خبرگزاری شبستان

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

الجمعة ٩ شعبان ١٤٤١

Friday, April 3, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : بوشهر - زمان :   ۱۳۹۹/۱/۷ - ۱۸:۵۴ شناسه خبر : ۹۰۹۲۴۴
مربی آموزشی کانون فرهنگی شهید چمران بوشهر/بخش اول؛
ﺭﺏ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ؛ رسانه تمامی فرهنگ ها به بشریت/ مساجد ﻣﺤﻞ ﻧﻤﺎﻳﺶ «ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ» ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ است
دانشیان آزاد گفت: ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻮﺣّﺪ ﮐﺴﻲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ، ﺍﻣﻴﺪ ﻭ ﭘﺸﺘﻮﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺎﻳﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺧﺎﻟﻖ ﻫﺴﺘﻲ (ﺭﺏ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ) ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺑﺸﺮ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

لیلا دانشیان آزاد، مربی آموزشی کانون فرهنگی - هنری شهید چمران مسجد امام حسین (ع) کوی شکری منطقه یک شهرستان بوشهر، در بخش اول گفتگوی اختصاصی خود با محور «ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ»؛ به خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان از بوشهر،  اظهار کرد: «ﺃﻗِﻢِ ﺍﻟﺼَّﻼ‌ﻩ ﻟِﺬِﮐﺮِﻱ»؛ ﺑﺮﺍﺳﺘﻲ ﭼﺮﺍ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺩﻳﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻋﻤﻮﺩ ﺩﻳﻦ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻭ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻳﻀﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﺮﭘﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﺟﻤﺎﻋﺖ، ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﺗﺼﻮﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. همچنین در این رابطه، ﺣﻀﺮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ«ﺍﮔﺮ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺻﻔﻮﻑ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﺯ 10ﻧﻔﺮ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺭﻭﺩ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺮ ﺭﮐﻌﺖ ﺁﻥ، ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﻲ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﮐﺎﻏﺬ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺭﻳﺎﻫﺎ ﻣﺮﮐّﺐ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﻗﻠﻢ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺁﻥ؛ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺛﺒﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺁﻥ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺫﺍﺕ ﺑﻴﮑﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ». و نیز ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ«ﻫﺮﮐﺲ ﻣﻘﻴّﺪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺗﺤﺖ ﻫﺮ ﺷﺮﺍﻳﻄﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﭘﻞ ﺻﺮﺍﻁ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺑﺮﻕ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﺎﺋﻞ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ».


 

مربی آموزشی کانون فرهنگی شهید چمران بوشهر در ادامه افزود: ﻭﺍﮊﻩ «ﺻﻼ‌ﻩ» ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﻋﺎﺳﺖ، ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﻋﺎ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺍﺯ ﻣﻌﻨﻲ ﻟﻐﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﻱ ﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ، ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ سه ﻳﺎ پنج ﻧﻮﺑﺖ، ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺧﺎﻟﻖ ﺧﻮﺩ، ﺩﻋﺎ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﻃﻠﺒﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﺎﻥ ﺑﻪ (ﺩﺭﻭﻧﻲ ﺷﺪﻥ) ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻮﺣّﺪ ﮐﺴﻲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ، ﺍﻣﻴﺪ ﻭ ﭘﺸﺘﻮﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻣﺎﻳﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺧﺎﻟﻖ ﻫﺴﺘﻲ (ﺭﺏ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ) ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺑﺸﺮ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﺷﻴﻮﻩ ﺩﻋﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺴﺌﻠﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺭﻭﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﻋﻤﻮﺩ ﺩﻳﻦ» ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ، ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﺷﺎﻫﺮﮒ «ﺣﻴﺎﺕ ﻃﻴّﺒﻪ» ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﻣﻘﺪﻣﺎﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻨﺎﻳﻲ ﻣﺤﮑﻢ ﻭ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ، ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺑﺎﻻ‌ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ. ﺗﺎ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﻴﺎﺯ، ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﮑﻴﻪ ﺯﺩﻩ ﻭ ﮐﻤﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﮐﻨﺪ.

