خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹

الأربعاء ٩ ربيع الثاني ١٤٤٢

Wednesday, November 25, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : خراسان رضوی - زمان :   ۱۳۹۸/۸/۴ - ۰۲:۴۹ شناسه خبر : ۸۴۶۷۲۳
سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد:
باید آرامش روانی میهمانان حریم رضوی را فراهم کنیم
مصحفی گفت: سالانه قریب به ۳۰ میلیون زائر داریم که از زوایای مختلف برای شهر برکت دارند و همه این موارد تنها با وجود مطهر امام رضا(ع) امکان‌پذیر است.

«محمدحسن مصحفی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: مشارکت مردم ویژگی مهم این کار است و اساس این کار باید مردمی باشد، زیبایی این کار به این است که شهروندان مهمان‌نواز زائران حریم رضوی، به صورت قلبی علاقه دارند و به زائر امام رضا (ع) خدمت می‌کنند این قسمت، زیباترین قسمت این اتفاق است.

 

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه «نهادهای دولتی باید زمینه را فراهم کنند تا این اتفاق رخ دهد و تنها موانع را رفع کنند»، افزود: هر ساله این کار و حرکت و این حسی که در جامعه وجود دارد، عمیق‌تر و جدی‌تر پیش می‌رود، در گذشته چنین حرکت‌ها و کمپین‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، کم‌تر وجود داشت و این حرکت‌ها گام مثبت و روبه‌جلویی است و فضا متفاوت‌تر شده است.

 

مصحفی افزود: بخشی از این کارها متأثر از حرکتی است که در اربعین عراق تجربه کرده‌ایم و آن‌ها مدلی را از پذیرایی از زائر ارائه داده‌اند که بسیار دوست‌داشتنی است. امیدواریم در سال‌های آینده این حرکت ادامه‌دار باشد، حس تعلق شهری جزء اولویت‌های مدیریت شهری است و خدمت به زائر هم می‌تواند در همین امر معنا داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه «سالانه قریب به ۳۰ میلیون زائر داریم که از زوایای مختلف برای شهر برکت دارند و همه این موارد تنها با وجود مطهر امام رضا(ع) امکان‌پذیر است»، افزود: حضور این خیل عظیم مشتاقان امام رضا (ع)، این ضرورت را ایجاد می‌کند که از خود بپرسیم آیا کرامت زائران را آن‌طور که شایسته است، به جا آورده‌ایم و شهروندان میمهمان‌نوازی بوده‌ایم، این سوال برای شهروندانی که در اطراف حرم به زائران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند باید پررنگ‌تر باشد چرا که ذهنیت زائران ما غالباً از حرم و اطراف آن شکل می‌گیرد، به نظرم این مسئله باید وارد ادبیات مسئولان ما شود و تبدیل به دغدغه همه گردد.

 

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد افزود: نباید بگذاریم برخی سودجویی‌ها و بدسلیقگی‌ها، اصل داستان میزبانی از زائران را که توسط آحاد مردم مشهد به صورت خودجوش صورت می‌گیرد تحت شعاع قرار دهد.

 

مصحفی بیان کرد: عده‌ای که خواسته یا ناخواسته باعث رنجش خاطر زائر امام رضا (ع) می‌شوند، چهره شهر و شهروندان مشهدی را مخدوش می‌کنند و باید در ابعاد مختلف حرکت‌هایی را انجام دهیم، زائر امام‌رضا (ع) حرمت دارد و نباید بی‌تفاوت به این موضوع باشیم.

 

وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم، چرا که زائران مهمانان ما هستند و هم‌اینکه در فضای شهر تنفس می‌کنند، ما نسبت‌به این زائران مسئول هستیم و باید آسایش روانی را برای زائر فراهم کنیم.

 

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه «بسیاری از کارهای میزبانی داوطلبانه است»، افزود: امیدواریم تا چند سال آینده این کمپین تبدیل به گفتمانی در شهر شود، باید نگاه مردم و ذهن مردم را در کانال درستی قرار دهیم تا روابط انسان‌ها در این شهر درست‌تر شود، باید دلایل عدم رفتار صادقانه برخی شهروندان را ریشه‌یابی کنیم و با هرکسی به فراخور انگیزه‌هایشان صحبت شود تا مشکلات موجود برطرف شود.

 

مصحفی با بیان اینکه «عمده‌ترین محور، کرامتی است که زائر امام رضا (ع) دارد»، اضافه کرد: این مفهوم کاملًا روشن است و باید جایگاه زائر امام رضا (ع) را ارج نهیم، این عمل کاری اساسی نیاز دارد و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد و مشارکت مردم را نیاز داریم.

 

وی با اشاره به اینکه «تلاش ما در شهرداری این است که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم»، افزود: استقبال از زائر را خود مردم انجام می‌دهند. ما تنها حمایت و پشتیبانی را داریم، ماهیتاً استقبال از زائر، زمانی مطلوب است و معنی دارد که توسط مردم انجام شود و اگر به صورت اداری انجام نشود، آن معنای عمیقش برآورده نخواهد شد.

 

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهدجذب مشارکت مردم و تسهیل مشارکت مردم را عمده‌ترین سیاست معاونت فرهنگی برشمرد و افزود: اقداماتی جدی در این زمینه انجام شده است، آماده‌کردن زمینه برای استقبال از زائران، اسکان‌ها، سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران، از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است، یکی از عمده‌ترین ایستگاه‌های ما در میدان شهدا قرار گرفته و به نظر می‌رسد امسال نسبت‌به سال گذشته تفاوت قابل توجهی داشته باشد.

 

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با‌ بیان اینکه «در راستای تسهیل شرایط برای آمدورفت زائران غیرمشهدی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است»، اضافه کرد: هیئات مذهبی از جمله مشهد و دیگر شهرها آمده‌اند و شاهد صحنه‌های بسیارزیبایی از عزاداری در مشهد خواهیم بود، امیدواریم خدماتی که امسال ارائه می‌شود بیش‌ازپیش نظر زائران را جلب کند.

پایان پیام/483

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس شورای شهر مشهد:

افراد بی خانمان و کارتن ‌خواب معلول شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه است

حیدری با بیان اینکه موضوع افراد بی ‌خانمان و کارتن ‌خواب معلول شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه است، گفت: متاسفانه مهاجرت بی ‌رویه به شهرها، بیکاری و اعتیاد نیز سبب بازتولید آن می ‌شود.

اخبار برگزیده شبستان