خبرگزاری شبستان

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸

الجمعة ٢٦ جمادى الثانية ١٤٤١

Friday, February 21, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۲:۵۷ شناسه خبر : ۸۸۶۰۸۹
حجت‌الاسلام والمسلمین عالی بیان کرد
۴ عملی که از گناه بدتر است/ عواقب سوءظن در خانواده
یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه انسان مومن هیچ‌گاه به اعمال خود خوش‌بین یا مغرور نمی‌شود، گفت: اصرار بر گناه، کوچک شمردن گناه، افتخار بر گناه و شادی از انجام گناه از جمله گناهانی هستند که از خود گناه بدتر هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد الهادی(ع) برگزار شد، طی سخنانی گفت: تعلقات و دلبستگی‌های دنیوی از جمله عواملی هستند که به واسطه آنها انسان ولی خدا را تنها را می‌گذارد.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نباید هیچ تعلقی بر تعلق به ولی خدا مقدم شود، تصریح کرد: وقتی انسان در کنار ولی خدا قرار می‌گیرد باید همه تعلقات از امور پست دنیوی تا موارد مقدس را کنار بگذارد و برای او هیچ علاقه‌ای بالاتر از علاقه به ولی خدا و در کنار ایشان بودن وجود نداشته باشد.

 

وی با استناد به روایاتی مبنی بر مذموم بودن تقدم علاقه‌های دنیوی و معنوی بر علاقه به خدا، ابراز کرد: علاقه و دلبستگی به دنیا به مرور در قلب انسان رسوخ کرده و رسوب می‌کند خودشناسی حقیقی سبب شناخت این رسوخ و رسوبات است.

 

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه هیچ انسانی از ابتدا ظالم و ستمگر به دنیا نمی‌آید، گفت: آلودگی به تعلقات دنیوی و پستی‌های آن، شمر و یزید را به جایی رساند که جنایت کربلا را مرتکب شدند، اگر پرده‌های غیب کنار رود بسیاری از ما هم باطن خود را مشاهده خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه یک انسان مومن هیچ‌گاه به اعمال خود خوش‌بین یا مغرور نمی‌شود، تاکید کرد: بر اساس مبانی اسلام داشتن سوءظن نسبت به خود، نیکو است اما سوءظن به خدا و مومنان دیگر تقبیح شده است زیرا سوءظن به خدا سبب کفر و سوءظن به مومنان سبب قضاوت و صدور حکم نادرست می‌شود اما سوءظن به خود سبب دوری انسان از کبر و غرور است.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه هر گاه از مومنی عمل ناپسندی دیدید نباید او را آدم بدی تلقی کنید، ابراز کرد: طبق آیات و روایات انسان نباید نسبت به برادر مومن خود سوءظن داشته باشد، سوءظن و آبروریزی نسبت به برادر مومن حق‌الناسی است که قیامت انسان را با خطر عذاب مواجه می‌کند.

 

وی افزود: در خانواده نباید سوءظن وجود داشته باشد زیرا عامل فروپاشی می‌شود گاهی غیرت و حساسیت بیهوده در اثر سوءظن سبب ارتکاب به گناهان بزرگ در خانواده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه انسان باتقوا هیچ‌گاه به اعمال نیک خود خوش‌بین نیست، اظهار کرد: شخص مومن وقتی دچار گناه می‌شود آن را توجیه نمی‌کند زیرا نفس انسان بسیار پیچیده بوده و سبب گمراهی او می‌شود.

 

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اصرار بر گناه، کوچک شمردن گناه، افتخار بر گناه و شادی از انجام گناه از جمله گناهانی هستند که از خود گناه بدتر هستند.

 

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آیت‌الله محقق‌داماد بیان کرد

راه شنیدن صدای خدا و هم‌صحبتی با او/ معنای جام جم در اشعار حافظ

یک استاد فلسفه اسلامی با بیان‌اینکه اگرچه نبوت ختم شده اما راه وصول به حق که بسته نشده است، گفت: اگر می‌خواهید صدای خدا را بشنوید و با خدا هم‌صحبت شوید، عمل صالح انجام دهید «فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ ...».

اخبار برگزیده شبستان