 

دانشیان آزاد اضافه کرد: ﭘﺲ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﻳﻦ ﺳﺘﻮﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭ ﻣﺤﮑم تﺮ ﺑﻨﺎ ﺷﻮﺩ، ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭﻱ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺣﺎﻝ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻴﻢ ﻧﻤﺎﺯ، ﺩﻋﺎ ﻭ ﻧﻴﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻭ ﺳﺘﻮﻥ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﺖ، ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺘﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﮑﺎﻥ ﻫﺎﻱ «ﻣﻘﺪﺱ ﻣﺴﺠﺪ» ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭ ﺑﺮﭘﺎ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺣﺮﺍﺳﺖ ﮔﺮﺩﺩ.

 

 ﻧﻤﺎﺯ؛ ﺳﺮﺭﺷﺘﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺎ ﺧﺎﻟﻖ

وی گفت: ﺑﺎ ﻣﺮﻭﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﭘﻲ ﻣﻲ ﺑﺮﻳﻢ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺳﺮﺭﺷﺘﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺎ ﺧﺎﻟﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺟﺬﺍﺑﻴﺖ ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺘﻪ ﺑﺴﺎﻥ ﺁﻫﻦ ﺭﺑﺎ، ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻣﻌﻴﻦ، ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺳﻪ ﻳﺎ ﭘﻨﺞ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﮑﺎن هاﻱ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺍﺣﻴﺎﺀ ﺳﺘﻮن هاﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻲ ﮐﺸﺎﻧﺪ. ﻗﻄﻊ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﺍﺣﻴﺎﺀ ﺳﺘﻮن هاﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ؛ ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺑﻨﺎﻱ ﻋﻈﻴﻢ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺁﺋﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﺳﺎﻟﻴﺎﻥ ﺩﺭﺍﺯ، ﻧﺴل هاﻱ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺩﺭ «ﺯﻳﺮ ﺳﺎﻳﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺨﺶ» ﺑﻪ «ﺣﻴﺎﺕ ﻃﻴّﺒﻪ» ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺩ. همچنین خدا ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ در ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ« ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻳَﻌْﻤُﺮُ ﻣَﺴَﺎﺟِﺪَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻣَﻦْ ﺁﻣَﻦَ ﺑِﺎﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺍﻟْﻴَﻮْﻡِ ﺍﻵ‌ﺧِﺮِ ﻭَﺃَﻗَﺎﻡَ ﺍﻟﺼَّﻼ‌ﺓَ ﻭَﺁﺗَﻰ ﺍﻟﺰَّﻛَﺎﺓَ ﻭَﻟَﻢْ ﻳَﺨْﺶَ ﺇِﻻ‌ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻓَﻌَﺴَﻰ ﺃُﻭﻟَﺌِﻚَ ﺃَﻥْ ﻳَﻜُﻮﻧُﻮﺍ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻤُﻬْﺘَﺪِﻳﻦَ». ﻭﺍﮊﻩ«ﺍِﻧﻤﺎ» ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﺮﺑﻲ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺣﺼﺮ ﺍﺳﺖ، ﺗﻌﻤﻴﺮ «ﻣﺴﺎﺟﺪ» ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ «ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ» ﺷﺪﻩ، ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ«ﻣﻨﺤﺼﺮﺍ ﺗﻌﻤﻴﺮ ﻣﺴﺎﺟﺪ
ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﮐﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ (ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ) به پا ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺯﮐﺎﺕ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﻧﺘﺮﺳﻨﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ». و نیز اولین پیشوای شیعیان ﺣﻀﺮﺕ امیرالمومنین امام ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ«ﺫِﮐﺮُﺍﻟﻠﻪ ﺳَﺠﻴَّﻪُ ﮐﻞِّ ﻣﺤﺴِﻦ، ﻭ ﺷﻴﻤﻪُ ﮐﻞّ ﻣﺆﻣﻦ - ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﻭﺵ ﻫﺮ ﻧﻴﮑﻮﮐﺎﺭ ﻭ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ»(ﻏﺮﺭ ﺍﻟﺤﮑﻢ، ﺝ1، ﺹ364، ﺡ15).

