خبرگزاری شبستان

جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸

الجمعة ٢٨ جمادى الأولى ١٤٤١

Friday, January 24, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - انتظامی زمان :   ۱۳۹۸/۹/۲۰ - ۱۰:۰۷ شناسه خبر : ۸۶۶۲۶۵
رئیس پلیس راه راهور ناجا:
هدف ناجا در دهه دوم برنامه های خود کاهش تلفات جاده ای از ۱۷ هزار به ۵ هزار نفر است
سردار حسینی با بیان اینکه دهه اول برنامه های ما ( ۸۶ تا ۹۶)در راستای کاهش تلفات جاده ای به پایان رسیده است گفت: هدف ناجا در دهه دوم برنامه های خود، کاهش تلفات جاده ای از ۱۷ هزار به ۵ هزار نفر است.

به گزاش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، طول سالهای اخیر نیروی انتظامی و دستگاه های مربوطه اقدامات خوبی برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای  انجام داده اند ولی با وجود همه این اقدامات کاهش کشته ها چمشگیر نبوده، این مساله می تواند ناشی از کوتاهی و قصور برخی دستگاه های متولی در انجام ماموریت ها و مسئولیت های خود یا مشکلات اعتباری باشد در این خصوص با سردار «تیمور حسینی» رئیس پلیس راه راهور ناجا گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

 

چرا با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز میزان کشته های تصادفات رانندگی بالاست؟

وقتی فرایندها و روند های تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور را بررسی می کنیم، می بینیم در سال 85  تلفات رانندگی 28 هزار نفر بود و قبل از 85 هم هر سال تعدادی به کشته ها افزوده می شد لذا طبق تحلیل روندها با توجه به اینکه هر روز تعداد کاربران و خودروها هم زیاد می شود، اگر قرار بود همان شرایط ادامه پیدا کند، علی القاعده امروز می بایست ما در سال 98 با عددی بالغ بر60  هزار کشته روبرو می شدیم.

 

چه اقداماتی برای کاهش تلفات رانندگی  صورت گرفته است؟

با یک اتفاق خوب و اجماع کلی همه سازمان ها به این نتیجه رسیدند که باید یک اقدام کارساز و اثر بخش در حوزه تصادفات انجام دهند، چون این شرایط زیبنده کشورمان نیست لذا اقداماتی نظیر هوشمند سازی، ارتقاء استانداردها، ایمنی خودروها و اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی شرایطی را فراهم کرد که روند افزایشی تلفات رانندگی سال 85 متوقف و در درسال 86 شاهد کاهش چشمگیر تلفات باشیم به گونه ای که سازمان  بهداشت جهانی هم به دلیل این اقدام موثر ما از ایران به عنوان یک کشور موفق یاد کرد.

 

لذا همه اقداماتی که در یک بازده زمانی 10 ساله ( 86 تا 96 ) در راستای کاهش تلفات رانندگی صورت گرفته، اکنون به نقطه کم اثر خود رسیده و نیاز است که برای دهه دوم، طرح های اثربخش دیگری در دستور کار نیروی انتظامی و دستگاه های متولی قرار بگیرد اگر چه استاندارد ایمنی خورد ها ارتقاء یافته یا وضعیت راهها بهتر شده ولی همه اینها از 100 درصد فقط 30 یا 40 درصد رشد داشته و تا 100 درصد فاصله زیادی داریم بنابراین دستگاه های مربوطه در این حوزه باید بیشتر پای کار بیایند و اقدامات ایجابی، آموزش و فرهنگ سازی را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهند، همین طور برای انسان به عنوان راننده، کابر، موتور سوار و سرنشین باید اقدامات جدی صورت بگیرد تا با مجموع این اقدامات در یک بازده زمانی 10 ساله، تعداد کشته های رانندگی را از 17 هزار نفر به 5 یا 6 هزاز نفر کاهش دهیم.

 

حدود سه هزاز نقطه پرتصادف کشور وجود دارد برای اصلاح آنها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بحث نقاط پر تصادف کشور چند سالی است که هم در دستور کار پلیس و هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل جاده ای قرار گرفته است، هر سال هم نسبت به  اصلاح  و برطرف کردن ایرادات این نقاط اقدامات خوبی صورت می گیرد البته معطوف کردن خودمان به نقاط پر تصادف کار درستی نیست در مجموع باید استانداردهای ایمنی همه راهها را ارتقاء دهیم لذا تاکنون ایرادات بیش از 40 تا 50 درصد راهها  اصلاح شده است.

 

آیا  شما می توانید از ظرفیت خیرین برای اجرای طرح ها و  برنامه های خود استفاده کنید؟

به نظر من کمک گرفتن از خیرین برای این حوزه کار خیلی منطقی نیست،چون این حوزه نیازمند بودجه های کلان و قابل توجه است، مثلا با پولی که یک مدرسه ساخته می شود، شاید نتوان حتی 500 متر راه احداث کرد لذا استفاده از ظرفیت خیرین کمک شایان توجهی به ما نمی کند.

 

نهادینه سازی فرهنگ رانندگی در جامعه برعهده کدام نهادها است؟

31 سازمان به طور مستقیم وغیرمستقیم در حوزه ترافیک مسولیت دارند، نقش تعدادی از این سازمان ها آموزشی بوده و ماموریت هایشان در اقدامات ایجابی تعریف می شود، اگر هم ناجا کاری انجام می دهد بر اساس احساس مسولیتی است که دارد و کم کاری سایر دستگاه های متولی را جبران می کند ولی فرهنگ سازی در ماموریت های ناجا تعریف نشده است.

 

مهمترین عامل تصادفات چیست؟

در وحله اول مدیریت سرعت، مهمترین عامل تصادفات است بعد از آن خستگی و خواب الودگی، استفاده از مبایل در حین رانندگی و عدم رعایت فاصله طولی از عوامل مهم تصادفات جاده ای محسوب می شوند،میزان تلفات تصادفات جاده‌ای در ۶ ماه اول سال ۹۸، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹ نفر کاهش داشته است؛ استان‌های مرکزی، اردیبل، شرق استان تهران، مازندران و زنجان بیشترین افزایش تصادفات را در خلال طرح زمستانه داشتند،بحرانی‌ترین زمان تصادف نیز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ بوده است. ۷۹ درصد تصادفات مربوط به وسایل نقلیه سواری، ۸۶ درصد تصادفات به لحظ جنسیت راننده، مربوط به مردان بوده و این تصادفات در طول روز اتفاق افتاده است.

 

آیا اقدامات لازم برای راه اندازی رینگ اتوبان آزادگان صورت گرفته است؟

این طرح در دستور کار قرار گرفته است، این رینگ یک کمربندی مناسب برای شهر تهران محسوب می شود امیدواریم هر چه سریع تر به بهره برداری برسد.

 

مهمترین مشکلات نیروی انتظامی در اجرای طرح ها و اقدامات خود چیست؟

در حال حاضر کمبود اعتبار یکی از مشکلات جدی نیروری انتظامی در اجرای طرح ها و برنامه های خود است.

 

پایان پیام/35

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اخبار برگزیده شبستان