل نمی سازیم

رخشانی مهر می‌گوید: هنگامی که در مناطق سیل زده کار را شروع کردیم، جانمایی برای ما در اولویت بود. نمی خواهیم مدرسه ای را در جایی بسازیم که اگر دوباره سیلی آمد، دوباره مدرسه تخریب شود و امنیت دانش آموزان به خطر افتد. چون هنگامی که سیل آمد، برخی از مدارسِ تخریب شده در مسیر رودخانه ساخته شده بودند.

او بیان می کند: به همین دلیل تصمیم گرفته شد، مدارسی که در مسیر سیل قرار دارند را جا به جا کنیم تا در محل امنی ساخته شوند. در پل دختر دو مدرسه و در معمولان دو مدرسه در مسیر رودخانه و سیل قرار داشته و تخریب شدند که یکی از این مدارس که در مسیر رودخانه بوده، متعلق به روستای «چم‌مهر» است. ساخت این مدارس را در محل امن تری آغاز کردیم و تا 10 مهرماه تحویل دانش آموزان می دهیم. به همین دلیل در روستای چمر مهر هم مدرسه ای ساخته نمی شود و دانش آموزان به مدرسه نوساز دیگری منتقل می شوند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه می دهد: رسالت سازمان نوسازی تعمیر و نوسازی مدارس است و به این رسالت هم پایبند هستیم. در پل دختر در عرض 45 روز یک مدرسه 12 کلاسه ساخته شده است. همکارانمان در استان تلاش های شبانه روزی کرده و می کنند که دانش آموزان در مهرماه در مدارس مستقر شوند.

رخشانی مهر تصریح کرد: همچنین دانش آموزان آموزشگاه متوسطه دوم شهدای روستای سیل‌زده «بابازید» هم گلایه هایی از عدم ساخت مدرسه داشتند که باید بگوییم؛ اداره کل آموزش و پرورش استان باید به ما اعلام می‌کرد که چه مدرسه ای و کجا ساخته شود. آن ها اعلام کردند که مدرسه روستای «بابازید» هم در مسیر رودخانه است و تعداد دانش آموزان از استانداردها پایینتر است، بنابراین مدرسه در محلی دیگر ساخته شد و سرویس نیز برای دانش آموزان فراهم شده است.

معاون وزیر آموزش وپرورش بیان می کند: براساس زیر نظام فضا و تجهیزات، ملزم به جمع آوری مداس کوچک شده ایم و در مجتمع های آموزشی تجمیع شده است.  به همین دلیل ممکن است خانواده ها نسبت به مسافت و ایاب و اذهاب فرزندانشان احساس نگرانی و گلایه کنند. شخصا هم معتقد هستم حق با دانش آموز است باید مدرسه در نزدیکی خانه هایشان باشد، هرچند ممکن است تا پنج و 10 سال دیگر مدرسه خالی از دانش آموز شود اما اینگونه عدالت آموزشی برقرار می شود. شاید این نظر شخصی را کارشناسان قبول نداشته باشند. به هر حال تصمیم جانمایی مدارس  با اداره کل استان است که بر اساس شاخص ها اتخاذ شده است.

به هر روی، پروژه های آموزشی زیادی در مناطق سیل زده و زلزله زده افتتاح شده است.  تلاش های و هزینه های زیادی برای ساخت و نوسازی مدارس سیل زده در این شش ماه اخیر شده است و نمی توان نادیده گرفت. کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس باقی مانده است که ضرورت دارد دانش آموزان با امنیت خاطر سال تحصیلی جدید را آغاز کنند. عمده نگرانی خانواده ها به دلیل ایاب اذهاب است. نیک است مسئولان وزارت آموزش وپرورش و خیرین برای سرویس ایاب و اذهاب دانش آموزان تدابیر ویژه ای بیندیشند.

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

روان شناس:

درک سطحی از دین بزرگترین خطری که خانواده را تهدید می کند

محمدی گفت: محتوازدایی و درک سطحی از دین از دین بزرگترین خطری است که خانواده را به نابودی کشانده ، چون محتوازدایی موجب هویت زدایی، تمدن زدایی و در نهایت خانواده زدایی می شود.

اخبار برگزیده شبستان