 

این فعال فرهنگی و اجتماعی؛ بر چگونگی تحصیل ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ، عنوان کرد: ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭﮐﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼ‌ﻡ، ﻣﺤﻞ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﺳﻴﺎﺳﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، اجتماعی و آموزش علوم دینی و علم ﺑﻮﺩ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻧﻴﺰ ﭘﺬﻳﺮﺍﻱ ﻣﺮﺑﻴﺎﻥ ﻭ ﻣﺘﺮﺑﻴﺎﻥ ﺟﻬﺖ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﺍﻭﺝ ﺳﺎﻟﮑﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ، ﺫﮐﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻻ‌ﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ آﻥ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﻓﻴﺰﻳﮑﻲ«ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋت»ﻋﻤﻼ‌ً ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ؛ﻳﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻼ‌ﻗﺎﺕ ﺑﺎ ﺑﺨﺶ ﮐﻮﭼﮑﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ.ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺑﺮﮐﺖ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﺻﻤﻴﻤﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﻴﺴّﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ«ﻣﺮﺩﻡ»ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ«ﭘﻴﺎﻡ ﺭﺳﺎﻧﺎﻥ ﺩﻳﻦ»ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ«ﺍﺋﻤﻪ ﺟﻤﺎﻋﺎﺕ» ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺘﻘﺎﺑﻼ‌ً ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺑﺎﻻ‌ ﺑﺮﺩﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺗﻼ‌ﺵ ﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻳﮏ ﻓﻀﺎﻱ ﺳﺎﻟﻢ ﻭ ﭘﺎﮐﻴﺰﻩ ﺑﺮﺍﻱ«ﺭﺷﺪ ﺍﺭﮐﺎﻥ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﻲ»ﻣﻬﻴّﺎ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

 


 

 ﺗﺮﺑﻴﺖ؛ ﺍﺭﮐﺎﻥ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ

وی ادامه داد: ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻴﻢ، ﺗﺮﺑﻴﺖ، ﺍﺭﮐﺎﻥ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻟﺬﺍ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ؛ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻭﺍﻻ‌ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﺻﻮﻝ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ؛ «ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ» ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﮐﻔﻪ «ﺗﺮﺍﺯﻭﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ» ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﻮﺩ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ «ﻣﺴﺎﺟﺪ» ﻭ ﻣﮑﺎن هاﻱ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻱ «ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ» ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ «ﻣﺤﻮﺭﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ» ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

 

ﺍﺭﺝ ﻧﻬﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﻧﺪﺍﻱ «ﺣﻲِّ ﻋﻠﻲ ﺧﻴﺮ ﺍﻟﻌﻤﻞ» اثر تربیتی ﺩﺍﺭﺩ

دانشیان آزاد گفت: ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﻳﻮﻣﻴﻪ، ﺑﺎ «ﻧﺪﺍﻱ ﻣﺆﺫﻥ» ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ، «ﻭﻗﺖ ﺷﻨﺎﺱ ﻭ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺷﻨﺎﺱ» ﺑﻪ ﺳﻮﻱ «ﻣﻴﻌﺎﺩﮔﺎﻩ» ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺣﻀﻮﺭ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻭ ﻣﻨﻈّﻢ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ «ﺍﺛﺮ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ» ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺩﺭ ﺍﺭﺝ ﻧﻬﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﻧﺪﺍﻱ «ﺣﻲِّ ﻋﻠﻲ ﺧﻴﺮ ﺍﻟﻌﻤﻞ» ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻴﮏ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻋﻤﻞ ﺧﻴﺮ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺩﺭﻭﻧﻲ ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻄﺮ ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﻣﺘﻘﻲ ﺗﺮﺍﻭﺵ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ، ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﻄﺮ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

 

 اتحاد و همبستگی مسلمانان موجب «ﺍﺣﻴﺎﺀ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ» می شود

مربی آموزشی کانون فرهنگی شهید چمران بوشهر در ادامه افزود: ﺍﻧﺠﺎﻡ «ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻋﺒﺎﺩﻱ» ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﮏ ﺩﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﻈﻢ؛ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺑﮑﻨﻨﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ «ﻧﻈﻢ ﻭ ﺍﻧﻀﺒﺎﻁ» ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺧﻮﺩ، ﺣﻠّﺎﻝ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱ ﻫﻤﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ، ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻱ «ﺍﺣﻴﺎﺀ ﺷﻌﺎﺋﺮ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ» ﻗﺪﻡ ﭘﻴﺶ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻣﺼﻤﻢ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﻳﻨﻲ ﭘﻴﺶ ﮔﺎﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﻣﻮﺟﻮﺩ، «ﻗﻠّﻪ ﻫﺎﻱ ﮐﻤﺎﻝ» ﺭﺍ ﺗﺴﺨﻴﺮ ﮐﻨﻨﺪ. ﻭ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺪﺍﻡ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﮕﻴﺮﺩ (ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻤﺎﻋﺖ) ﺍﺯ ﺧﻼ‌ﻗﻴﺘﻬﺎ ﻭ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﭘﺴﻨﺪﺍﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﺷﺪﻩ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﺍﺻﻼ‌ﺡ ﻭ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﻱ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺷﮑﻮﻓﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﺍﻳﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺩ. همچنین «مناسک حج ابراهیمی» یکی از نمادهای «اتحاد و همبستگی» مسلمانان موحد است.

 

 

مساجد ﻣﺤﻞ ﻧﻤﺎﻳﺶ «ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ» ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ است

وی اظهار کرد: ﺩﺭ «ﻋﻠﻢ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﻲ» ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﻪ ﺭﻣﺰ «ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﻳﺎﺑﻲ» ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﮑﺎﻧﻬﺎﻱ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ بودن ﻣﺤﻞ ﻧﻴﺎﻳﺶ، ﻣﻨﺎﺑﻊ «ﺍﺷﺎﻋﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ» ﻭ ﻣﺤﻞ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ «ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ» ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺳﻪ ﻳﺎ ﭘﻨﺞ ﺑﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺧﺎﻟﻖ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺎﻥ ﻧﺜﺎﺭﻱ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺮ «ﺍﻭﺍﻣﺮ ﻣﻮﻻ»‌ ﺍﻋﻼ‌ﻥ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻧﻔﺲ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻫﺸﺪﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ «ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ» ﺍﺳﻼ‌ﻡ، ﻭ «ﮔﺎﻡ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ» ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺮﮐﺖ »ﺍﺣﻴﺎﺀ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻇﻠﻢ ﺳﺘﻴﺰﻱ» است.

 

اقامه نماز جماعت مسلمین بسان دژی محکم در برابر ﺑﺪﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺩﻳﻦ است

پویشگر حوزه «حجاب و عفاف و خانواده» موسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها استان بوشهر، ادامه داد: ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﺴﺎﻥ ﺩﮊ ﻣﺤﮑﻢ ﻭ ﺳﻨﮕﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺑﺪﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺩﻳﻦ، ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﻣﻮﺿﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻧﺴﺒﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﺩ.

 

وی خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی ﺍﻣﺎﻡ خمینی (ﺭﻩ) ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ«ﺷﻤﺎ ﻣﻠﺖ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻗﻴﺎﻡ ﮐﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺯﺣﻤﺖ ﮐﺸﻴﺪﻳﺪ ﻭ ﻣﻲ ﮐﺸﻴﺪ. ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺑﺴﻂ «ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﻼ‌ﻡ» ﺍﺳﺖ،...«ﻓﻘﻪ ﺍﺳﻼ‌ﻡ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ «ﻣﺴﺎﺟﺪ» ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﻲ ﻧﮕﺬﺍﺭﻳﺪ؛ ﺍﻳﻦ ﻳﮏ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﺍﺳﺖ».

 

این فعال فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد: ﺍﮐﻨﻮﻥ ﮐﻪ «ﺳﺨﻦ ﻣﺴﺠﺪ» ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﻫﻢ ﺑﻪ «ﻣﺤﺮﺍﺏ ﻣﺴﺠﺪ» ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺮّ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ، «ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ» ﺩﺭ ﻣﮑﺎﻥ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺧﻂ ﻭ ﺭﻣﺰ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ، ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻧﻴﺰ «ﻣﺤﺮﺍﺏ ﻣﺴﺠﺪ» ﺍﺯ ﻳﮏ ﭼﻨﻴﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ «ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋﺖ» ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﻣﺮﺑّﻲ ﻭ ﺭﻫﺒﺮ» ﺩﺭﻣﺤﻞ «ﻣﺤﺮﺍﺏ» ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻋﺒﺎﺩﻱ «ﻧﻤﺎﺯ» ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﻭﻱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

 

 ﺗﻨﻔّﺮ؛ ﻣﺮﺩﻡ از دشمنان دین

وی ادامه داد:«ﻣﺤﺮﺍﺏ ﻣﺴﺠﺪ» ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﻣﺶ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﻣﺤﻞ«ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺷﻴﻄﺎﻥ» ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻻ‌ﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﮑﺘﻪ ﺍﻱ ﻇﺮﻳﻒ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﻨﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ«ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﻲ» ﻣﻤﺎﺭﺳﺖ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺛﺮ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺮﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ.ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ «ﻣﺤﺮﺍﺏ ﻋﺒﺎﺩﺕ» ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻣﺤﺮﺍﺏ؛ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ «ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺭﻭﻥ» ﺑﻪ «ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻴﺮﻭﻧﻲ» ﻣﻌﻄﻮﻑ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ. و همچنین نیز ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻭ ﻃﺮﺯ ﺗﻔﮑﺮ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﻴﺎﻳﺪ، ﺑﺪﻭﻥ
ﺁﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ، ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﻇﻬﺎﺭ «ﺗﻨﻔّﺮ» ﻣﻲ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ «ﻫﻴﺰﻣﻲ» ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ «ﻣﻬﻴّﺎﻱ» ﺭﻭﺷﻦ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺧﻄﻴﺐ ﺟﻤﻌﻪ ﻳﺎ ﺟﻤﺎﻋﺖ، ﻃﻲ «ﺧﻄﺎﺑﻪ ﺍﻱ» ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ «ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺩﻳﻦ» ﺁﮔﺎﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﻧﻔﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﮐﻨﺪ. ﻭ ﻟﺬﺍ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﻏﺎﻟﺐ ﺗﻈﺎﻫﺮﺍﺕ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺗﻨﻔّﺮ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻭ ﺟﻤﻌﻪ؛ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ. ﺩﺭ «ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ» ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻏﺎﻟﺐ «ﺭﺍﻫﭙﻴﻤﺎﻳﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩﻣﻲ» ﺑﻪ «ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺭﻭﺣﺎﻧﻴﺖ» ﺑﻌﺪ ﺍﺯ «ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﺟﻤﺎﻋﺖ» ﺷﮑﻞ ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﻮﺩ».

 

 پویشگر حوزه «حجاب و عفاف و خانواده» موسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها استان بوشهر ابراز کرد: ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ«ﻋﺼﺒﺎﻧﻲ» ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﻋﺼﺒﺎﻧﻴﺖ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ «ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭﻱ» ﮐﻪ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ «ﺗﺤﺮﻳﮏ ﮐﻨﻨﺪﻩ» ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﻮﻧﺪ «ﻋﺼﺒﺎﻧﻴﺖ» ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. ﭘﺲ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻣﺘﻨﻔﺮ ﺍﺯ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻭ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ «ﻣﺤﺮﺍﺏ ﻋﺒﺎﺩﺕ» ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ «ﻇﻠﻢ ﺳﺘﻴﺰﻱ» ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﻭ «ﻓﺮﻫﻨﮓ» ﻇﻠﻢ ﺳﺘﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ«ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ» ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﺎﺵ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﻓﻴﺰﻳﮑﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﺩ ﻏﺎﻓﻞ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺷﮑﻞ ﮔﻴﺮﻱ ﻭ ﺗﺪﺍﻭﻡ «ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺍﺳﻼ‌ﻣﻲ» ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﻘﺶ «ﮐﻠﻴﺪﻱ» ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺖ.

 

دانشیان آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻌﻪ «ﮐﺮﺑﻼ»؛‌ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ سومین پیشوای شیعیان حضرت ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ (ﻉ) ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﺑﺎﻭﻓﺎﻳﺶ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﻇﻬﺮ؛ ﻟﺒﺎﺱ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻭ ﺷﻬﺎﻣﺖ ﺑﺮ ﺗﻦ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﻇﻠﻢ «ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ» ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﻧﺒﺮﺩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﻟﻴﺮﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﺭﮐﺎﺏ ﺍﻣﺎﻡ، ﺟﺎﻡ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﺪ. همچنین ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﺩﻟﻴﺮ سرزمین اسلامی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ؛ ﻋﺎﺯﻡ ﺟﺒﻬﻪ ﻫﺎﻱ ﻧﺒﺮﺩ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ. ﻭ ﻃﺒﻖ ﺁﻧﭽﻪ «ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﺟﻨﮓ» ﻧﻘﻞ ﻣﻲ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺣﻤﻠﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ.

 

 وی فرهنگ عمومی متعالی را برای رشد جامعه ایمانی مهم خواند و اظهار کرد: ﻫﻤﮑﺎﺭﻱ ﻭ «ﺗﻌﺎﻭﻥ» ﮐﻪ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻭﺣﺪﺕ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺑﺨﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺩﺭ «ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ» ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﺩ. ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ «ﺣﻘﻮﻕ» ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﺁﻧﻬﺎ، ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﻣﺮﺩﻡ«ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻔﻴﺪ» ﻭ ﻣﻬﻢ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ؛ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻓﻊ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺳﺘﺴﻘﺎﺀ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ «ﺗﻌﺎﻭﻧﻮﺍ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺒّﺮ» ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﻨﻮﻋﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ. ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ «ﻣﺸﮑﻼ‌ﺕ» ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺭﺍﻩ ﺑﺮ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ «ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ» ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺻﻔﻮﻑ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻪ «ﺍﻋﺘﺼﻤﻮﺍ ﺑﺤﺒﻞ ﺍﻟﻠﻪ» ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪ. ششمین پیشوای شیعیان حضرت ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ﻉ) در این خصوص ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ:«ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﭙﻴﻮﻧﺪﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻧﻴﮑﻲ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺧﻮﺷﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ»؛ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻭ ﻧﻴﮑﻲ و ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﺟﻠﺐ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. ﺍﻣﺮﻭﺯه ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ «ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ» ﻋﺎﻣﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﺯ ﻫﻢ ﮔﺴﻴﺨﺘﮕﻲ ﻣﻠﺘﻬﺎ ﻭ ﺩﻭﻟﺘﻬﺎ؛ ﻋﺪﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻭ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﻭ ﺩﻟﺴﻮﺯﻳﺴﺖ. ﺭﺳﻮﻝ ﻣﮑﺮّﻡ ﺍﺳﻼ‌ﻡ (ص) ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ«ﻣَﻦ ﺍَﺻﺒَﺢَ ﻭ ﻻ‌ ﻳَﻬﺘﻢّ ﺑﺎﻣﻮﺭِ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ ﻓﻠﻴﺲَ ﺑِﻤُﺴﻠﻢ - ﻫﺮ ﮐﺲ ﺻﺒﺢ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﻫﺘﻤﺎﻣﻲ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ». و«ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺳﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺣﻀﻮﺭ، ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﺖ ﺑﮕﻤﺎﺭﻧﺪ، ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻨﺶ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﺩﺭ«ﺟﺎﻣﻌﻪ» ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺩﻋﺎﻳﻲ ﺭﺍ «ﻗﺮﻳﻦ ﺍﺟﺎﺑﺖ» ﮐﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ «ﺩﻋﺎ» ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﻮﻋﻲ «ﺗﻌﺎﻭﻥ» ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ.

 

پایان پیام/647

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

ﻣﺪﯾﺮ ﺳﺘﺎﺩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﮐﺎﻧﻮﻥ‌ﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻫﻨﺮﯼ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺷﻬﺮ عنوان کرد:

دانایی محوری مبتنی بر علم آموزی و فرهنگ مطالعه یک جهش اجتماعی است

علیرضا پولاد گفت: دانایی محوری مبتنی بر علم آموزی و فرهنگ مطالعه یک جهش اجتماعی برای افراد جامعه است.

اخبار برگزیده شبستان